Gå til innhold

Magnes garasjelogg.


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Har over tid pusset opp garasjen. Aldri tenkt på å lage logg av det før nå i grunn.

Er ikke helt ferdig med garasjen, men utgangpunktet var ikke så ille.

Har etterhvert gjennomført fler og fler av ønskene jeg har hatt for garasjen, men det gjenstår fortsatt en del.

Garasjen var ferdig isolert når jeg overtok huset. Den var dog ganske mørk og støvete. I garasjen var det lagt opp en 10A kurs, som den deler med både utebelysning og gangen inne i huset. Garasjen er for øvrig 6,6 meter lang og 5,5 meter bred. Skulle veldig gjerne hatt en meter bredere garasje, men to biler går akurat inn. Samlet er den da ca 37m2. Ikke mulighet for å utvide den i bredden heller, da den ligger helt inntil veien ned til naboen, og den er bygd inn i huset. Så kan ikke utvide noen av veiene.

For ca tre år siden fikk jeg lagt opp en egen 16A strømkurs til garasjen. I tilegg til den 10A kursen som allerede lå der.

For ca to år siden fant jeg ut at jeg ville ha bedre skru muligheter, og mer komfortabel garasje å drive detailing i.

Begynte enkelt, med å male garasjen hvit inni. Samt legge opp flere lysarmaturer i taket. Ble noen hyller osv også.

Det gikk vel et års tid, frem til i vinter. Så fant jeg ut at jeg var drittlei alt støv i garasjen, Ren betong støver mye. Startet en annen tråd for å finne ut hva som var best å gjøe med gulvet. I tilegg ønsket jeg bedre verktøy, og luft. Så i løpet av høst\vinter\vår ble det handlet inn kompressor, nye kjøkkenskap fra ikea, verktøyskap, og til sist ble det lagt epoxy gulv for noen uker siden.

Er noen bilder av utviklingen underveis, desverre er det lite bilder av garasjen uten biler i. Av en eller annen merkelig årsak har det sneket seg med en bil på hvert eneste bilde jeg har av garasjen.

Det er ingen bilder av garasjen etter epoxy gulvet ble lagt, men det kommer snart. Må bare få skrudd opp de siste skapene først. Så skal jeg få tatt noen skikkelig bilder av garasjen.

Kan uansett si at hvitmaling og blankt gulv gjør underverker sammen med mye belysning.

For fremtiden er ønsket innlagt vann, og bedre belysning. Må finne noen skikkelig proffe industri armaturer eller liknende. Samt litt flere uttak til strømmen.

Løftebukk er det ikke plass til, så det blir en billigutgave av løftebukk fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-bilrampe-15831/

IMG_1147_zps959f141d.jpg

Bilde0292_zps9411fc75.jpg

Bilde0313_zps880edae2.jpg

Bilde0304_zpsa7abca3c.jpg

CIMG1785_zpsb3e13a35.jpg

CIMG1786_zpsc9784ed5.jpg

Bilde0387_zpsdaab699a.jpg

Bilde0415_zpsf52f4e65.jpg

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Da var jeg 99% ferdig med garasje innreding.

Må skru på plass en varmeovn, samt et lys over arbeidsbenk for å bli helt ferdig.

Ønsker som sagt også mer lys i taket, samt innlagt vann og en skikkelig rampe\jekk.

Noen bilder av hvordan det ser ut nå:

2014-06-06161135_zpse4cbea78.jpg

2014-06-06161109_zpseaee50ed.jpg

2014-06-06161119_zpsbe0b1935.jpg

2014-06-06161147_zps3c337c45.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Fikk et frima til å legge gulvet. De brukte noe polyeutheran\epoxy greier. Men først ble gulvet slipt ned.

Det sitter hvertfall som støpt, og tåler både piggdekk, tung jekk, verktøy osv osv. Noe helt annet enn vanlig epoxy maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Moderatorer

Da har jeg testet hyrdaulisk bilrampe fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-bilrampe-15831/

kan bare konkludere med at dette var noe billig kinamikk som absolutt ikke klarer å gjøre jobben den skal (å løfte en bil)

Fotpedalen er løs og vaklete, utvekslingen i pumpen gjør at du må veie 150kg for å klare å betjene fotpedalen, og rampene veier rundt 60kg, så de er ikke akkurat portable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet hyrdaulisk bilrampe fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-bilrampe-15831/

kan bare konkludere med at dette var noe billig kinamikk som absolutt ikke klarer å gjøre jobben den skal (å løfte en bil)

Fotpedalen er løs og vaklete, utvekslingen i pumpen gjør at du må veie 150kg for å klare å betjene fotpedalen, og rampene veier rundt 60kg, så de er ikke akkurat portable.

Jeg kom til samme konkluksjon uten å kjøpe heldigvis.

Kjøpte i stedet en jekk til og det fungerer supert, du løfter bare opp etter som du jobber deg rundt bilen og når du tar siden på bilen blir den også lutet noe.

Jegg er veldig fornøyd med løsningen og den tar ikke mye plass når den ikke er i bruk som en bukk el lign.

Billig er det også:-)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-15818/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har allerede flere skikkelig jekker og bukker. Men rampen så vedig kjekk ut i bruk. Hvis den hadde fungert.

Skulle hatt løftebukk, men har ikke plass i garasjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nei, for halvparten av bilen står igjen på bakken. Så den skal klare en bil på 1,8t. Hvis den hadde fungert vel og merke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Nei, for halvparten av bilen står igjen på bakken. Så den skal klare en bil på 1,8t. Hvis den hadde fungert vel og merke ;)

Blir litt feil å tenke sånn også. I følge gamle jekken min skulle den løfte 1.5 tonn, likevel siger den hvis jeg løfter en Tesla Model S som veier rett over 2 tonn, for da burde den klart å løfte et hjørne av en bil på 6t hvis vi følger din logikk. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Max løftekapasitet er ikke det samme som holdekapasitet.

Regner med at hvis man prøver å belaste utover max kapasitet vil jekken ikke klarer å løfte i det hele tatt...

Alle jekker siger jo til en viss grad, over tid. Er vel gjerne slik at de som er veldig billige siger fortere enn de som er litt påkostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Moderatorer

Fikk et lite problem her om dagen. Lynet slo ned, og garasjeport åpneren streiket.

Måtte bryte meg inn i egen garasje... Hadde jo et stort skap foran døra. Så fikk ikke åpnet døra. (primitv form for innbruddssikring)

Vil ha noe mer solid enn en tynn innerdør og et skap foran den, hvor det er vanskelig å bryte seg inn.

Så spørsmålet er om noen kan litt om dører og låser?

Sitter idag en vanlig innedør der. Vil ha noe som er vanskeligere å komme seg inn gjennom.

Døråpningen er 190x90. Litt ukurant må med tanke på ytterdør, men det finnes.

Spørsmålet er om det enten går ann å bytte ut til en skikkelig lås på innerdør og evt forsterke selve døra litt, eller om jeg bare må bite i det sure eplet og legge 4-5000kr i en ny ytterdør med karm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Fikk et lite problem her om dagen. Lynet slo ned, og garasjeport åpneren streiket.

Måtte bryte meg inn i egen garasje... Hadde jo et stort skap foran døra. Så fikk ikke åpnet døra. (primitv form for innbruddssikring)

Vil ha noe mer solid enn en tynn innerdør og et skap foran den, hvor det er vanskelig å bryte seg inn.

Så spørsmålet er om noen kan litt om dører og låser?

Sitter idag en vanlig innedør der. Vil ha noe som er vanskeligere å komme seg inn gjennom.

Døråpningen er 190x90. Litt ukurant må med tanke på ytterdør, men det finnes.

Spørsmålet er om det enten går ann å bytte ut til en skikkelig lås på innerdør og evt forsterke selve døra litt, eller om jeg bare må bite i det sure eplet og legge 4-5000kr i en ny ytterdør med karm?

Se om du finner en brukt branndør i stål på finn eller noe. Da skal det jobbes litt for å komme seg inn ;)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Ståldører er heller ikke noe problem å brekke opp.

urapa8et.jpg

ahususas.jpg

Ståldør med 3stk lås.

Joda men da vil du virkelig inn. Og da er det bedre med at ståldøra holder så lenge den kan og at ikke noe annet går i fløyten. :) Uansett så vil det nok alltids være et svakt punkt i en garasje, men ei ståldør vil nok gjøre jobben vanskeligere og mer hørbar

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite problem her om dagen. Lynet slo ned, og garasjeport åpneren streiket.

Måtte bryte meg inn i egen garasje... Hadde jo et stort skap foran døra. Så fikk ikke åpnet døra. (primitv form for innbruddssikring)

Vil ha noe mer solid enn en tynn innerdør og et skap foran den, hvor det er vanskelig å bryte seg inn.

Så spørsmålet er om noen kan litt om dører og låser?

Sitter idag en vanlig innedør der. Vil ha noe som er vanskeligere å komme seg inn gjennom.

Døråpningen er 190x90. Litt ukurant må med tanke på ytterdør, men det finnes.

Spørsmålet er om det enten går ann å bytte ut til en skikkelig lås på innerdør og evt forsterke selve døra litt, eller om jeg bare må bite i det sure eplet og legge 4-5000kr i en ny ytterdør med karm?

Til garasje tror jeg selv at jeg hadde kjøpt noe slikt: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=34701095

Eventuelt kan du jo også legge penger i alarm eller overvåking.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ståldøren kan forsterkes med kantstål på innsiden og en magnet lås nr 2 i nedkant så sier jeg bare lykke til med å ta seg inn

da får man ikke begynt å bøye på døren, men det er jobb å tilpasse en dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...