Gå til innhold

Selvvask for Dummies


djrobbie

Recommended Posts

I disse dager kan man enkelt vaske bilen sin på en bensinstasjon, uten at dette nødvendigvis koster så mye penger. Løsningen er selvvask-stasjoner. Ikke minst er en slik løsning miljøvennlig, ettersom kjemikalierestene lagres i tanker. Utover dette er en selvvask også gunstig for de som ikke har egne oppstillinger hjemme for bilvask, ikke har høytrykkspyler og for de som ikke vil ta seg råd til maskinvask.

På selvvask stasjonene finnes følgende valg gjennom høytrykkspylerene:

1. Avfetting

2. Rengjøring med varmt vann og shampoo

3. Skumbørste (skum gjennom ei børste) NB! For de som våger, les: riper! :)

4. Rengjøring med vann

5. Glansstrøk

6. Voks

Jeg har selv brukt disse alternativene, og de fungerer vel mer eller mindre i samråd med en mikrofiberklut.

Men du vet ikke hvilke kjemikalier du påfører bilen, noe som kan være skummelt. Totalt koster dette 120 kroner. Derfor kan man spare penger hvis man tar med seg egne kjemikalier.

Men, er det noen som vet om det går an å feste på en "foamgun" på disse selvvask spylerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Vet om en her i vestfold som har eget skum-program :) At de ikke har foamgun man kan fylle opp i selv derimot mener jeg er rimelig selvforklarende i og med at man ikke skal ta med seg egne produkter f.eks. Ei heller er det så mange som har så stor interesse for bilpleie her i landet at de prioriterer det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig trykk kanne med en forvask blanding, f.eks surfex i 1:20 er helt optimalt til sånt bruk. Det gjør akkurat samme eller bedre jobb enn skum. Det er i hvertfall ingen vits i å stå i selvvasken og legge på skumkladder fra en sånn "spyttekanne" i et kvarter mens køen bak vokser. Aldri skjønt denne fasinasjonen for skum.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har med egne produkter og bruker tilsvarende mer på avspyling. Vil de ikke ha 20kr for vann som er det desidert dyreste så tar jeg gjerne og gir pengene mine til noen andre

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da avventer jeg med foamgun. Det er vel mer "Gøy" enn nødvendig.

Bestilte nettopp kjemikalier og utstyr på bilnerden.no - nå har jeg et selvvask kit i bilen til envher tid.

Forvask/Avfetting på tørr bil, henholdsvis:

Først ei runde med Prickbort MAC 124

Etterfulgt av ei runde med Bilt-Hamber Surfex HD (utvannet)

Etter totalt 5 min venting spyler jeg av, bør jeg da bruke rengjøring med såpe eller uten såpe på høytrykkspyleren?

Etter dette bør jeg vel vaske felgene, eler bør jeg gjøre felgvasken før jeg spyler av ? Kjøpte da 1 stk. P21S Power Gel Felgvask 0,5 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da tror jeg at jeg følger ditt tips. Men hva med rengjøring/avspyling ? Bør jeg bruke med eller uten såpe i høyrykken ?

Jeg kjøpte meg også Chemical Guys Citrus Wash & Gloss , som jeg tenkte å ha i 1 Grit Guard bøtte med vaskehanske. I tillegg har jeg enda en grit guard bøtte med rent vann.

Alt i alt vil en slik selvvask med medbringt koste meg 40 kroner (kun vann), kanskje 60 om jeg ønsker å spyle av ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...