Gå til innhold

3 ports garasje, oppussings hjelp!


alextech

Recommended Posts

alextech

Heisann!

Da var det min tur.

Kjøpte i fjord en stor tomt midt i Oslo, med både låve og 3 garasjer. Dessverre er dette utslitt og gammelt.

Har til nå stått hos nabolokalene, som er en nedlagt fabrikk. Men nå var det stopp. Lokalene ble leid ut, og jeg må krype tilbake til egen eiendom. I og for seg mye bedre, men jeg må gjøre noen oppgraderinger her og der.

Ung og uviten som jeg er kan jeg minimalt om oppussing. dvs har nå pusset opp før, men har lite erfaring.

Håper derfor på noen snekkerkyndige (hobby eller ei) som vil veilede meg til en OK garasje, hvor jeg kan holde på.

Garasjens tilstand er dårlig. Det er kun skall, med takplater (som lekker noe voldsomt). Tidligere eier har derfor hengt opp presenning inne i garasjen. Denne fylles selvsagt opp med store poser vann, og ja... Kanskje ikke så lurt.. Insekter, og bikuber er det mer enn nok av.

Planer:

- "Fjerne" uvedkomne gjester, slik som veps, edderkopper, innsekter o.l som for øyeblikket gosser seg på deg gamle trepanelet. Finnes det noe guffe man kan male på vegger?

- Sette opp en innervegg, slik at det blir glatte og penere flater. Hva bør brukes? Gips? MDF?. Da kan jeg isåfall hive på denne guffen som jeg enda ikke vet hva heter på trepanelet, uten at det synes.

- Taket: For øyeblikket rusfrie plater. Har enda ikke funnet ut hvor lekkasjene er. Men hva kan gjøres? Legge taksperre, og deretter plater oppå?

- Garasjene er inndelt i 3 med noen stendere. Dette gjør at hver enkelt plass blir litt for smal til og jobbe på. Muligheter for og fjerne disse, og sette opp en bjelke som gjør samme jobben? Slik at jeg åpner opp?

- Vinteren får bli vinter. Full isolering blir litt vel mye på noe så gammelt. Ikke minst kostbart? Men hva med fukt o.l?

UPDATE: Bilder

9E8F5F0B-6D32-4B57-893E-A7F0FEE4B256_zps

1376C32F-1586-465C-A20F-3784FDAE3BA2_zps

348F4D8C-349E-4775-87F3-1A619CEFF755_zps

54927B91-4D7D-4E7A-B910-375C7529D3D1_zps

DD98342B-C507-4E1F-91A0-91A1EA5E1526_zps

554ABB30-8529-4496-8173-0350B61E8EE1_zps

97858DFB-164D-4047-8D3C-7AF36E5713A0_zps

8116F1F8-EF26-4468-8667-8448ADE287B2_zps

2966D3C7-EAB1-4C46-BE2C-E77447A2D7D8_zps

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha sett bilder, så høres det nesten ut som om det kan bli billigere å rive driten, kjøre vekk materialene selv, og bygge nytt? :D

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Uten å ha sett bilder, så høres det nesten ut som om det kan bli billigere å rive driten, kjøre vekk materialene selv, og bygge nytt? :D

Laster opp bilder nå. Hehe. Mulig planene hørte "hissigere" ut enn de er.

Men som sagt. Jeg kan veldig lite om dette. Så det er ikke umulig :D

Kort og greit. Jeg vil ha en vanntett garasje, uten for mye kryp, og innsekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette blir spennende å følge med på :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Dette blir spennende å følge med på :)

Haha! Håper ikke det var ment som at "haha, se på idioten som tror han får til det der" :ph34r::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Tror dette har bra potensiale jeg :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skal rive å bygge nytt:

Er bredden i én garasje ok for detailing? De stendrene/søylene som står i garasjen kan ikke fjærnes uten videre, men det er mulig.

Hvordan er bredden på portene? Tilstand på portene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du rive å bygge nytt må du huske at du må søke på nytt, og da ville jeg sjekket med kommunen hva reguleringsplanen sier. Er ikke sikkert du får bygge det du har tenkt deg. Hvis garasjen idag står nermere enn 4m fra nabogrense er det ikke selvfølge at du får bygge nermere på nytt bygg f.eks . Da må det godkjennes av naboer osv på nytt.

NAD - Nanolex Approved Detailer

 

 

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Dersom du ikke skal rive å bygge nytt:

Er bredden i én garasje ok for detailing? De stendrene/søylene som står i garasjen kan ikke fjærnes uten videre, men det er mulig.

Hvordan er bredden på portene? Tilstand på portene?

Nei, bredden er ikke ok.. Jeg trenger to garasjebredder. Bredden på portene er ok. Tanken var vel og kjøre inn bilen i den lengst til venstre og bare svinge den slik at jeg står på diagonalen.

Når jeg rikker i stenderne virker dem helt løse? Er det egentlig noe bæring i dem? Skjønner jo at dem er der for en grunn. Men hva med og legge en feit en på tvers av taket som kan gjøre samme jobben?

Skal du rive å bygge nytt må du huske at du må søke på nytt, og da ville jeg sjekket med kommunen hva reguleringsplanen sier. Er ikke sikkert du får bygge det du har tenkt deg. Hvis garasjen idag står nermere enn 4m fra nabogrense er det ikke selvfølge at du får bygge nermere på nytt bygg f.eks . Da må det godkjennes av naboer osv på nytt.

Nei nei, skal ikke rive noe som helst! Man kan si hva man vil om at tilstanden er dårlig. Men at det er billigere og bygge nytt er tull... Så langt derifra..

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Jeg tror jeg ville fjernet taket og satt på nye selvbærende takstoler.

Da blir du kvitt bærebjelkene. Sikker på lengden på garasjen, men å sette på nye takstoler og takpapp er ikke så forferdelig dyrt.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Jeg tror jeg ville fjernet taket og satt på nye selvbærende takstoler.

Da blir du kvitt bærebjelkene. Sikker på lengden på garasjen, men å sette på nye takstoler og takpapp er ikke så forferdelig dyrt.

Det var noe slikt jeg og tenkte. Men taket er jo flatt, med en helling bakover. Får jeg satt på noe takstol da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kan sjekke om jeg har flere limtredragere om du trenger bæring

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er takhøyden innvendig? Kunne ha laget en bred port av to og brukt stålbjelker som bæring over porten og i taket bakover. Spørs litt på takhøyde og budsjett da om det vil være mulig.

Ang takstoler så ville det være det beste, men da må man vel melde fra/søke til kommune ang fasade endring.

Endret av MarioCG

NAD-Nanolex Approved Detailer

 

VCDS / VAGCOM bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Er isåfall 90x200 i 5,5 meters lengder

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Det var noe slikt jeg og tenkte. Men taket er jo flatt, med en helling bakover. Får jeg satt på noe takstol da?

Du må isåfall stemple opp med noen 2"4 slik at det blir i vater. Det skiller sikkert ikke mer enn 15-25 cm?

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy. Her har du mange muligheter. Hvis du ikke trenger tre porter så kan du fjerne den midterste (evt. sette inn en dør). Og så sette opp en ny bærevegg midt i bygget. Da får du god plass på begge sider...

Ang. tak så ville jeg fjernet stålplatene - lagt en form for undertak - lektet - lagt på igjen stålplatene eller byttet til Decra e.l.

Eller kanskje du kan spørre en taktekker om det er mulig å legge isolasjon oppå platene og så tekke taket over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Hehe, denne er ikke bygd etter noen form for standarder iallefall.

Slik som det ser ut på bildene har stenderne alt for lang avstand mellom seg, og malplassert, for at de skal ha noen særlig form for bæreevne. Hvis du ser på takbjelkene så skal egentlig de ligge over hver sine stendere, med 60cm avstand. Helst. Hos deg ser det ut til at bæringen og stivheten er opprettholdt ved hjelp av spikrene i kledningen i tillegg til de få stenderne som er der. Nå er ikke dette noe "massivt" bygg, men får du nok snø på taket som blir værende kan mest sannsynlig dette kollapse, hvis det ikke settes igang noe tiltak før den tid.. I tillegg går kledningen helt ned i bakken (i alle fall i front), som vil tære på konstruksjonen og sørge for at den holdes fuktig hele tiden. Det bør være en oppstøp som skjelettet står på, 10-15cm over bakken.

Skal du få denne tett og skikkelig er oppussingen mer å anslå som et nybygg med samme utforming. :)

Takstoler kan forøvrig du ikke sette på da det endrer utformingen og høyden til bygget, og da må du søke. I tillegg er det ekstravekt på veggene som de mest sannsynlig ikke vil like noe særlig.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Høres ut som at det kan være lurt å snakke med fagfolk om dette her... ikke nødvendigvis for å få dem til å gjøre jobben, men hvertfall for å få en profesjonell mening om hvorvidt det er verdt å begynne å fikse på det eller om det bør rives og settes opp på nytt.

En annen ting når det gjelder riving/nybygg er jo dette med ny søknad, som ble nevnt over. Hvis man "reparerer" i nybyggstil, dvs bytter ut rubbel og bit men tar det stegvis er det ofte enklere enn å få rivingstillatelse og nybyggtillatelse. Mange kommuner praktiserer dette på forskjellig vis, så det kan også være lurt å snakke med kommunen (på den annen side er det ikke alltid lurt å snakke med dem, så vit hva du skal si før du sitter der - jeg har erfart at å si at man vil bygge nytt ved å "reparere" bit for bit ikke nødvendigvis er smart).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hehe, denne er ikke bygd etter noen form for standarder iallefall.

Slik som det ser ut på bildene har stenderne alt for lang avstand mellom seg, og malplassert, for at de skal ha noen særlig form for bæreevne. Hvis du ser på takbjelkene så skal egentlig de ligge over hver sine stendere, med 60cm avstand. Helst. Hos deg ser det ut til at bæringen og stivheten er opprettholdt ved hjelp av spikrene i kledningen i tillegg til de få stenderne som er der. Nå er ikke dette noe "massivt" bygg, men får du nok snø på taket som blir værende kan mest sannsynlig dette kollapse, hvis det ikke settes igang noe tiltak før den tid.. I tillegg går kledningen helt ned i bakken (i alle fall i front), som vil tære på konstruksjonen og sørge for at den holdes fuktig hele tiden. Det bør være en oppstøp som skjelettet står på, 10-15cm over bakken.

Skal du få denne tett og skikkelig er oppussingen mer å anslå som et nybygg med samme utforming. :)

Takstoler kan forøvrig du ikke sette på da det endrer utformingen og høyden til bygget, og da må du søke. I tillegg er det ekstravekt på veggene som de mest sannsynlig ikke vil like noe særlig.

Hehe, etter litt leting fant jeg ut at garasjen ble bygget i 1956. Da UTEN tillatelse, men den ble i senere tid godkjent.

Nå til en ganske vesentlig ting som jeg har "glemt" og fortelle.

Jeg har skrevet en intensjonsavtale, med en etreprenør som skal kjøpe hele tomten, innen 2017. Da vil også alt jevnes med jorda, og det skal bygges nye leiligheter på min, og nabotomten. (utgjør 5 mål). Og ja, selvsagt har jeg sikret meg at jeg får den beste leiligheten i nybygget :)

Det er derfor jeg vil gjøre dette så "billig" som mulig. Trenger heller ikke en NY garasje, for og si det slik.

Takk for mye fine svar. Kanskje noen her som bor i Oslo-området som vil ta en titt? Det er jo greit at det som først blir satt opp holder mer enn en vinter. Men jeg er overbevist over om at en smart og enkel løsning er mulig. Trenger bare rette mannen som viser meg den :P

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt isolert om du skal ha på plater innvendig. Det er liksom ikke rare jobben å hive inn litt glava når du først har veggen åpen. Og så stor forskjell det utgjør på vinteren også, da er det lett å jobbe med bil der midt på svarteste vinteren også.

Isolering kommer du ikke til å angre på.

Siden dette skal jevnes om noen år, ville jeg bare pusset opp det slik det er nå. Utrolig hva litt maling, panel, tett tak og belysning kan gjøre. Utgangspunktet er også ganske bra etter hva jeg ser på bildene, så ingen vits å begynne å styre med noe nytt syntes jeg. :)

OG: Hvor lekker takplatene? Er de rustfrie så antar jeg det er i skruehullene og skjøtene det lekker? Isåfall er ikke dette noe stress å fikse med nye skruer med gummi og litt småjustering på platene slik at vannet ikke renner inn.

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...