Dette er et populært innlegg Øyvind G 2 128 Skrevet 16 Mai, 2014 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 (endret) Volvo V70 2002 Denne gangen er det en rød (601) Volvo V70 fra 2002 som skal få litt pleie. Den har flere om lakkerte deler. Dørene på venstre side og vingen på bakluken er det som er i dårlig stand på bilen og hovedårsaken til at bilen ble satt hos meg. Ellers ser bilen ganske bra ut, men det er endel riper som hovedsaklig er grove swirls. Det er også et par ting som jeg ikke får gjort noe med som bla. fargeforskjeller på noen deler, steinsprut og frontfangeren er ganske slitt. Vask og clay: Bilen ble levert uvasket, noe som egentlig ikke gjorde noe da jeg uansett må vaske bilen får å få den så ren i lakken som mulig. Utgangspunktet før vask så slik ut: Dagen startet litt dårlig pga. en port som stoppet. Porten gikk ca 30 cm før sikringen gikk. Prøvde å få den til å gå igjen, men det endte med at jeg måtte løfte den manuelt. Når porten var åpen og HT var koblet til startet jeg med å påføre PB på tørr bil. Her måtte jeg være litt strategisk og rask pga. det flotte været vi har om dagen. Det var veldig mye asfalt overalt på bilen så noen steder måtte jeg gå over flere ganger. Etter jeg var fornøyd med arbeidet som PB og HT hadde gjort skummet jeg bilen med Valet pro Orange prewash. Brukte den ren i beholderen og blandeskruen på maks. Dette gir et blandingsforhold på 1:13. Dette fungerte meget bra, men er kanskje ikke så økonomisk. Felgene ble forvasket med Espuma Revolution 1:10 som gjorde en meget god jobb på ganske møkkete hjul. Dette var faktisk over all forventning. Hjulene fikk en runde med PB samtidig som bilen tidligere i prosessen. Da var det tiden for å fjerne metallpartikler i lakken. Denne gangen brukte jeg ren Iron Remover som jeg har kjøpt av Arnfinn. Denne fant en god del å jobbe med. Ble bare noen raske bilder av dette pga. solen stod på den ene siden av bilen. Dekksider ble vasket med Surfex 1:1 og børste. Så var det tid for berørings vask. Siden vi ikke har varmt vann tilgjengelig enda ble det 3 runder med vannkokeren. Samtidig som jeg ventet på dette gikk jeg over all plast med Surfex 1:5 og børste. I bøtten brukte jeg Stjärngloss Körsbär (denne såpen er veldig lik MSII) og svampen til BN. Tørket bilen med Valet pro Giant plush. Tok noen bilder ute i solen før jeg kjørte inn. Mesteparten av bilen er faktisk ganske fin i fargen, men som bildene viser så er lakken ganske slitt. Når bilen var inne fant jeg frem en liten flaske med ONR 1:10 og clay fra Blankbil. Denne fant noe nesten overalt. På bildet under har jeg så vidt startet med en liten flekk på panseret og clay har allerede funnet endel. Fortsatte å claye og lot kamera stå. Etter clay ble alle ruter vasket på innsiden med MG sin glassrens og Nanolotos sin MF. Mesteparten av skitten på kluten er fra frontruten. Før jeg pakket sammen for dagen tok jeg noen flere inspeksjons bilder. Denne gangen med blits. Lakk korrigering: Dagen etter var det tid for korrigeringen. Jeg startet med kombotesting på panseret. Siden jeg ikke har erfaring med denne lakken startet jeg med S17+ på sort Scholl. Merket fort at lakken var hard, så jeg testet også S3G på gul Scholl. Sistnevnte tok selvsagt litt mer, men jeg var ikke helt fornøyd med denne komboen heller. Jeg har nylig kjøpt meg en Rupes Duetto så jeg valgte å teste denne litt også. Finner frem blå/blå fra Rupes (groveste komboen i kittet). Maskinen er nydelig å kjøre da den virker mere balansert enn DAS6 pro, noe som fører til mindre vibrasjoner. Rupes blå/blå har meget god cut og avslutter pent, men den tok ikke nok i dette tilfellet. Her ser dere resultatet etter Rupes. Og slik så det ut etter S3G. Prøvde å kjøre litt hardere. Det ble ikke noen suksess. Produktet setter seg fast i lakken. Det ble testet ganske mange forskjellige komboer før jeg endte opp med den sprekeste komboen jeg har tilgjengelig. Grønn 3M på ull pute. Dette fungerte meget bra. Tok det meste av ripene og etterlot ikke så alt for mye kjørespor. Noe defekter ble det selvsagt. Dette ble fjernet med gul 3M. Glad jeg ikke kvittet meg med 3M produktene når jeg kjøpte Scholl for de får jeg stadig vekk bruk for. Kjører på med noen bilder som ble tatt underveis når jeg jobbet med panseret. Her er panseret endelig ferdig. Det er mye sår i panseret som jeg ikke får gjort noe med, men det er likevel en stor oppgradering. Pga. mye kombotesting brukte jeg veldig lang tid på panseret. Jeg valgte å ta taket før sidene pga. det er fort gjort å komme borti siden av bilen når man jobber med taket. Denne bilen har som sagt mye forskjellig lakk så jeg fant frem PTG for å vite hvilke deler som var om lakkert på bilen og hvilke deler som hadde original lakk. Tak og panser har verdier mellom 100 - 130 um så her er det samme type lakk som mest sansylig er den som bilen ble levert med. Derfor var det bare å fortsette med grønn 3M på ull kjørt med roterende. På taket jobbet jeg meget effektivt så selv om jeg måtte tape litt her og dette er en større flate så var taket ferdig på halve tiden av det jeg brukte på panseret. Taket hadde ikke så grove riper som panseret hadde så dette gjorde også jobben litt lettere. Utgangspunktet så slik ut. Kanskje ikke så lett å se, men dette er et 50/50 bilde der venstre side er tatt og høyere gjenstår. Kamera ble stående når jeg jobbet med taket. På disse bildene har jeg gått over hele taket med grønn 3M på ull etterfulgt av gul/gul 3M. Bortsett fra noe småtteri så ble taket ganske strøkent. Her ga jeg meg for dagen etter ca 6 timer med poleringsmaskin i hendene. Dagen etter satte jeg igang på høyere side av bilen. Her så jeg på fargeforskjellene at det var mye forskjellig lakk. Alt bortsett fra framskjerm er omlakkert her. Startet med å teste S3G på blå Scholl med roterende og var såpass heldig at denne komboen fungerte meget fint på hele siden. Neste dag startet bak og jobbet meg fremover. På stolpen bak bakre siderute så det nesten ut som det var våtslipet. Det viste seg at dette bare var en liten flekk med SS lakk. Kun det lille feltet her som hadde SS lakk på denne siden av bilen. Brukte 2 maskiner for å sleppe å bytte bakplate når jeg vekslet mellom vanlig pute og spot. Luksus. S3G var nydelig å jobbe med på denne lakken så det ble også tid til endel 50/50 bilder. 50/50 på bakskjerm. Bakskjerm etter S3G. 50/50 på bakdør. Bildene ser ganske like ut, men siste bildet er litt lengere frem på døren. Speilkåper er veldig slitt, med fikk et godt løft etter S3G på blå Scholl. Før: Etter: Ferdig med grovkorrigering på høyere side (bortsett fra framskjerm). Da var det framskjermen som stod for tur. Måling med PTG sier at det er original lakk her slik som panser og tak. Utgangspunktet så slik ut. Selv om jeg viste at lakken her var hard gav jeg S3G på blå Scholl en kjangs. Den gjør en god jobb, men tar ikke de grovere ripene. Grønn 3M tok ganske mye av de grove ripene. Kjørte over med denne komboen på de områdene som det var mye riper igjen på før jeg sa meg fornøyd og fant frem en mildere kombo for å få bort kjørespor og løfte glansen i lakken. Etter grønn 3M. S3G på blå Scholl. Grønn 3M. Det er fortsatt noe igjen, men dette var så dype skader at jeg gikk videre. Slik ser det ut etter S30+ på orange Scholl. Etter dette begynte jeg på bakluken. Denne er av glassfiber så her får jeg ikke målt. Ifølge eier skal denne ha blitt byttet en gang pga. skade. Luken hadde mye riper slik som en luke på en gammel stasjonvogn ofte har. Jeg startet med å gi Duetto og blå/blå Rupes en kjangs. Dette tok mye, men absolutt ikke nok. Roterende med S3G og blå Scholl ga et mye bedre resultat. Men som dere ser så var ikke dette grovt nok på de dypeste skadene. Fant frem grønn 3M igjen som jeg kjørte på ull pute fra Scholl. Lager litt ugang, men er meget effektivt! Etterhvert byttet jeg ut ull puten med grønn 3M pute da det også fungerte meget bra. Før og etter grønn/grønn 3M. Etter grovsteget på bakluken var det vingen som stod for tur. Her er det SS lakk så jeg finner frem ull puten igjen. Grønn 3M på Scholl ull gjorde en utmerket jobb her. Så ble hele bakluken og vinge kjørt over med roterende, S30+ på orange Scholl. Toppen av bakluken fikk også samme behandling. Etter dette jobbet jeg meg ferdig med bakfanger uten å ta bilder. Her gikk jeg ikke så hardt på så det er igjen litt her. Selv om bak lampene så ganske bra ut så gav jeg de en liten runde med S30+ på orange Scholl. Tok noen 50/50 bilder, men det er vanskelig å se forskjellen på bildene. Det viktigste er at de ble bedre. Når jeg kom til bak skjermen testet jeg først Duetto med blå/blå Rupes. Som ellers på denne bilen så tar denne maskinen og komboen mye, men ikke nok. Her kommer det 3 bilder som viser før, under og etter Rupes. Fant frem S3G på blå Scholl igjen, som ga et mye bedre resultat. Men også her måtte jeg gå over noen steder med grønn/grønn 3M pga. dypere riper. Etter skjermen og listverk rundt bakerste siderute var ferdig med 2 steg pakket jeg sakene for dagen. Dørene på venstre side har SS lakk og bærer preg av dette. Har jobbet litt med SS lakk tidligere og utifra erfaringen jeg har fått derifra falt valget på å bruke ull pute ved grovkorrigeringen. Føler det er plass til mer død lakk i ull puten enn det er i skumputen. Første kombo jeg testet var S3G som gav det resultatet som jeg ønsket. Etterhvert som jeg holdt på kom jeg frem til at hvis jeg kjørte S3G på blå Scholl etter ull så fikk jeg et bedre resultat da dette ryddet opp i mye av ugangen som ull puten laget. Rundt vinduer brukte jeg blå spotpad fra Scholl (har ikke ull til spot). Her er det noen 50/50 bilder som viser hva S3G på ull gir. Dette bildet viser hvor mye død lakk det ligger i puten etter et område som dette er tatt. Det er viktig med ren pute, så jeg vasket puten for hånd mellom slagene. Slik ser puten ut etter å ha blitt vasket med Grit Guard Pad Renewing Solution. Grovarbeidet på bakdøren er ferdig. Speil før etter grovkorrigering. Frihånds 50/50 på førerdør. Her er grovarbeidet på begge dørene ferdig. Rakk også å kjøre blå + S3G på framskjerm. Her er det mange kriker og kroker så spotpad ble brukt på nesten halve skjermen. Rakk akkurat bli ferdig med skjermen før bakplaten min gikk istykker! Denne ble limet når jeg kom hjem. Det nærmer seg slutten av korrigeringen nå. Gikk over venstre side av bilen med S30+ før jeg satte igang på den siste delen av bilen som er frontfangeren. Pga. det mye skader i fangeren så gikk jeg ikke så grundig til verks her. Kombinasjonen av hard lakk på plastikk er også litt lei. Slik så fangeren ut før jeg startet på den. Testet så med S3G på blå pute, dette tok alt for lite. Kombo på første steg her ble grønn/grønn 3M. Dette tok mesteparten av ripene. Høyere hjørnet har nok hatt en skade en gang for her var det SS lakk. Denne lakken var bedre å jobbe med så her ble resultatet ganske bra. Så ble bilen vasket ren for støv slik at den er klar for LSP. Skummet først med Autofoam 1:100 og spylte godt før jeg vasket bilen med BN svamp og SG Tangerine. Tørket bilen med 2 stk VP Giant plush før jeg kjørte bilen inn igjen. Beskyttelse på lakk, plast og ruter: Denne gangen valgte jeg å gå for noen produkter fra Dodo Juice som LSP. På lakk la jeg DJ Supernatural, på plast la jeg DJ Fantastic plastic og på ruter la jeg GTechniq G5. Startet med lakken. Jeg delte opp bilen litt og gjode meg ferdig del for del. Voksen ble lagt med gul skumaplikator og buffet med Eurow Shag Weave. Når jeg var ferdig med å legge Supernatural påførte jeg Fantastic plastic på all plast. Her brukte jeg en gul skumaplikator på store områder og en q-tip på vanskelige steder. Fantastic plastic frisker opp plasten litt, gir en halvblank finish og god beskyttelse. Til slutt la jeg G5 på frontrute, sideruter i fremdører, speil, hovedlamper, takluke og bakrute. Vasket med IPA etterfulgt av MG glassrens før jeg la forseglingen. Dekksider fikk VP Protectant etter første vask før korrigering. Nok noen nærbilder etter all LSP var lagt. Avslutter tråden med noen bilder utendørs. Produktliste: Vask og clay: Prickbort Orange Prewash Espuma Revolution SurfexHD Iron remover SG Körsbär BN svamp VP Giant plush MG glass Blankbil clay ONR Lakkorrigering: Flex 3403 Flex PE 14-2 150 3M FCP 3M EFC S3 gold Mirka ull Scholl ull Gul 3M pute IPA Finish Kare 425 Grit Guard Pad Renewing Solution Blå Tesa tape Grønn 3M tape (233) Vask: BH Autofoam SG Tangerine BN svamp VP Giant plush Finish og LSP: DJ Supernatural DJ Fantastic plastic VP Talos protectant GTechniq G5 Eurow MF GT bomullsaplikator Gul skumaplikator Total tid ca. 30 timer. Hvis ferdigbildene ikke er synlig så ligger det kopi av bildene her. Litt dårligere kvalitet, men bedre enn ingenting. Endret 16 April, 2016 av Øyvind G 63 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D4N1EL 5 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Mycket fin S&S øyvind! Bra jobbat och flott resultat. Tackar o bockar för god läsning. Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Solid løft på en sliten Volvo dette. Grønn knapp er absolutt vel fortjent Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pejourdan 437 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Utrolig hvor mye glans du kan hente ut av lakken, den så rimelig herpet ut før start! Bra jobba! Grønn knapp er trykket! Siter It´s all about the details! BilpleieloggJourdan´s Automobile Spa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Veldig pent arbeide! Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Meget god Write up og vakre etterbilder Kjempebra detail!Cred! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Strøkent resultat! Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 601 rød nyshina volvo med sorte lister/detaljer blir aldri feil, flott jobb Har enda gode minner i form av røde poleringsputer etter den 601 røde 940`n jeg hadde med SS lakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hoffern 31 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Flott skrevet S&S! Denne bilen fikk virkelig nytt liv Cred! Siter Mvh Andre Hoff VCDS/VAGCOM Biler: 2016 VW Golf GTE 2008 VW Transporter Mine S&S: 1. S&S VW Caravelle 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stigtm 42 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Rå flott løft Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bateman 41 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Meget bra! Cred fra meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 16 Mai, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Fy fader så flink du er! Dette ble en helt annen bil. Nydelig løft og knallgod S&S! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Dette ble veldig bra!! Den grønne knappen ble trykt inn bestemt Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Flott S&S, meget godt utført jobb. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Kjempe løft og fin s&s.CRED så klart!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lillejordet 427 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 bra s&s å kjempe bra jobba cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DBP 55 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 helt rått arbeid velfortjent cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 16 Mai, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Mycket fin S&S øyvind! Bra jobbat och flott resultat. Tackar o bockar för god läsning. Cred! Takk. Solid løft på en sliten Volvo dette. Grønn knapp er absolutt vel fortjent Takk. Utrolig hvor mye glans du kan hente ut av lakken, den så rimelig herpet ut før start! Bra jobba! Grønn knapp er trykket! Takk. Ser ut som at denne bilen har hvert godt brukt ja. Dessverre er det ganske vanlig at en bil som er noen år gammel ser slik ut. Veldig pent arbeide! Takk. Meget god Write up og vakre etterbilder Kjempebra detail!Cred! Takk. La litt ekstra arbeid i de siste bildene som ble tatt utendørs. Har også lastet de opp på siden til Christer for å få litt bedre kvalitet på disse bildene. Strøkent resultat! Takk. Denne tråden har du ventet på skjønner jeg. 601 rød nyshina volvo med sorte lister/detaljer blir aldri feil, flott jobb Har enda gode minner i form av røde poleringsputer etter den 601 røde 940`n jeg hadde med SS lakk Takk. Denne rød fargen er veldig fin når den er velholdt. For å pirke litt så er plasten grå. Har hatt noen timer med fjerning av død lakk på min røde 240 med samme farge. Det er endel jobb når lakken først har blitt skikkelig oksidert. Denne bilen har egentlig klarlakk. Det er bare noen steder på bilen som har blitt om lakkert som har SS lakk. Flott skrevet S&S! Denne bilen fikk virkelig nytt liv Cred! Takk. Får håpe den blir tatt vare på i sitt nye liv. Rå flott løft Cred Takk. Meget bra! Cred fra meg Takk. Fy fader så flink du er! Dette ble en helt annen bil. Nydelig løft og knallgod S&S! Takk Øyvind. Du er ikke så verst du heller. Dette ble veldig bra!! Den grønne knappen ble trykt inn bestemt Takk. Flott S&S, meget godt utført jobb. Takk. Kjempe løft og fin s&s.CRED så klart!! Takk. bra s&s å kjempe bra jobba cred! Takk. helt rått arbeid velfortjent cred Takk. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 16 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 Takk. Denne tråden har du ventet på skjønner jeg. Absolutt! Og dette var jo HOF-materiale! Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 16 Mai, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 16 Mai, 2014 For en jobb, ble ny bil og strøøøken! Velfortjent cred Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.