Gå til innhold

Hvordan egentlig se hologrammer?


VwType1

Recommended Posts

Hei.

Jeg har maskinpolert en del biler nå, og får for det meste resultater jeg er fornøyd med.

Men, siste bilen jeg polerte for en kompis, en Jensen Interceptor FF, svart, der ble jeg ikke helt klok.

Bilen ble tatt for et år siden hvor jeg klargjorde den før bryllupet hans, så var det noen riper som måtte våtslipes før korrigering. På bryllupsdagen så var det antydninger til at slipemerkene ikke var helt borte,sola var fremme, og den avslører jo alt. :) var vel igrunn bare jeg og kompisen min som så det da.

Bilen ble så tatt på nytt for to uker siden, og jeg prøvde mange komboer før jeg havnet på Menzerna FF3000 på oransj scholl pute på roterende. Lakken er forøvrig fra sist restaurering i '89. Problemet mitt er at jeg ikke har sett bilen ute i solen enda, men når jeg polerte så brukte jeg menzerna sin top inspection kontrollspray, samt led lenser T7 for å spotte hologrammer. Denne lykten kan man justere fokus med, og jeg fikk da to forskjellige "bilder" av lakken. Ett hvor den så dønn strøken ut, og ett hvor jeg kunne skimte en "stjerne" ut ifra lyspunktet fra lykten.

Noen som har tilsvarende erfaringer? :)

Kom gjerne med tips til bedre lykt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Blitz funker bra, samt lyset på mobilen.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Hei.

Jeg har maskinpolert en del biler nå, og får for det meste resultater jeg er fornøyd med.

Men, siste bilen jeg polerte for en kompis, en Jensen Interceptor FF, svart, der ble jeg ikke helt klok.

Bilen ble tatt for et år siden hvor jeg klargjorde den før bryllupet hans, så var det noen riper som måtte våtslipes før korrigering. På bryllupsdagen så var det antydninger til at slipemerkene ikke var helt borte,sola var fremme, og den avslører jo alt. :) var vel igrunn bare jeg og kompisen min som så det da.

Bilen ble så tatt på nytt for to uker siden, og jeg prøvde mange komboer før jeg havnet på Menzerna FF3000 på oransj scholl pute på roterende. Lakken er forøvrig fra sist restaurering i '89. Problemet mitt er at jeg ikke har sett bilen ute i solen enda, men når jeg polerte så brukte jeg menzerna sin top inspection kontrollspray, samt led lenser T7 for å spotte hologrammer. Denne lykten kan man justere fokus med, og jeg fikk da to forskjellige "bilder" av lakken. Ett hvor den så dønn strøken ut, og ett hvor jeg kunne skimte en "stjerne" ut ifra lyspunktet fra lykten.

Noen som har tilsvarende erfaringer? :)

Kom gjerne med tips til bedre lykt. :)

Fungerer fint med blitz, eller så er den nye rupes lykta helt rå.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=68_75&products_id=517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg gir 3 tomler opp til Rupes lykta jeg og! Bruker og mye mobilen

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det er litt "trening" også..:)

Jeg klarte ikke å se kjørespor før mitt første kurs, men jeg fikk plutselig a-ha opplevelse og nå vil jeg si jeg har et "trent øye" og kan se det meste..

Litt vinkel man ser i (eller ikke ser i) og lys osv.. men man må vite hva man ser etter.

Mulig jeg missforsto spørsmålet litt, og ikke meningen å "belære" bare mine erfaringer:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rupes lykta bare en helt vanlig led lykt da? Jeg greide ikke å se noe spesiellt med den, annet enn at det står rupes på den.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sterkt er heller ikke bra. Har prøvd hodelykter på 800 lm, det blir katastrofe deluxe. Ender opp med å se hologrammer over alt, da den blender meg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hva er det Rupes lampen har som ikke andre som f.eks Ledlenser og Suprabeam ikke har?

De fleste LED lamper fungerer godt for å se hologrammer, men det beste er solen (som man ikke alltid har tilgjengelig). En god nr. 2 er som sagt over her blitsen på kameraet. Bak delen er at det er tungvindt å bruke blitsen for å se etter defekter.

Selv bruker jeg stort sett en Suprabeam Q3.

19701795-origpic-d3ec4b.jpg

Har du en annen LED lampe tilgjengelig så er jeg sikker på at den også fungerer utmerket.

Husk på å se i flere forskjellige vinkler når du leter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Sola er beste lampa å se Hologrammer med ;) Ellers bruker jeg led lykter fra 50-1000 kr. Passende lysstyrke er etter min mening rundt 3-500 lumen. Over det blir fort slitsomt til øynene.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

500 lumen blir litt mye, synes jeg. Jeg har en lykt som tidvis gir 270-ish lumen (iflg spec), men den er noe ustabil etter å ha gått i bakken noen ganger. UANSETT, akkurat passe lysstyrke til holospotting. Neste lykten jeg kjøper kommer nok også til å ha rundt 300 lumen et sted. Man står tross alt veldig nær lakken og kikker, så er greit å ikke se rosa elefanter resten av arbeidsøkten også :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt trening :) men fikk snakket med kompisen min igår, han har hatt besøk av NRK, og da var bilen ute i solen, og han kunne ikke se noe til hverken holos eller slipemerker, så da krysser jeg fingrene. :) programmet kommer vel på tv til høsten. :) usikker på hva det heter da. :) jeg må ta en inspeksjon selv og. Er spent. :)

Takker for alle svar, tipper den lykten jeg har holder. Den har forøvrig to lysstyrker i tillegg til justering av fokus, så den er nok bra. :) men skal prøve å sjekke med kamera neste gang.

Kunne igrunn tenkt meg et kurs. Noen som vet pris og eventuelt tid/sted for neste kurs i nærheten av telemark? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Enig med Christer, har testet lykter med over 750 lumen, klarer ikke se noenting (eller så ser en ting som ikke er der..) men jeg opplever at mobilen kan være litt i overkant også, blits på kameraet er sikkerstikk for min del som regel, eller 350 lumen lykt, ulempen med min lykt er at den har litt stor åpning, slik at lyset ikke blir så fokusert. Du kan også bruke halogenlampe, spesielt om du setter den et par meter ifra, pleier å gå forbi etter wipedown og se om jeg ser noe som "beveger" seg. Det vises latterlig fort om det ikke er som det skal være.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt "trening" også..:)

Jeg klarte ikke å se kjørespor før mitt første kurs, men jeg fikk plutselig a-ha opplevelse og nå vil jeg si jeg har et "trent øye" og kan se det meste..

Litt vinkel man ser i (eller ikke ser i) og lys osv.. men man må vite hva man ser etter.

Mulig jeg missforsto spørsmålet litt, og ikke meningen å "belære" bare mine erfaringer:)

Tar det på ingen måte som belæring. :) bare hyggelig med tips/tilbakemeldinger. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Nå må dere ikke le, men jeg har faktisk en slik: http://www.nitecore.com/productDetail.aspx?id=75#.U32YFlKKCAg

Nå skal det sies at jeg er lyktfanatiker, den er så kraftig at det er rekyl når en slår den på hehe.

Fra spøk til alvor, den er trinnvis regulerbar fra 3 - 3800lumen, på 3800 lumen så lunker den godt i handflata hvis du lyser inn i den fra en halv meter.

Hvis jeg skal være 100% seriøs så anbefaler jeg denne: http://www.nitecore.com/productDetail.aspx?id=96#.U32aIFKKCAg

Bruker denne på jobb hver dag, er justerbar i trinn mellom 1 - 950 lumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Med det samme vi snakker om lykter, så er det vel naturlig å nevne batterier. Hvor handler dere batteri til led lyktene og hvilke bruker dere? jeg finner ikke 1 batteri som passer i klarus lykta mi, må kjøpe 2 småe, og de blir så fort brukt opp...

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg bruker nitecore sine org batterier da nitecore lyktene belaster batteriene ganske hardt på full pupp, de er laget av Panasonic, når det gjelder lader så må du nesten bare finne en som kan lade alle de typene batterier som du bruker, så du slipper å ha flere ladere. Er viktig at laderen er "intelligent" slik at den tar hensyn til evt overlastsymtomer på batteriene, særlig ved Li-Ion batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Med det samme vi snakker om lykter, så er det vel naturlig å nevne batterier. Hvor handler dere batteri til led lyktene og hvilke bruker dere? jeg finner ikke 1 batteri som passer i klarus lykta mi, må kjøpe 2 småe, og de blir så fort brukt opp...

Clas Ohlson (her i Bergen, hvertfall) har et rikholdig sortiment av batterier fra forskjellige produsenter. Rikholdig nok til at jeg sto i 20 minutter og lette etter riktig batteri til lyktene mine...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Clas Ohlson (her i Bergen, hvertfall) har et rikholdig sortiment av batterier fra forskjellige produsenter. Rikholdig nok til at jeg sto i 20 minutter og lette etter riktig batteri til lyktene mine...

Må ta meg en tur på clas`rn hører jeg. Men forundrer meg ikke om de i trondheim ikke har samme utvalget som i bergen. Har forstått det slik at bergen er for eget land å regne, slik at de må holde seg rikelig med varer i tilfelle grensene skulle bli stengt.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...