Tiller

Dugglag / fettlag på innsiden av ruta

Sliter litt med å få rutene i min gammle Fiat rene. Det virker som det ligger igjen et dugg-fettliknende lag igjen på innsiden av rutene.

Jeg har vasket med vanlig glass spray og "Glassrens" fra Biltema. Men det blir ikke bra.

Noen som vet om noen tipps og trikks for å få rene ruter uten skjolder eller dugglag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask med mikrofiberklut og ei bøtte lunkent Zalo-vann. Tørk med myke slitte oppvaskhåndklær.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette noe som oppstår igjen og igjen? Kan være at varmeregisteret som varmer opp lufta svetter litt og til slutt havner det en film av kjølevæske på ruta. Var i allefall slik i en Citroen jeg hadde :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette noe som oppstår igjen og igjen? Kan være at varmeregisteret som varmer opp lufta svetter litt og til slutt havner det en film av kjølevæske på ruta. Var i allefall slik i en Citroen jeg hadde :)

Tror nåkk det er en god kombinasjon dugg og sjit fra AC'en som legger seg ja!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er fra noe AC. Bilen er en Fiat 850 fra 1969.

Kan virke som det kommer litt mer etter bilen en kjørt et par dager, men så klarer jeg heller ikke vaske det bort ordentlig heller. Det ser rent og pent ut, men med sola rett på ser man skjolder og det ser ut som det ligger et lag med dugg som er smurt utover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde noe slikt på en golf. Var lekkasje i radiatoren. var ikke store lekkasjen. Verdt å sjekke kanskje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er fra noe AC. Bilen er en Fiat 850 fra 1969.

Kan virke som det kommer litt mer etter bilen en kjørt et par dager, men så klarer jeg heller ikke vaske det bort ordentlig heller. Det ser rent og pent ut, men med sola rett på ser man skjolder og det ser ut som det ligger et lag med dugg som er smurt utover.

Ah '69 ja! Nei da meller jeg avbud på det tipset. Prøv med litt avispapir ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt ut som om du blåser kjølevæskedamp på ruta di ja... Sjekk varmeregisteret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke det jeg skrev ;)

Høres litt ut som om du blåser kjølevæskedamp på ruta di ja... Sjekk varmeregisteret.

Korrekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Var ikke det jeg skrev ;)

Leste litt fort! Beklager så meget

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du jo prøve å kjøre noen dager med luftstrømmen stillt kun mot føttene dine, slik at du kan få en avklaring på dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du jo prøve å kjøre noen dager med luftstrømmen stillt kun mot føttene dine, slik at du kan få en avklaring på dette.

Ja kan prøve det, men det er slik på alle rutene i bilen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har brukt silikonbasert vinylfornyer innvendig, avgir den gasser som fetter/tåkelegger rutene i lang tid. Særlig hvis bilen står i sola. Avfett og vask all vinyl med sterk såpe. Bruk deretter en vinylfornyer som er vannbasert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har brukt silikonbasert vinylfornyer innvendig, avgir den gasser som fetter/tåkelegger rutene i lang tid. Særlig hvis bilen står i sola. Avfett og vask all vinyl med sterk såpe. Bruk deretter en vinylfornyer som er vannbasert.

Du skal ikke se bort ifra at det er det fadern har brukt i bilen før jeg overtokk den. Ganske sikker på at han har brukt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive