LasseG

Bøtelagt for og reparere bil i Sverige

Er vel nok med et regreimbytte eller oljeskift med dato påskrevet...og hvis de ser det ved rutinekontroll ved passering...har man kanskje et forklaringsproblem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt at de ser i servicehefte når du er i tollen, er det stemplet der med dato feks, så er det jo lett å se om du har vært på service.. Aner dog ikke om de har lov til å se i servicehefte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får fikset ganske mye i sverige for 29.000.-, så det var sikkert ikke vanskelig å finne masse nye deler på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente at det stod et sted (muligens VG) at det kom frem i samtalen med Tollerene at han hadde vært på service med bilen. Så fikk dem sikkert se faktura'n....

Ikke så lurt å fortelle så mye til Tollerene altså hva man har gjort i Sverige. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hva man har gjort i EU, så må man si fisketur, og at det ikke ble noe fangst! :):P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare man avtaler med verkstedet kan man gjøre slike reparasjoner uten å betale noe ekstra. Man må få utførselspapier elns fra verkstedet. Betal hele beløpt ink mva, stoppe i tollen og med de rette papirene betale mva for regningen ex svensk mva. Med tollstempel på papirene kan de sendes tilbake til verksted som tilbakebetaler svensk/tysk/dansk mva.

I sverige er det samme mva som i norge så det skulle gå opp i opp.

Når det er sagt skal man være bra klossete eller ekstremt uheldig for å bli tatt for en storservice.
Tror nok denne fyren var klossete.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare man avtaler med verkstedet kan man gjøre slike reparasjoner uten å betale noe ekstra. Man må få utførselspapier elns fra verkstedet. Betal hele beløpt ink mva, stoppe i tollen og med de rette papirene betale mva for regningen ex svensk mva. Med tollstempel på papirene kan de sendes tilbake til verksted som tilbakebetaler svensk/tysk/dansk mva.

I sverige er det samme mva som i norge så det skulle gå opp i opp.

Når det er sagt skal man være bra klossete eller ekstremt uheldig for å bli tatt for en storservice.

Tror nok denne fyren var klossete.

Så vidt meg bekjent gjelder det bare inntil 6000,- å at du kun reiser til Sverige for å reparere bilen å returnere like etter.

Det jeg sa nå kan være kun oppspinn fra en forvirret hukommelse såklart :P Men tror det ligger noe i det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momsen i Sverige er det samme som i Norge, 25%. Du kan få tilbakeført svensk moms fra verkstedet og betale 25% norsk moms på grensa, dermed er du ikke begrenset av fribeløpet. Min far gjorde dette for noen uker siden helt lovlig. Det stemmer dog at du kun kan dra med det formål å reparere bilen.

Edit: Skal se om jeg kan få laget en guide på dette til folk.

Endret av agjell
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent gjelder det bare inntil 6000,- å at du kun reiser til Sverige for å reparere bilen å returnere like etter.

Det jeg sa nå kan være kun oppspinn fra en forvirret hukommelse såklart :P Men tror det ligger noe i det.

Se agjell's svar også. Det er ikke begrenset av 6000 grensa. Det snakk om å betale norsk moms. 6000/3000 grensa gjelder fritak for norsk MVA. Igjen som agjell skrev, handler man mer må også dette momses inn i norge, men ettersom man normalt sett ikke får igjen mva fra matvarebutikker o.l. blir dette dyrt.

Det blir akkurat det samme som netthandel. I Tyskland er de strenge på moms og i de flest tilfeller må man evt får tilbakebetalt mva.

Jeg tok inn en banesykkel på samme måte. 70k + dansk mva, mva i norge på 70k og så refusjon av dansk mva etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive