Gå til innhold

Fjerning av asfalt og lignende


strupneset

Recommended Posts

strupneset

hei.

jeg har nylig kjøpt en Hyundai H1 varebil,ser nå etter å ha vasket den er det fult av svarte nupper nede ved kanalene og et stykke oppover sidene på bilen.

dette fikk jeg ikke vekk med vanelig bensinstasjon vask.

etter å ha gnikket en stund på en nupp ser det ut som den løser seg opp og lager en brun stripe som er vanskeligere igjen og fjerne....

etter å ha Googlet litt kom jeg over dette forumet,med resultat av at jeg bestillte Surfex HD og Auto Fome hos Bilnerden.

Først blandet jeg en 5 ltr trykk kanne med surfex 1:20,og Foamet bilen etterpå for sa å spyle den ren med HP spyler.

Bilen ble skinnende ren men nuppene var der fremdeles laget da en 1:10 blanding i en liters kanne lot dette virke i noen min før jeg gikk løs med klut,men nuppene var fremdeles umulige å få bort(de aller minste forsvant)

noen som kan komme med tips til hva dette er og hvordan jeg får det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strupneset

Ok takk for svar,da får jeg se på det,mens jeg er på farten nå!!! er det fare for å ødlegge lakken hvis man blander Surfex helt nede i 1:5-10

Eller holder det med 1:20-30 på en bil som ikke er polert eller vokset før.???

Må virkelig si at den såpa fungerte bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar,da får jeg se på det,mens jeg er på farten nå!!! er det fare for å ødlegge lakken hvis man blander Surfex helt nede i 1:5-10

Eller holder det med 1:20-30 på en bil som ikke er polert eller vokset før.???

Må virkelig si at den såpa fungerte bra:-)

1:5 er et vanlig blandingsforhold for å strippe LSP før man polerer og/eller legger ny voks, vil ikke skade lakken. 1:20-1:30 er vanlig ved vedlikeholdsvask på en bil med LSP, her vil jo møkk og diverse slippe lettere enn om bilen er helt uten beskyttelse, så du må kanskje blande den sterkere eller påføre/spyle av i flere omganger.

Edit: Om du vil ha et lettvint alternativ til voks så kan du prøve en quickdetailer, jeg har noen uker gammel CarPro Reload på bilen nå, den beader fortsatt bra. Bilen har ikke blitt vasket siden den fikk Reload, så usikker om den vil forsvinne fort om man bruker avfettinger som Surfex/Autofoam.

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strupneset

Ok takk for svar,så hvis jeg ikke har behandlet bilen før,da kan jeg kanskje blande den helt ned i 1:10-15 da,for vanlig vedlikeholdsvask.

Ser ut som jeg må kjøpe litt polerings produkter å da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Du vil få en aha opplevelse om du får tak i prickbort!

Du får den på noen bensinstasjoner ev kjøper du den billigst gjennom forumets partnere..

Ironx o.l er strengt tatt mer for å fjerne små rustpartikler o.l :)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Prickbort tar det der, surfex og iron-x fungerer på andre ting..

  • DCN Poeng 1

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Som andre sier er det Prickbort som ordne dette! Er bare å svippe innom Mekonomen, dra til selvvask, spraye på og se hvor enkelt det er! Ikke noe poeng i å gni det vekk når Prickbort ordner jobben for deg mer skånsomt!

  • DCN Poeng 1

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strupneset

ok supert:)

jeg tenker på å polere opp pasaten min også,noen som har noen tips til hva jeg skal kjøpe,eller finnes det en link her på forumet for nybegynnere.

har prøvd å lese litt men det er jo en stor jungel:)

fjerning av riper å:):)

Endret av strupneset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Lurt å lese litt Show and shine tråder også.. Der ser du hva folk på forumet pleier å bruke, og gjerne litt instruksjoner:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray prickbort på tørr bil, la virke i 5-10 min og spyl av med høytrykk. Gjenta om nødvendig. Er det orange prikker/flekker som prockbort ikke tar er det mat for Carpro Iron X eller Bilt Hamber Korrosol.

Spray Iron X / Korrosol etter at det værste av vann har rent av, la virke i ca 5 min og spyl av med høytrykk. Gjenta om nødvendig

Sånn i grove trekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pejourdan

Prickbort tar det der, surfex og iron-x fungerer på andre ting..

Grunnen til at jeg nevnte disse er fordi det var det eneste som fjernet "nuppene" på felgene til fruen.

Prøvde PB, Surfex 1:1, P21S uten at det var til noe særlig hjelp.

Så fort Iron-X var på plass så forsvant de rimelig kjapt...

Vil tro at det var tjære eller asfalt klumper som satt fast eller kan det ha vært noe annet?

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg nevnte disse er fordi det var det eneste som fjernet "nuppene" på felgene til fruen.

Prøvde PB, Surfex 1:1, P21S uten at det var til noe særlig hjelp.

Så fort Iron-X var på plass så forsvant de rimelig kjapt...

Vil tro at det var tjære eller asfalt klumper som satt fast eller kan det ha vært noe annet?

På felgene så er det vel ikke usannsynlig at det er (fastbrent?) bremsestøv, det er jo barnemat for Iron-X :). P21S skal vel også høre til å ta dette trodde jeg?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Iron-X/korrosol osv tar metallpartikler :) Prickbort er whitespirit-basert og fjerner da salter, tjære, asfaltflekker o.l. Surfex er alkalisk og fjerner drivstoffsøl, skitt og møkk generelt.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...