Gå til innhold

SwissWax vs andre produkter


MagneL

Recommended Posts

Øyvind G

Dette var heeeelt nytt for meg. Jeg vasker bil svært ofte (for ofte om en spør enkelte:)), og jeg har ikke lagt merke til slikt før på de lyse bilene jeg har hatt og den jeg har, kun ett tilfelle. Ikke noe jeg ser i sollyset heller. For disse "skjoldene' blir vel synlige også på lyse farger?

Googlet Menzerna Top Inspection nå, skal den brukes etter både lakkrens, polering, forsegling og voksen med andre ord?

Wipedown brukes hovedsaklig ved selve poleringen. Dette er også et tema som det står mye om her. Nå som du vet navnet er det lett å søke opp. Søkemotoren på dette forumet fungerer faktisk meget bra.

Vet ikke om du har sett guiden jeg har laget for maskinpolering. Der står det også litt rundt dette med wipedown. Ser du nederst i signaturen min så finner du link til guiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før voks!

Men etter at du er ferdig med korrigeringen.

Denne fjerner alt fett. Sjekk deretter for skavanker. Finnes ingen -> Voks/lakkforsegling.

Perfekt, da bruker jeg denne etter poleringen med AG Super Resin / Scholl S30, og før lakkforsegling og voksing.

Takk folkens, helt imponert over entusiasmen og engasjementet!! :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Perfekt, da bruker jeg denne etter poleringen med AG Super Resin / Scholl S30, og før lakkforsegling og voksing.

Takk folkens, helt imponert over entusiasmen og engasjementet!! :)

Siden du polerer med maskin så kan du sette vekk AG SRP. S30+ gjør en mye bedre jobb når du bruker maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du polerer med maskin så kan du sette vekk AG SRP. S30+ gjør en mye bedre jobb når du bruker maskin.

ok:) Men jeg er fornøyd med nye AG da, men jeg skal bruke opp S30+ først da:)

Vet ikke om du har sett guiden jeg har laget for maskinpolering. Der står det også litt rundt dette med wipedown. Ser du nederst i signaturen min så finner du link til guiden. :)

Gull :) Var inne og leste i den nå, har igjen litt å lære... Så får vi se da hvilke resultater denne wipedown gjør :) Tenkte kjøpe CF02 fra Scholl.

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som eg ikkje har sett har vert nevnt er jo blanding av masse produkt(sealer så voks, så aquawax ved vask)

Klart det blir jo smør på flesk dyppet i smør, men ser for meg det kan lage "holo" eller svetting.

At du ser det på svart bil men ikkje sølv er ganske vanligt føler eg, det er en farge som "tilgir" mer.

Men så er det ofte at Audier har hard lakk, og volvo har varmesensitiv/kranglete lakk som nevnt.

Støtter det og kjøre en runde med s30, og så wipedown(sjekke at all holo er vekke)

Så legge sealer,voks.

Du spurte opprinligt om cleaner fluid, og SV voks.

Cleaner fluid får du i flere varianter, fra de med grove slipemiddel(tilsvarer s3) til de som er fin(ca s30/40) og en type uten slipemiddel(tilsvarer AG srp ca?) som da blir kjemisk lallrens.

Eg har ingen erfaring med sealer under voks, bruker kun voks, å har hatt godt med holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som eg ikkje har sett har vert nevnt er jo blanding av masse produkt(sealer så voks, så aquawax ved vask)

Klart det blir jo smør på flesk dyppet i smør, men ser for meg det kan lage "holo" eller svetting.

Eg har ingen erfaring med sealer under voks, bruker kun voks, å har hatt godt med holdbarhet.

Jeg har blitt anbefalt lakkforsegling og voks, 2 lag av en av delene. Og ikke hatt utfordringer med dette tidligere. Men skal prøve wipedown punktet og se hva resultatet blir.

Aqua Wax brukes ved ca hver tredje vask, som vedlikehold. Denne tørkes da godt ut og det er ikke noe skjolder igjen da jeg er ferdig.

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt anbefalt lakkforsegling og voks, 2 lag av en av delene. Og ikke hatt utfordringer med dette tidligere. Men skal prøve wipedown punktet og se hva resultatet blir.

For all del, det var ingen kritikk, bare det har vert oppe til diskusjon tidligere sealer+voks vs voks, å det har aldri kommet noe skikkelig svar/test.

For min del er det lite hensiktsmessigt og prøve dette på biler eg tar for andre, å min egen bil holder koken med shield en til to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en 2011 XC70, Black Sapphire (?) metallic, for en stund siden. Denne hadde rimelig hard lakk, men fikk utrolig lett microriper av buffing. Fikk også en del hologrammer av grov kombo, på DA!

Løsningen her ble mange runder med fin kombo og buffe forsiktig når panelet hadde kjølt seg ned. I tillegg slet jeg med at den tørket ut grovpolish kjapt. Kan være litt kranglete noen av disse Volvo-lakkene ;)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Stalltips på Vintage; ikke la den ligge mer enn 15min før du buffer. Den blir litt seig å buffe om du venter for lenge og den svetter greit etter buffing.

Jeg lot bilene stå ute i sola og svette fra seg når jeg brukte denne. Svetting forsvinner normalt etter første vask.

Srp kan du gi bort til noen andre som ikke bruker maskin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, det var ingen kritikk, bare det har vert oppe til diskusjon tidligere sealer+voks vs voks, å det har aldri kommet noe skikkelig svar/test.

For min del er det lite hensiktsmessigt og prøve dette på biler eg tar for andre, å min egen bil holder koken med shield en til to ganger i året.

Tok ikke som kritikk, kjempebra å motta innspill og erfaringer :)

Stalltips på Vintage; ikke la den ligge mer enn 15min før du buffer. Den blir litt seig å buffe om du venter for lenge og den svetter greit etter buffing.

Jeg lot bilene stå ute i sola og svette fra seg når jeg brukte denne. Svetting forsvinner normalt etter første vask.

Srp kan du gi bort til noen andre som ikke bruker maskin. ;)

Men 15 min, er den tørr nok da?

Samtidig, blir den seig av å ligge på for lenge? Der kan også noe av løsningen være, for denne gangen tenkte jeg at voksen skal få ligge på lenge nok til at det tørker :huh: Hmm, jeg får ta en god såpevask til helgen og se resultatet:) Uansett skal jeg bestille Scholl CF02, litt flere microfiberkluter merker jeg (ikke anelse om hvor mange jeg har), også dropper jeg SW i denne omgang.

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke alle disse uttrykkene merker jeg..."Wipedown"? klut?, ehh. Jeg tørker av alt av produkter med microfiberkluter, enten de røde til AG (byttes ut jevnlig) eller noen grå fra Scholl som er noe mer langhåret enn AG sin.

Takk for det, hun er veldig fornøyd med den, selv om det er D2:) Firmabilen hennes.

Jeg har en Rapid Detailer, kan den brukes? eller så kjøper jeg Quick Finish:)

Edit; har jo Aqua Wax, bruke den da:)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Men 15 min, er den tørr nok da?

Samtidig, blir den seig av å ligge på for lenge? Der kan også noe av løsningen være, for denne gangen tenkte jeg at voksen skal få ligge på lenge nok til at det tørker :huh: Hmm, jeg får ta en god såpevask til helgen og se resultatet:) Uansett skal jeg bestille Scholl CF02, litt flere microfiberkluter merker jeg (ikke anelse om hvor mange jeg har), også dropper jeg SW i denne omgang.

Denne voksen trenger ikke tørke. :) Det er faktisk ganske mange vokser på markedet som ikke skal tørke før du buffer. Dersom du lar Vintage ligge for lenge, opplever jeg at den lugger når du skal buffe og det var veldig vanskelig spesielt på steder hvor jeg la litt tykt og der kunne jeg også se antydning til "spor" i lakken. Det så nesten ut som om voksen la igjen svettespor UNDER overflaten.

Vanskelig å forklare, men jeg la voks fra front til hekk, og begynte deretter å buffe nesten umiddelbart på fronten etter at bilen var dekt med voks.

Tipper det tok 10minutter. Da er voksen mye enklere å buffe, og jeg hadde ingen problemer med spor/skjolder.

Merket ingenting på holdbarheten, som er meget god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne voksen trenger ikke tørke. :) Det er faktisk ganske mange vokser på markedet som ikke skal tørke før du buffer. Dersom du lar Vintage ligge for lenge, opplever jeg at den lugger når du skal buffe og det var veldig vanskelig spesielt på steder hvor jeg la litt tykt og der kunne jeg også se antydning til "spor" i lakken. Det så nesten ut som om voksen la igjen svettespor UNDER overflaten.

Vanskelig å forklare, men jeg la voks fra front til hekk, og begynte deretter å buffe nesten umiddelbart på fronten etter at bilen var dekt med voks.

Tipper det tok 10minutter. Da er voksen mye enklere å buffe, og jeg hadde ingen problemer med spor/skjolder.

Merket ingenting på holdbarheten, som er meget god.

Takk for godt innspill!! :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg:)

Kan jeg bruke AquaWax til Whipedown? Og for å fjerne evt voks svetting? Har så mye av den, så slipper jeg kjøpe er jo det fint:)

Endret av Magne Lindbergsengen

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg:)

Kan jeg bruke AquaWax til Whipedown? Og for å fjerne evt voks svetting? Har så mye av den, så slipper jeg kjøpe er jo det fint:)

Eg ville ikkje anbefalt det som wipedown, blå rens\isopropanol blandet med vatn er fint og billigt. Er jo for og vaske vekk evt olje etter polering.

Du kan nok bruke Aquawax til og fjerne eventuelle svettinger, men du må jo nesten vite at det er holo fritt(herav wipedown for og fjerne oljer som kan lage eller skjule holos), så legge sealer og voks, så sjå om du får svettinger. Kommer det svetting så brukes det mye QD, og aquawax er nok ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ikkje anbefalt det som wipedown, blå rens\isopropanol blandet med vatn er fint og billigt. Er jo for og vaske vekk evt olje etter polering.

Du kan nok bruke Aquawax til og fjerne eventuelle svettinger, men du må jo nesten vite at det er holo fritt(herav wipedown for og fjerne oljer som kan lage eller skjule holos), så legge sealer og voks, så sjå om du får svettinger. Kommer det svetting så brukes det mye QD, og aquawax er nok ganske likt.

Jepp, var det jeg tenkte, bruke Aqua Wax "ved behov", dersom det svetter.

Ok, da bestiller jeg opp Scholl CF02:)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Jeg synes du skal starte fra scratch for å løse problemet med skjolder.

Du har rubbet med grov pute og scholl S03 som lager mye kjørespor/hologrammer, som må fjernes med fin polish (med slipemidler) og myk pute. Du har prøvd å rydde opp med et forbrukerprodukt uten slipemidler, som har masse oljer og fyllere.

Skjønner du hvor jeg vil hen? ;)

Jeg synes også du skal prøve på f.eks halve panseret og legge kun swissvax rett etter finpolish, så kan du legge alt det andre "lagvis" ved siden av, så får du se effekten av alt du har brukt masse tid på å legge.

Voks/forsegling fylles i porene i lakken, det legger seg ikke lagvis som mange vil anta, jeg har eksperimentert masse med jetseal, og for min del er den ikke verdt mer enn flaska den kommer i, og ihvertfall ikke under voks. Etter å ha prøvd å legge mye rare produkter over og under hverandre, har jeg funnet ut at det som for det meste gir best holdbarhet, er 1 påføring med f.eks swissvax rett etter finpolish. De få uhøytidelige testene som er gjort på forumet, viser at du får best holdbarhet ved å legge 1 lag med voks rett på oljene til finpolish. Å påføre lakken unødvendig mye voks/forsegling, vil også øke sjansen for skjolder.

Skaff deg f.eks scholl S30 og gå over med den, og legg et lag med swissvaxen etterpå, så er du ferdig.

Less is more i enkelte tilfeller ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvor både du og veldig mange flere her inne vil hen :) Og jeg setter veldig stor pris på rettledningen jeg mottar her inne, merker det er synkroniserte tilbakemeldinger.

Jeg vil legge en bestilling på CF02 til wipedown, CG Speed Wipe Quick detailer til evt vokssvetting, og en SchollS30+ for supplering til den jeg allerede har.

Forslag til alternativ poleringspute til de oransje til Scholl mottas med takk.

Og jeg har skjønt at jeg får ta bilen på nytt (gjør meg ingenting :)), men jeg blir usikker på hvor langt tilbake i prosessen jeg må gå, helt fra scratch? Jeg bør jo få bort forseglingen og voksen som nå ligger på.

Forslag (det som er uthevet kan kanskje droppes?):

Prickbort

Iron-X

Skumlegging og håndvask

S3 Gold med spiderpad

S30+ med oransje Scholl pad eller ett alternativ

Scholl CF02 for wipedown, før kontroll med lampe

Gjenta S30+ og så CF02 til perfekt resultat

Scholl Premium Vintage Wax (la ligge i 15 min)

CG Speed Wipe Quick Detailer for evt voks svetting.

Høres dette rimelig greit ut? Skal CF02 ligge noe? Må jeg vente noe for jeg går videre til voks?

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiznit

Hvis du nylig har vasket og polert, kan du sikkert droppe ix og pb. Ta en grundig vask og en runde med s30. Spray på og tørk av cf02, den skal ikke ligge.

Hvis resultatet er blankt, legger du voks. Hvis du ser hologrammer eller annet grums, går du over med s03, s30, cf02 og deretter voks.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nylig har vasket og polert, kan du sikkert droppe ix og pb. Ta en grundig vask og en runde med s30. Spray på og tørk av cf02, den skal ikke ligge.

Hvis resultatet er blankt, legger du voks. Hvis du ser hologrammer eller annet grums, går du over med s03, s30, cf02 og deretter voks.

:)

Perfekt, da hadde jeg litt peil da :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...