Gå til innhold

Fikset - Bmw e46 - Ulyder ved akselerasjon


Kattlikzm

Recommended Posts

Kattlikzm

Edit:

Problemet viste seg å være diffen! Alt er i orden nå! :)

Heisann folkens :)! Det har oppstått et lite problem på bilen min! Skjedde for et par timer siden. Håper at noen kjenner seg igjen, og kan hjelpe meg!

Lyden kommer kun mens bilen ruller, det skjer altså ingenting når man ruser bilen mens den står stille. Lyden på sitt høyeste under akselerasjon, og oppstår i alle gir (er forresten manuell gir). Det er vanskelig å høre ulyden i 1 og 2, men kjempe lett å høre i 3,4 og 5 når man cruiser mellom 2-3 tusen omdreininger.

Har ingen risting i rattet, og giringa går smud (ingen metall, skraping eller "wiii" lyder).

Høres dette kjempe dyrt ut? Noen som har hatt et lignende problem før?

Setter STOR pris på alle svar! :)

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å høre hva det kan være.. Det er jo åpenbart noe som får belastning av noe slag som lager lyden. Kan det være opplagringen til mellomakslingen som begynner å bli sliten? Har du hatt den på bukk enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Vanskelig å høre hva det kan være.. Det er jo åpenbart noe som får belastning av noe slag som lager lyden. Kan det være opplagringen til mellomakslingen som begynner å bli sliten? Har du hatt den på bukk enda?

Har ikke fått den opp på bukk enda nei. Skal prøve å få til det i løpet av neste uke.

Høres ut som om det enten kommer rundt diffen, eller rundt drivakselen.

Hvis det er slitte lagere - snakker vi kjempe dyre kostnader da? Altså over 2000 for delene?

Hjullager?

Tror ikke det er hjullageret :S. Skal få tatt en nærmere titt neste uke.

Om flere har hatt erfaring med denne lyden er det fint om dere kan komme med innspill!

Jeg er kjempe fornøyd så lenge det ikke er girkassa eller andre kjempe dyre deler som er på vei til å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Liten oppdatering:

Fikk en mekaniker til å ta en veldig rask titt nå nettopp. Fikk bilen først opp på bukken, og kjørte i gir, men da kom det ingen lyder. Etter å fått bilen ned på bakken tok vi en kjøretur på veien, og da var lyden der igjen. Så med andre ord kommer lyden kun ved belastning.

Han mente at lyden kom bak et eller annet sted, mest sannsynlig ved diffen sa han. Han anbefalte meg å bytte diff oljen, men kan det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente at lyden kom bak et eller annet sted, mest sannsynlig ved diffen sa han. Han anbefalte meg å bytte diff oljen, men kan det hjelpe?

Hvis det er noe feil med diffen kan det sikkert hjelpe, men jeg synes det er umulig å konkludere noe som helst ved å kun se/høre på videoen du har lagt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Liten oppdatering:

Fikk en mekaniker til å ta en veldig rask titt nå nettopp. Fikk bilen først opp på bukken, og kjørte i gir, men da kom det ingen lyder. Etter å fått bilen ned på bakken tok vi en kjøretur på veien, og da var lyden der igjen. Så med andre ord kommer lyden kun ved belastning.

Han mente at lyden kom bak et eller annet sted, mest sannsynlig ved diffen sa han. Han anbefalte meg å bytte diff oljen, men kan det hjelpe?

Hvis du har tilgang på bukk selv er det en grei jobb og bytte olje på diffen selv. Du får det selvsagt til uten bukk og. Men litt mer knotete. Tror ikke det koster all verden på verksted heller :)

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Opplagring på mellomaksel. Dersom det ikke er oljelekkasje på bakdiff, og det er olje på den, så er jeg i tvil om problemet er der.

Ser ingen oljelekkasje på bakdiffen eller andre steder under bilen - drypper ihvertfall ikke under bilen, og er heller ikke "vått" rundt diffen eller andre deler.

Denne "opplagring på mellomaksel" delen, er denne delen dyr og vanskelig å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv ulyd i det området på min tidligere A6 2 liter tdi, dog fremhjulstrekk.

Der var det dobbeltmasse svinghjulet som begynte å gå, og det røyk kort tid etter den ble solgt. ( ny eier var informert, og 10000 slått av på prisen :) ) vet ikke om det er det på denne bilen, men i det tilfellet så dreide det seg om 20 000 i rep inkl bytte av clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen oljelekkasje på bakdiffen eller andre steder under bilen - drypper ihvertfall ikke under bilen, og er heller ikke "vått" rundt diffen eller andre deler.

Denne "opplagring på mellomaksel" delen, er denne delen dyr og vanskelig å bytte?

Jeg er ingen utdannet bilmekaniker, men tipper på 10-15 000 på merleverksted. Koster ca det på A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Hadde selv ulyd i det området på min tidligere A6 2 liter tdi, dog fremhjulstrekk.

Der var det dobbeltmasse svinghjulet som begynte å gå, og det røyk kort tid etter den ble solgt. ( ny eier var informert, og 10000 slått av på prisen :) ) vet ikke om det er det på denne bilen, men i det tilfellet så dreide det seg om 20 000 i rep inkl bytte av clutch.

Fikk du ulyder mens bilen stod stille og i nøytral gir/clutch inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått den opp på bukk enda nei. Skal prøve å få til det i løpet av neste uke.

Høres ut som om det enten kommer rundt diffen, eller rundt drivakselen.

Hvis det er slitte lagere - snakker vi kjempe dyre kostnader da? Altså over 2000 for delene?

Tror ikke det er hjullageret :S. Skal få tatt en nærmere titt neste uke.

Om flere har hatt erfaring med denne lyden er det fint om dere kan komme med innspill!

Jeg er kjempe fornøyd så lenge det ikke er girkassa eller andre kjempe dyre deler som er på vei til å ryke.

Må nok regne med at opplagringen koster over 2000,- Nå har ikke jeg skrudd på bmw, men regner med at patenten er ganske lik Audi.. Går fint an å skifte opplagring selv, det krever bare litt verktøy for å dra av krysset og få det tilbake på plass. Jeg betalte 8000kr for overhaling av min mellomaksling.. Men det involverte også kapping, balansering og lakkering. (skulle ha annen girkasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Takker for alle svar folkens! :)

Skal få en kompis til å ta en grundig sjekk neste uke. Håper vi finner ut hva problemet er.

Regner med at det ikke er farlig å kjøre med den lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar folkens! :)

Skal få en kompis til å ta en grundig sjekk neste uke. Håper vi finner ut hva problemet er.

Regner med at det ikke er farlig å kjøre med den lyden?

Det er så og si umuligt å svare på, på grunnlag av et kort lydklipp, det kan jo være en av 50 grunner, du kan bruke bilen, å enten går det fint, eller så går det galt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Det er så og si umuligt å svare på, på grunnlag av et kort lydklipp, det kan jo være en av 50 grunner, du kan bruke bilen, å enten går det fint, eller så går det galt.

Helt sant det du sier over. Skal som sagt prøve å få sett på problemet neste uke, eller så fort jeg får tid. Inntil det skjer skal jeg prøve å la bilen stå, selv om jeg er avhengig av bilen som transportmiddel hele denne uken! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Helt sant det du sier over. Skal som sagt prøve å få sett på problemet neste uke, eller så fort jeg får tid. Inntil det skjer skal jeg prøve å la bilen stå, selv om jeg er avhengig av bilen som transportmiddel hele denne uken! :(

Bare kjør pent så går det nok bra :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattlikzm

Bare kjør pent så går det nok bra :)

hehe skal prøve mitt beste! :)

Har kommet frem til at hvis det er en foring/lager vil det koste maks 1000 kroner for bare delen.

Er det snakk om noe større som fks hele mellomakselen derimot er jeg oppe i nesten 8600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...