Gå til innhold

Tørk etter berøringsfri vask?


krister461

Recommended Posts

Jeg gjorde det slik.

1) Kjøp en sånn (eller tilsvarende): http://www.clasohlson.com/no/Cotech-løvsuger-løvblåser,-2400-W/Pr314779000

2) Finn frem vanlig håndsag og kapp av den fremste delen (ca 1/3 inn på den blå delen). Bærerem og rognpose monteres ikke.

3) Ta på hørselvern. Sett i støpsel, sett din "hjemmelagde" biltørker i revers (blåsemodus) og pek i retning bil.

4a) Nyt måpende (hoderystende/misunnelige) blikk fra naboene

4b) Nyt tørr bil på ett blunk B)

Hvor lang tid tar det da før bilen er tørr ved denne metoden ?

Må vel være genialt å slippe å tørke bilen manuelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propelluft

Hvor lang tid tar det da før bilen er tørr ved denne metoden ?

Jeg har egentlig aldri tatt tiden, men det tar ikke lange stunden. Som du ser har denne en blåsehastighet på 150-250 km/h, dette kombinert med ett lite lag voks gjør at det er mer vann på veggene i garasjen enn på bilen etter rimelig kort tid. Det er forbausende effektivt - og du slipper garantert pollen/støvdråpemerker. Hvis du står ovenfor en vanskjøtt bil helt uten voks, vil det selvfølgelig være mer friksjon mellom vann og lakk.

Den fra Clasern er bare ett forslag fra min side, finnes helt sikkert enda kraftigere saker til samme pris (250 km/t holder for meg). Da jeg kjøpte min i fjor høst tror jeg at jeg betalte 299 eller 399 for den, så den har sikkert "sesonghøy" pris nå.

Endret av Propelluft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter berøringsfri vask tørker jeg med air force Blaster. Suveren sak som gir mye luft fort, og i tillegg blir luften varm etter et par minutter kjøring.

Anbefaler den til alle som tar noen biler nå og da, man slipper iallfall vann som renner ned i paden, maskeringstape som ikke henger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propelluft

Hva forbedres når du kapper lengden på den ?

Det eneste er håndterbarheten.

Blir som å pusse tanna med en tannbørste med ett håndtak på 1 m, når 10 cm er nødvendig.

Ser vel bare mindre sykt ut :-)

Det også (ikke det at det bryr meg, naboene synes vi som driver med det vi gjør er syke fra før)

Endret av Propelluft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propelluft

Etter berøringsfri vask tørker jeg med air force Blaster. Suveren sak som gir mye luft fort, og i tillegg blir luften varm etter et par minutter kjøring.

Anbefaler den til alle som tar noen biler nå og da, man slipper iallfall vann som renner ned i paden, maskeringstape som ikke henger etc.

Fin den. Dette blir på en måte pro-utgaven av det redskapen min.

Reodorløsningen min blåser bort maskerinstapen også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var spesielt morsomt å legge ut en film med dyreplageri... Du er bra dum i hovve hvis du tror at hunden synes dette er gøy...

Helt ærlig så tror jeg ikke bikkja syntes det var så fælt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
krister461

Har ikke helt kommet i mål med dette enda. Etter en lakkinnspeksjon av bilen ser jeg at jeg har fått veldig mye kalkflekker etter å ha latt vannet tørke på bilen. I tillegg hadde jeg overaskende mange riper som tilsier at jeg i alle fall ikke bør tørke bilen med håndkle etter berøringsfri vask (noe jeg forsiktig prøvde en gang).

Strengt tatt er ripene også et argument for å fortsette med berøringsfri vask istedenfor full vask. Men, jeg mangler altså en god tørkemetode. Alternativene jeg hadde igjen var vannfilter eller løvblåser. Siden førstnevnte ble fort dyrt og har kort varighet gikk jeg for sistnevnte. Jeg kjøpte en rimelig løvblåser fra jula. Denne blåser like kraftig som de fleste (260 km/h), er rimelig i innkjøp, veier lite og har variabel lengde slik at jeg slipper saging. Dessverre var ikke effekten som forventet. Selv på nyvokset bil brukte jeg lang tid på å tørke. Selv etter 10+ minutter var det fortsatt en rekke mindre dråper på bilen. Jeg måtte nok ha brukt 20-30 minutter for å få den helt tørr. Og da er tidsbesparelsen på berøringsfri vask kontra full vask mer eller mindre borte. Lurer på om den blåser svakere enn oppgitt, eller om det er andre grunner til at andre klarer å tørke bilen sin på 5 minutt med løvblåser...

Uansett, nå er jeg i tvil igjen. Jeg vurderer fortsatt vannfilter, evt. å droppe berøringsfrie vask og bare gi bilen en full vask når jeg har tid til det.... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hva med å få på en skikkelig coating så du slipper ripene?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461

Hva med å få på en skikkelig coating så du slipper ripene?

Å slippe ripene høres jo forlokkende ut. Vil en coating fungere mye bedre enn jevnlig voksing?

Hvilken coating vil du i så fall anbefale? (Jeg har nok ikke råd til å betale andre for å legge på en) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gtechniq C1 eller Gyeon Mohs. Jeg har selv lagt mohs på min og andre sine biler. Den er lett å legge og foreløpig holder den fremdeles stand. Og den blir mishandlet skikkelig :) Andre her får uttale seg om c1 da jeg kun har buffet litt på en bil Davidrs hadde her :) c1 kan toppes med exo men er kresen på hvilke kjemikalier den tåler. Mohs skal tåle fra ph2-11. Surfex 1:5 er intet problem

Det finnes mange andre coatinger også. Men der må nesten andre få fylle på med info. Opti-coat 2.0 ville jeg styrt unna, den er ikke mye brukandes på myk lakk (egen erfaring)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krister461

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...