Gå til innhold

SwissWax vs andre produkter


MagneL

Recommended Posts

Litt off-topic kanskje, men prøvde CG Speed Wipe nettopp på et panser som er nyvasket og vokset for et par uker siden. Helt unødvendig, men ville bare teste... Det viste seg å være svært vanskelig å buffe av uten tilbakevendende prikker/flekker. Overflaten ble glatt og fin, men måtte bruke flere titalls kluter for å få det til å se blankt ut uten flekker, med mye gnikking og rein klut. Er dette typisk for CG SW eller kan det ha vært en reaksjon med voksen som tidligere var påført mon tro...?

Sikker på at det ikke bare var vannflekker/waterspots du gnikket bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke bare var vannflekker/waterspots du gnikket bort?

Det virket ikke sånn. Det virket som det kom stadig nye prikker etter hvert som jeg buffet av.

Krever Speed Wipe normalt noe særlig jobb? Trodde en QD nærmest bare skulle kunne sprayes på og så umiddelbart tørkes lett av med et minst like blankt underlag som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke utfordringer med å buffe av Speed Wipe. Tok nettopp en A6 for en kollega, og ikke heller der opplevde jeg noen utfordringer. Sprayer på sparsomt, og tørker av med en gang.

Må nok være noe annet enn Speed Wipe som du sliter med å få bort.

Endret av MagneL

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen med Premium VIntage wax begynner gå tom...så jeg vurderer å prøve noe Swissvax. I den sammenheng ser jeg opp og i n'te om SV Cleaner Fluid. Når brukes denne? Jeg vet for å klargjøre for voksen, men erstatter den noe polish?? Den kommer vel etter for eks finpolering med S30+ og Neo pad, og evt etter wipedown også?

Fikk tatt A6'n til en kollega i helgen, tror han blir fornøyd!

Før:
IMG_2089_zps827e63f0.jpg

IMG_2083_zps830280c0.jpg

IMG_2085_zps4a9b2a20.jpg

Jobbingen:
IMG_2090_zpsf7f103c4.jpg

IMG_2091_zpse9673d5b.jpg

IMG_2096_zps8cfee814.jpg

IMG_2157_zps7391bbf2.jpg

IMG_2151_zpsf8cdb8f7.jpg

Ferdig:
IMG_2141_zps616f7309.jpg

IMG_2143_zps5a311181.jpg

IMG_2138_zps7a1764e0.jpg

IMG_2140_zpscae2f2a2.jpg

  • DCN Poeng 2

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen med Premium VIntage wax begynner gå tom...så jeg vurderer å prøve noe Swissvax. I den sammenheng ser jeg opp og i n'te om SV Cleaner Fluid. Når brukes denne? Jeg vet for å klargjøre for voksen, men erstatter den noe polish?? Den kommer vel etter for eks finpolering med S30+ og Neo pad, og evt etter wipedown også?

SV cleaner fluid får du i flere versjoner, alt fra grov til fin, og uten slipemiddel(kjemisk rens)

Så i ditt eksempel: etter finpolering, og evt wipedown ja.

Eller om det bare er vask og voks. vask->cleaner fluid for hånd -> voks.

Siden du har allerede leste litt opp og ned om cleaner fluid så er det noen som mener det må brukes, og andre har erfart at det er liten\ingen forskjel uten.

Personligt bruker eg det aldri.

Ang ny voks så kan eg anbefale Shield, lang holdbarhet, og god og jobbe med.

Endret av IvarB
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt liker jeg litt mer kjøtt på beinet på da:) Hvorfor er det null poeng siden jeg har brukt maskin?

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge voks på ubehandlet lakk gir dårligere holdbarhet enn å legge på renset/polert lakk.

CF er en kjemisk rens, og vil ikke bidra med noe mellom finpolish og voks, da produktene som er brukt med maskin allerede har renset lakken og vel så det :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge voks på ubehandlet lakk gir dårligere holdbarhet enn å legge på renset/polert lakk.

CF er en kjemisk rens, og vil ikke bidra med noe mellom finpolish og voks, da produktene som er brukt med maskin allerede har renset lakken og vel så det :)

Har fortsatt god vannskrekk på min etter eg tok vask-> voks på min i november.

Ingen maskin eller cleaner fluid av noen slag

men eg tror som deg, at enten må det polerest, eller kjemisk rens til for og få best heft, men ingen grunn for å gjøre begge.

Cf finnes dog i flere varianter, strong, medium, finish og regular(uten slipemiddel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok ikke være like stor forskjell på nyere biler, eller biler som har blitt polert i løpet av det siste året eller så.

Men ta en bil som ikke har sett hverken polish eller voks på mange år, og del panser eller tak i to, og bruk CF+voks på ene siden, og kun voks på andre siden, så vil du nok se forskjell ganske så fort. Forskjellen vil være større desto lengere tid det går siden lakken ble polert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ville forskjellen vært om du la CF+voks på ene siden, samt S30+voks på den andre?

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ville forskjellen vært om du la CF+voks på ene siden, samt S30+voks på den andre?

Så og si ingen.

CF finish + voks og

S30+ voks så er det tilnærmet likt.

CF Strong tilsvarer vel S3

CF medium tilsvarer vel S17

CF finish tilsvarer vel S30\S40

CF pre wax oil tilsvarer vel AG SRP, altså uten slipemiddel.

Pre wax oil skal jo lage bedre heft for voks, akuratt som grunning før maling på treverk.

Endret av IvarB
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre wax oil skal jo lage bedre heft for voks, akuratt som grunning før maling på treverk.

Ikke akkurat, dette er en kjemisk rens som vil gi bedre holdbarhet enn å ikke bruke noe før voks, som jeg prøvde å forklare lenger opp her.

Det er ingen "hokuspokusoljer" i CF, kun polerende oljer som i en kjemisk rens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si ingen.

CF finish + voks og

S30+ voks så er det tilnærmet likt.

CF Strong tilsvarer vel S3

CF medium tilsvarer vel S17

CF finish tilsvarer vel S30\S40

CF pre wax oil tilsvarer vel AG SRP, altså uten slipemiddel.

Pre wax oil skal jo lage bedre heft for voks, akuratt som grunning før maling på treverk.

CF regular tilsvarer vel omtrentlig s30

CF finish tilsvarer mer s40

CF pre voks olje - hva er det? Og SRP er vel AIO, det er ikke CF og ergo har de ingen tilsvarende - CF må LSP oppå..

Eller har jeg misforstått?

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CF regular tilsvarer vel omtrentlig s30

CF finish tilsvarer mer s40

CF pre voks olje - hva er det? Og SRP er vel AIO, det er ikke CF og ergo har de ingen tilsvarende - CF må LSP oppå..

Eller har jeg misforstått?

Ok, bommet litt på regular og finish.

http://www.swissvax.no/cleaner-fluid-250-ml

Men ifølge teksten her så gjør cf pre voks det samme som srp, og eg rekner ikkje srp som AIO produkt da holdbarhet er minimal uten voks oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spray på, tørk av, Nu klut og tørk igjen - ferdig.
Derav navnet speed wipe :-)

Jeg opplever ikke utfordringer med å buffe av Speed Wipe. Tok nettopp en A6 for en kollega, og ikke heller der opplevde jeg noen utfordringer. Sprayer på sparsomt, og tørker av med en gang.

Må nok være noe annet enn Speed Wipe som du sliter med å få bort.

Jeg innser det må være noe annet, ja. Finner ingen info om tilsvarende på nett heller. Har kun brukt CG Speed Wipe kort tid, da på en bil som for ikke lenge siden er vokset med "Xpert-60 Long Life Wax Sealant", og det kan jo være at denne er litt eksotisk og reagerer. Skal legge inn et bilde hvis det skjer igjen. Ellers takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang de skjoldene hele tråden egentlig startet med, tror jeg at jeg har funnet årsaken til; premium vintage vax. Knallbra voks, men den krever mer enn ventet ang buffing.

Tok Tiguanen til svigerfar nå som siste bil, før jeg åpnet opp for å tilby polering for folk. Tok meg god tid, er altfor nøye, så den tok tid. Brukte CF02 til Wipe down, og bilen var veldig bra, fant ingen kjørespor eller noe på kontrollen. La på voksen og buffet etter 15 min. Så tok jeg etter noen timer og gikk over bilen med speed wipe for å fjerne voksrester og evt svetting, og bilen så knall ut, gikk over med led lykt. Dette var torsdag kveld og bilen har stått i garasjen min til jeg kjørte den ut nå. Da var det fortsatt svetting så jeg i sola, men fikk det lett bort med speed wipe...

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...