Gå til innhold

Fy-fy med poleringsmaskin


hwhawk

Recommended Posts

Da har man dratt i gang med polering og bruker 3M sin perfect-it serie. Bilen er en A3 09 og lakken ser ut til å være rimelig hard. Brukte wipe-down med egen IPA for å sjekke kombo og fant fort ut av at man er avhengig av MASSE mf for å ikke dra med gamle poleringsrester og faktisk skape micro swirls selv.

Har sett gjennom flere guider for polering og lest folks erfaringer, tips og triks.

Så kom jeg over CG sin youtubevideo der han forklarer at pad'n skal aldri være uten kontakt på lakk og aldri over kanter. Og så er det "linjene" (trimkanter?) på panser skal man aldri kjøre flatt på men heller bruke sidene av pad'n for å få bukt med disse. Han tok frem mindre pads for å unngå å kjøre flatt over kantene.

På denne bilen så er det slike kanter, men de går i to nivåer. Så da blir det plutselig mer tricky.

Hva er folks supermanntriks for dette?

Setter pris på synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det går fint å kjøre over kanter men prøv å unngå det. Særlig med grovt produkt og pad.Går fint med mange maskiner at feks halve padden tar nedi.Rupes bigfoot er det ikke trygt med har jeg erfart. Roterende og flex DA går lett :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med Rupes Bigfoot heller, det er nok en smakssak. Jeg gjør deg titt og ofte, og FlexDA er omtrent aldri i bruk lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med Rupes Bigfoot heller, det er nok en smakssak. Jeg gjør deg titt og ofte, og FlexDA er omtrent aldri i bruk lenger..

"Gjør deg titt og ofte..."

Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Kommer aldri til å bytte ut min gode Flex DA :)

Jeg pleier også å kjøre over kanter, men er dog veldig forsiktig. All lakk skal jo korrigeres :) Har aldri brent igjennom, og aldri målt lakken med lakkdybdemåler.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg kjører og over kanter, dog ikke med press og grov polish. Kjører tett opptil kanten :) Og over kanten med finsteget :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så en god regel er å ikke gå bananas med grov kombo men heller kjøre pent me finishsteget. Prøvde meg forsiktig fram og gikk relativt greit med ultrafina SE.

post-8349-0-71792500-1401563128_thumb.jp

Siden det er første gang man prøver seg på maskin så er jeg meget obs på baluba jeg kan forårsake og trodde et øyeblikk at jeg hadde FUBAR-hologrammer som viste seg å være speilbilde av garasjeporten!

Kan man påstå at gul extra fine compound fra 3M er en akseptabel guffe å bruke over kanter?

Tusen takk for at dere tar tid til å svare! :)

Endret av hwhawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye å gjøre med hva du bruker. Det handler bare om å ha vettet med seg og kjøre varsomt og forsiktig på områder der det er stor sjanse for å gjøre skade. Derunder skarpe kanter. Man trenger jo aldri å jobbe noe særlig midt på en knekk når man kan kjøre inntil fra begge sider. Man ser og føler selv hvor det blir mye belastning på lakken :)

  • DCN Poeng 2

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...