Gå til innhold

Kjølevannsflekker i mørk grått teppe


Daniel V

Recommended Posts

Daniel V

Heisann! Kjøpte meg ny bil i november 2013, altså en Volvo S80. Godt utstyrt med mørkt skinninteriør og endel utstyr. Nå er jo tiden kommet for å gi den interiørrensen jeg aldri orket å begynne på i kulda da jeg kjøpte bilen.

Problemet er bare at det for 6-7 år siden var en kjølevannslekkasje fra varmeapparatregisteret. Fryktelig irriterende, for det etterlater jo en stor grønn flekk som ikke ser spesielt bra ut. Vet at kjølevannslekkasjen har holdt tett etter Volvo fikset det, for nå har jeg kjørt 12 000km siden jeg kjøpte den, og det har ikke minket på kjølevæsken overhodet. :)

Noen som har noen tips til produkt som kan få vekk dette? Det fulgte også med stoffmatter til bilen i en pose hvor førermatta også var blågrønn på ene siden :P

Så blir bilen så fin så! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Surfex HD etterfulgt av Greenclean kanskje? Og rensemaskin ?

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel V

Takker for tips. Har ikke testet noe enda, for tenkte det beste var å høre her først, for kunne jo vært at noen av dere hadde erfaring med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Stemmer på surfex i 1:10 først. Eventuelt sterkere om det ikke fjerner flekken.

Men du må ha en rensemaskin/vannsuger tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hadde helt glemt denne tråden, og svarene jeg fikk :( 

Hadde ut teppet i dag for å se om det fortsatt var noen kjølevannslekkasje fra registeret. Ser tørt ut, og fant ikke noe rester etter kjølevæske fra rørene som går inn på registeret. 

 

Tok med teppet ned på den lokale bensinstasjonen og vasket det med varmt såpevann og høytrykk. Resultatet ble veldig bra, bortsett fra at jeg ikke ble kvitt kjølevannsflekkene. 

Var uansett greit å få vasket unna litt før jeg prøver med Surfex HD. Med det vannet som kom ut, så var det ikke for tidlig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Surfex HD og en spruteflaske kommet i posten. 

Er det bare for meg å blande Surfex i 1:10 og sprute på flekkene, gni litt med en kost og suge over med våtsugeren min? Eller må jeg skylde med vann osv? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør over med våtsuger som har rent vann på tanken. Da får du ut Surfexen.

Endret av cheffen

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare har våtsuger, så er vel anbefalingen å spraye på godt med vann og suge ut, gjerne flere runder med bare vann også, for å være sikker på at en får ut surfexen fra teppet.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med en liten oppdatering da :)

Prøvde meg frem med Surfex HD i dag. Kjøpte en femliter på Bilnerden, sammen med Kwazar Venus Super Pro+ 1,5 liter pumpekanne. 

Tok ut matta, og sprøytet Surfexen som i første omgang var blandet 1:10 på der kjølevannet hadde rent. Lot det stå i 5 minutter før jeg tok frem børsten og vasket så godt jeg bare kunne. Sugde opp med våtsugeren, og sprøytet på og sugde opp noen runder med rent vann. 

 

Ble litt bedre, men ikke noe voldsomt. 

Kjørte derfor på med en 1:5 blanding. Gjentok det samme uten noe voldsomt resultat. Gikk derfor på en runde med rent konsentrat, uten at det ble noe voldsomt mye bedre av det heller. Ble bedre enn hva det var etter alle disse rundene, men jeg vil ikke si at det ble bra. 

 

Vasket resten av teppet med 1:10 blanding, og det ble som nytt. Det eneste jeg ikke fikk bort er som sagt der kjølevæsken har vært. Er vel noen år siden lekkasjen har vært der (har ikke vært der i mitt eie) så det har nok satt seg godt uten at forrige eier har fulgt med. 

Problemet er at bilens stoffmatte (til sommerbruk) på førersiden også er grønn av gammel kjølevæske. Denne skal jeg eksprimentere litt med i helgen med noe heftig kraftvask, så får vi se om det hjelper. Den matta er så stygg at om kraftvasken ødelegger den, så gjør det ingenting. 

To be continued. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...