Gå til innhold

Eddik på waterspots. Noen som har prøvd det?


Henrikooo

Recommended Posts

Henrikooo

Heisann :)

Jeg har dessverre ikke garasje, så bilen min står parkert ute. Her om dagen regnet det og dråpene tørket på lakken. Vannet (kanskje i kombinasjon med et lite lag pollen?) har lagd mye merker på tak og panser som ikke lar seg fjerne ved vask.

Har lest litt rundt og jeg ser det anbefales å bruke eddik. Noen her som har prøvd det? I tilfelle, hva slags eddik bruker man, "vanlig" eddik som man bruker til mat? Hvordan "påfører" man det, hvor lenge lar man det virke osv. osv.? Hva er fremgangsmåten?

Siste utvei blir å ta en runde med polering. Er S30+ kraftig nok til å ta slike merker, eller må jeg bruke noe grovere? (Bruker DAS-6 PRO).

Ble mange spørsmål her gitt, men er litt småfortvila etter å ha brukt x antall timer på polering..

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

DAS6 Pro med S30+ på fin pute skal ta sånt enkelt. Som regel.

Ja, når jeg tenker meg om har jeg tatt fuglebajs med samme kombo og det funka gull. Da burde det ikke være noe problem med waterspots :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saevik86

Funker :) men funker med s17 også :) skal nevnes at eg kun har prøvd eddik på takluke.. eddik som ein bruker i sammenheng med mat.. påfør med ein klut vent 1min tørk av.. gjentas om ikkje alt blei borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

Funker :) men funker med s17 også :) skal nevnes at eg kun har prøvd eddik på takluke.. eddik som ein bruker i sammenheng med mat.. påfør med ein klut vent 1min tørk av.. gjentas om ikkje alt blei borte..

Da blir det et lite forsøk i helgen! Ingen krise å polere på nytt, men hvis det bare er å bruke litt eddik så sparer man jo endel tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok begge speilene forrige helg. Brukte Gtechniq P1 på medium Cyclopad. Dette fungerte utmerket, men vanskelig å komme til i hjørner. Har waterspots på alle siderutene mine også, så tenkte å gi eddik en sjangse. Kan jeg slippe å polere hadde det vært gull :)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 7% klar eddik, riktignok ikke på lakk men på et oppvaskstativ i plast som hadde fått noen saftige avleiringer som ingenting annet tok. Par timer og en tannbørste senere og alt var som nytt. Så det funker iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

Takk for svar folkens :) Skal prøve eddik i morgen hvis jeg får tid, så kan jeg jo legge ut en liten tilbakemelding på om det funka eller ei! Vannmerkene er ganske grove, det ser faktisk ut som dråpene har etset litt på lakken. Det vil overraske meg om eddik funker, men det er jo verdt et forsøk.

Men over til en annen sak, finnes det noen voks, lakkforsegling eller lignende som hindrer dannelse av slike merker? Eller er det bare noe man må leve med hvis bilen står parkert ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

Da har jeg gjort et forsøk med eddik! Det fungerte dårlig, ihvertfall på slike "grove" vannmerker.

Deretter prøvde jeg med s30+ (på grønn uber), noe som dempet det litt. Til slutt ble det et forsøk med Ultimate Compound (på oransje uber), som er det groveste jeg har akkurat nå (er tom for s03 gold). Resultatet ble slikt:

p0hte.jpg

Veldig vanskelig å ta bilde av, men som dere kanskje ser er det fortsatt noen merker der. For å få øye på det må man se det fra en spesiell vinkel med riktig lys, så det er jo ikke akkurat noen krise. Men det kan jo se ut som det har etset i lakken! Noen som har vært borti slike vannmerker før?

Endret av Henrikooo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TONNY S212

Jeg har prøvet alt mulig uten og finne noget der er letter end og bruke microsvamp og sholl 17 det blev bra.

Vannmerker er kalk og alusulfat som tilsettes i vann og sikkert mye annet shitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

Da blir det et forsøk med CarPro spotless og evt. grovere kombo etterhvert, men det må vente litt da fokuset nå er lesing til eksamen :)

Skal ta opp denne tråden igjen når jeg har prøvd å fjerne merkene og gi en tilbakemelding om hva som funker/ikke funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Har det allerede "etset" inn i lakken må det nok poleres først. Verd et forsøk, men er nok beregnet på å bruke litt tidligere i prosessen egentlig

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort et forsøk med eddik! Det fungerte dårlig, ihvertfall på slike "grove" vannmerker.

Bare sånn for nysgjerrigheten skyld: påføringsmetode, blandingsforhold og virketid var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrikooo

Bare sånn for nysgjerrigheten skyld: påføringsmetode, blandingsforhold og virketid var?

Prøvde bare på et lite testområde, men slik gikk jeg fram:

Blandet ikke ut, brukte ren "vanlig" eddik som man har i maten (7%?). Eddiken beadet på lakken ved påføring, så jeg fikk ikke lagt et lag som kunne ligge å virke. Jeg brukte derfor en bomullspad til å gnikke på panelet, på samme måte som om jeg skulle ha polert for hånd. Gnikket i kanskje 20-30 sek og til slutt tørket jeg over med en MF og litt ONR QD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...