Gå til innhold

Hvordan fjerne asfalt-kliss på nybehandlet bil


larbrevi

Recommended Posts

Hei alle

Har nettopp fullbehandlet min kjære audi (svart).

Med fullbehandlet mener jeg vask, clay, ultimate compound, ultimate polish og til slutt ultimate wax. Alt lagt på med Meguiars Dual Action Polisher.

Strålende fornøyd med resultatet.

Deretter kjører min samboer på jobb en ukes tid, uten å ta seg bryet med å nevne på at det er heavy asfaltering på diverse strekninger.

Når jeg da skal vaske bilen for første gang etter behandling, får jeg meg en overraskelse.

Det er ikke kritisk mye asfalt-guffe som har lagt seg, men det vanlige klisset man får om man kjører i gjennom områder hvor det pågår.

Jeg har aller først testet med å ta det med Ultimate Quick detailer, som jeg har latt virke litt. Den klarte ikke å ta det. Deretter har jeg gjentatt med Quick Detailer, latt den virke litt lengere, men fortsatt er det mye rester.

Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre videre, siden bilen i prinsippet er helt nybehandlet. Kanskje litt overrasket også, siden bilen var helt ekstremt glatt etter siste runden med wax. Jeg hadde nesten ventet at asfalten ikke ville festet seg så bra, men så klart, noen dager, kombinert med litt annet støy og skit, så blir det jo en bra velling ut av det.

Tips om hav jeg skal gjøre videre mottas med takk

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Prickbort på tørr bil og spyl av med høytrykk. Gjenta prosessen om nødvendig.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det tok ikke lang tid :-)

Prickbort skjønner jeg.

Hva tror dere om etterbehandling, i den grad det skulle være nødvendig på en nybehandlet bil.

Jeg skjønner at dette så klart avhenger av kvaliteten på jobben som er gjort, men jeg har en god følelse av at behandlingen er gjort riktig ihht anbefalinger fra mequiars etc (har latt wax ligge lenge nok etc)

Siden jeg er Mequiars verdenen (right or wrong :-)) , så holder det kanskje lenge med litt Ultimate Qucik detailer som etterbehandling ?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Prickbort er snill mot LSP men ville tatt en ordentlig håndvask etter prickbort og så kjørt en ny runde med QD :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er snill mot LSP men ville tatt en ordentlig håndvask etter prickbort og så kjørt en ny runde med QD :)

Eller tatt en runde med voksen til slutt i stedet for QD.

Tror nok QD er hardere på LSP enn Prickbort. :)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Prickbort, så voks igjen som skrevet tidligere her ;)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker for raske svar.

Siden dette er lagt inn under Nybegynner så kan jeg jo tillate meg å spørre et mulig dumt spørsmål pga nyskjerrighet

Jeg ser at det heller mot Prickbort, og jeg skal absolutt kjøpe inn en sånn.

Men, hva med å Clayé i stedet ?

Vil det tære for mye på den nye behandlingen, kontra Prickbort, eller vil det kanskje bli vesentlig mer jobb enn å bare kjøre på med Prickbort?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være fysisk på lakken med clay. Clay tar nok voksen + at det er fare for riper. Clay er ein dårligere løsning enn prickbort i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Enig i det todleif skriver. Prickbort vil løsne asfaltflekkene og dermed vil de nærmest renne av. Gjenta prosessen om det er nødvendig, for det er ikke alltid den klarer å ta alt på første påføring om den må "dypt".

Hvis du skal på med claye så vil det lage riper, og er ikke sikkert den klarer å ta alt med en gang engang ettersom det sitter såpass godt. Clay bruker man for å ta det som ikke avfettingene og håndvasken tar.

Kjøp en flaske med Prickbort på Mekonomen, BilXtra eller på bensinstasjonen så blir det bra :)

Lykke til!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde det samme med meg forrige uke, jeg hadde nybehandlet bil også kjørte jeg på nylagt asfalt. jeg tenkte det var nok og bare spyle av bilen for jeg så den var litt møkkete, men det var et seigt lag med guffe på bakfanger og nedsiden av dører, da kjørte jeg på med litt SurfexHD 1:20, det gjorde susen!, da så jeg vannet rant av som om bilen var nyvokset igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whow!

En moderat runde med Prickbort, deretter skum (såpe) og høytrykk gjorde underverker. Den ble helt strøken og fremsto som nybehandlet igjen.

Jeg rakk å bli litt prickbort-avhengig ila 15min her tror jeg.

Jeg bor veldig nær et flott selvvaskeanlegg og skummer/spyler nesten en gang i uka.

Det frister jo veldig med en lett dusj Prickbort hver gang på de vanligste utsatte stedene som det alltid fester seg litt, men det sliter kanskje for mye på LSP ?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Prickbort tærer lite til ingenting på LSP, men det er heller ikke nødvendig å bruke den ved hver vask i sommerhalvåret. Jeg for min del bruker omtrent ikke prickbort om våren/sommeren.

Det kan også være greit å forsikre seg om at selvvaskeanlegget godtar medbrakte produkter. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte nødvendig med berøringsvask etter bruk av prickbort. Prickborten kan legge igjen ei hinne på lakken som ikke er så lett å bare spyle av.

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Det er fordi den inneholder oljer som et resultat av den petroleumsbasert. Surfex løser som regel dette helt fint.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha det strøkent må du på med berøringsvask etter prickbort, skal du ha det strøkent på generell basis må du fortsatt på med berøringsvask etter forvasken, så det er egentlig ikke så mye å tenke på, den hinna er uansett ikke "farlig" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Sjeldent jeg kjører en rein PB-runde, pleier alltid å følge på med en runde Surfex oppå eller etter avspyling av PB. Tar ikke lange tida ekstra når du først står der med HT-en og vil ta en rask vask uten berøring :) Har man tilgang på ei bøtte så skal det jo sis at håndvasken heller ikke tar lange tida, men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...