Kristofferfjell

Hva er forskjellen på vinyl og gummi?

Hva er forskjellen på disse to, innvendig og utvendig på/i bil ?

Skal kjøpe produkter til å behandle dashbordet og fotmattene og utvendig listverk(sort).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så har du og plast.

Altså forskjell på gummi, vinyl og plast, i bilverden ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinyl og plast er stort sett det samme, og behandles med like og ulike produkter.

Gummi kan være naturlig eller syntetisk, men behandles som regel med andre produkter enn vinyl/plast, hovedsaklig fordi den trekker til seg produktene som påføres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinyl og plast er stort sett det samme, og behandles med like og ulike produkter.

Gummi kan være naturlig eller syntetisk, men behandles som regel med andre produkter enn vinyl/plast, hovedsaklig fordi den trekker til seg produktene som påføres.

Kan man bruke som en tommelfingerregel at plast er hardt og vinyl/gummi er mykt (eller relativt mykt)? Eller er det ikke så enkelt som det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke som en tommelfingerregel at plast er hardt og vinyl/gummi er mykt (eller relativt mykt)? Eller er det ikke så enkelt som det?

Du får vel både hard og myk vinyl og gummi, plast er vel som oftest hardt, vinyl er i bunn og grunn plast og vil ikke trekke inn produkter som påføres slik som gummi. Men generelt i "bilverden" er jo plast gjerne hardt og vinyl/gummi litt mykere, men har ikke nok kunnskap eller erfaring til å si at det er en fasit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel både hard og myk vinyl og gummi, plast er vel som oftest hardt, vinyl er i bunn og grunn plast og vil ikke trekke inn produkter som påføres slik som gummi. Men generelt i "bilverden" er jo plast gjerne hardt og vinyl/gummi litt mykere, men har ikke nok kunnskap eller erfaring til å si at det er en fasit :)

Jeg har produkter til både vinyl og plastikk, men noen ganger er jeg usikker på hva slags materiale jeg egentlig har å jobbe med. Men uansett er det vel ikke krise å bruke produkter beregnet på vinyl til plastikk og vice versa? :)

Vet dog at man må være nøye med hva man bruker på dørlister etc. Jeg har en flaske Zymöl Vinyl, tror du denne funker til det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange av disse produktene til utvendig "trim" er jo laget for å brukes på plast og gummi, men ikke vinyl (i teorien).

Det er sikkert ikke farlig å teste, og jeg tror nok de fleste produkter som ikke tørker til en hard hinne kan brukes på både plast, vinyl og gummi. Zymöl Vinyl er ifølge beskrivelsen laget for vinyl og gummi, så det er nok mange produkter som kan brukes om hverandre, og enkelte typer plast ser jo også ut til å trekke til seg produkter til en viss grad.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor på bilen (innvendig/utvendig) finner man vanligvis disse tre ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innvendig:

Vinyl: Dashboard, diverse interiørdeler, setedeler (også kjent som skai)

Plast: Dørsider, deksler for A/B/C/D-stolper, midtkonsoll, bagasjeromsdeksler, bagasjeromsmatte

Gummi: Dørpakninger, gulvmatter, bagasjeromsmatte

Utvendig:

Vinyl: Tak på gamle amerikanere

Plast (ulakkert): Speilkåper, deksel nedenfor frontrute, motordeksler, dørhåndtak, lister på dørene, nedre del av fangere, sideskjørt

Gummi: Slanger og pakninger i motorrom, dørlister, gummi rundt faste ruter, skvettlapper, dekk

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innvendig:

Vinyl: Dashboard, diverse interiørdeler, setedeler (også kjent som skai)

Plast: Dørsider, deksler for A/B/C/D-stolper, midtkonsoll, bagasjerom

Gummi: Dørpakninger

Utvendig:

Vinyl: Tak på gamle amerikanere

Plast (ulakkert): Speilkåper, deksel nedenfor frontrute, motordeksler, dørhåndtak, lister på dørene, nedre del av fangere, sideskjørt

Gummi: Slanger og pakninger i motorrom, dørlister, gummi rundt faste ruter, skvettlapper, dekk

Takk for denne, men du glemte vel fotmattene & bagasjeromsmatte ?

Endret av kenny28
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng :)

Mine matter i kupeen er i gummi, mens den i bagasjerommet er i plast...

Redigerer forrige posten min, jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive