Gå til innhold

Problemer med dørlås på Volvo V70


Dahlsveen

Recommended Posts

Dahlsveen

Hei, jeg har en V70 hvor begge dørene på førersiden ikke vil åpnes verken fra innsiden eller utsiden. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse dette eller hva som er feilen.

post-3659-0-80963100-1401544371_thumb.jp

Her har jeg skrudd av dørtrekket og er klar for å finne problemer!

post-3659-0-59280900-1401544368_thumb.jp

I den røde sirkelen sitter det to metallplater hvor den ytterste som såvidt kan skimtes under kabelen går til dørhåndtaket ute, mens den andre går til dørhåndtaket inne. Jeg fant en video på youtube hvor mekanikeren dytter på den innerste platen med et flatskrujern og døra bare popper opp så lett som bare det. Det er IKKE tilfelle i min bil.

post-3659-0-63874300-1401544366_thumb.jp

Jeg kan heller ikke dytte på mekanismen i den blå sirkelen for å åpne døra. Den går også til håndtaket på utsiden, men det skjer ikke noe når jeg prøver å dytte og dra i den heller. Jeg mistenker at det kan være den haken/klemmen som sitter i låsemekanismen som går innpå metallbøylen som er boltet i B stolpen som står i en "låst" posisjon, men jeg kan verken se eller nå den.

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få opp døra? Og naturligvis også fikse problemet så døra fungerer igjen? :)

Det blir nemlig øl på meg ikveld hvis jeg klarer å fikse dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg, men du kan jo ta av trekket på andre siden for å se hvordan det fungerer der.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen ligger ofte i låsekassetten eller bryterpanelet i døra, det meste går vel gjennom førerdør før det går videre til de andre dørene, så er du heldig er det kanskje bare i førerdøra problemet ligger.

Følg "vaieren" fra håndtaket til låsekassetten, og prøv å åpne døra ved å jokke/bryte litt på hendelen som "vaieren" går til/er festet til.

Sjekk også staget som går ned fra vinduet (låseknappen?) til låsekassen, og sjekk at den ikke har låst seg i låst posisjon.

Hvis døren er låst uansett hva du gjør, er det jo i låsekassen mekanikken som holder døren låst befinner seg.

Har skiftet 2 låsekasser og et bryterpanel på den gamle V70`n min (2001) det siste året, men dette ser ut til å være en 97-00 mod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahlsveen

Dette er en 2000 modell ja. Skal ta turen ut og nappe litt i vaieren og se om det skjer noe :) Sentrallåsen fungerer bra. Mekanikken fra låseknappen og låsestaget her ser ut til å fungere fint da den både åpne og låser med full bevegelse på plastikkdelene.

Endret av Dahlsveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...