Gå til innhold

Dørkarmer o.l


Majo

Recommended Posts

Hallo! Er helt ny her inne og har et spørsmål. Hva er normalt å bruke til vask av dørkarmer/bakluke o.l?

Vanlig bilsjampo eller f.eks surfex hd som er blandet tynt ut? Har forøvrig kjøpt meg en sånn swissvax detailer kost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

surfex er bra. Er det meget skittent bruker jeg prickbort først og så HT for å få vekk det meste før evt kosting etterpå der HT ikke kom til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Som nevnt over, pleier jeg å først bruke prickbort på hengsler o.l, og kanskje langs hele karmen om det er ekstremt møkkete. Prickbort bruker jeg bestandig på hengsler pga gammelt smøremiddel som har tiltrekt seg støv og slikt. Vanskelig å få bort dette med bare Surfex. Når jeg er helt fornøyd, spruter jeg det bort med enten hageslange på LAVT trykk, eller en sprutflaske med vann i. Husk å smør opp hengslene på nytt etterpå om du fjerner all skitt og olje her :) Ikke mye som skal til av smøring, jo mindre jo bedre. Om du bruker for mye, blir det bare gris. :)

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg bruker for det meste gtechniq w2

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, pleier jeg å først bruke prickbort på hengsler o.l, og kanskje langs hele karmen om det er ekstremt møkkete. Prickbort bruker jeg bestandig på hengsler pga gammelt smøremiddel som har tiltrekt seg støv og slikt. Vanskelig å få bort dette med bare Surfex. Når jeg er helt fornøyd, spruter jeg det bort med enten hageslange på LAVT trykk, eller en sprutflaske med vann i. Husk å smør opp hengslene på nytt etterpå om du fjerner all skitt og olje her :) Ikke mye som skal til av smøring, jo mindre jo bedre. Om du bruker for mye, blir det bare gris. :)

Okei :) Surfex eller eventuelt prickbort funker sikkert fint på selve døra også? Bruker du en liten kost på karmer og dører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Okei :) Surfex eller eventuelt prickbort funker sikkert fint på selve døra også? Bruker du en liten kost på karmer og dører?

Hvis du mener i karmen på selve døra, både i for-og bakkant, så ja :) Det funker meget bra. Jeg bruker detailerkost på karmer og dørsider ja. Bruker den også til karmen i bagasjerom, samt rundt kanten av motorrom. Rengjør kosten grundig, og ofte :) Bare pass på at når du har fått det helt rent og tørt, så smør opp leddene igjen. Ellers får du mest sannsynlig knirking.

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Spruta på litt surfex hd (1:10)på en greit møkkete bil i framkant av dørene (hengslene)

Aldri blitt rengjort den inni der siden 2003.

Lot det virke 5 minutt og spylte raskt over med høytrykkspyler.

Ble nesten som nytt.. surfex hd er helt fantastisk.

Pass på å smør opp etterpå :)

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

Hva er greit å smøre dørhengsler med?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hva er greit å smøre dørhengsler med?

Crc multilube

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver at CRC multilube blir brukt til oppsmøring av dørhengsler etter grundig vask. Det er en spray regner jeg med?? På min bil ser det ut til at det er grease/fett i hengslene. Har jeg skjønt det riktig at jeg kan vakse vekk greae/fett og gjøre det dønn reint og så bare smøre opp med multilube når det er tørt? Så er alt bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg prøver å unngå å fjerne originalt grease/fett når jeg vasker, da jeg synes dette generelt gjør en veldig god jobb. Ulempen med det er jo at det setter seg lidderlige mengder støv og drit i det, så jeg skraper vekk så mye jeg synes er forsvarlig, vasker forsiktig rundt og lar resten være.

I de tilfellene der det er lite/ingenting igjen av originalguffen, fjerner jeg det som er igjen med tørkepapir, rengjør med tørkepapir og diverse kjemi, tørker og sprayer på Multilube etter at jeg har vasket og tørket dørkarmen. Da slipper jeg også grease/Multilube på kluter og tørkehåndklær. Hold tørkepapir bak/under når du sprayer Multilube på sånn at du ikke møkker til området du nettopp vasket. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!! Da kan det nok hende at jeg fjerner alt av grease/fett på hengslene siden det ser "ferdig" og tørt ut. Kan godt være det er fra 2006 som bilen er fra :P (jeg kjøpte bilen i vinter). Jeg tenker at dersom man smører jevnlig med den multilube så unngår man knirk! Hva med WD40, erfaringer med denne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Min erfaring er at det funker som en kule i en ukes tid før den fordamper. Grei som nødløsning, men ikke som langtidsløsning. Jeg smører hengslene på min bil to-tre ganger i året med Multilube, og det funker bra.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, såpass sjeldent ja! Da trenger man jo ikke å styre med nytt grease/fett og klin :) blir bare dritt når man skal vaske rundt hengslene også som du skrev tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du vasker dørkarmer nøye og ofte kan det lønne seg å smøre opp noe oftere, men siden jeg aldri har tid til å vaske lenger, så blir dørkarmer alltid forsømt, så da holder det med 2-3 ganger i året for min del. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...