Gå til innhold

Hvor nøye? 1,2,3 steg


alextech

Recommended Posts

alextech

Heisann!

Satt og leste igjennom en del tråder her inne vedrørende korrigering, og forholdet mellom antall steg.

Tenker da på resultat, cut, holofjerning osv...

For øyeblikket holder jeg på med en BMW E46 2002 modell, og som vanlig blir det aldri 100% strøkent med kun 1-stegs..

Jeg bedriver ikke denne hobbyen for pengene, men heller for gleden av resultatet.

Men selvsagt ligger det jo noe bak disse blanke bilene. Nemlig, en haug med produkter, som jeg gjerne skulle få dekket + noen nye.

For og ikke gjøre dette for komplisert spør jeg så - Hvor opptatt er dere av ett 100% resultat, når dere gjør jobber for andre? Strøken for alle penge, koste hva det koste vil, eller er dere "avhengig" av at eier betaler?

Kan dere avtale en 1-stegs, men som ikke blir helt holofritt, og dermed si dere fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Heisann!

Satt og leste igjennom en del tråder her inne vedrørende korrigering, og forholdet mellom antall steg.

Tenker da på resultat, cut, holofjerning osv...

For øyeblikket holder jeg på med en BMW E46 2002 modell, og som vanlig blir det aldri 100% strøkent med kun 1-stegs..

Jeg bedriver ikke denne hobbyen for pengene, men heller for gleden av resultatet.

Men selvsagt ligger det jo noe bak disse blanke bilene. Nemlig, en haug med produkter, som jeg gjerne skulle få dekket + noen nye.

For og ikke gjøre dette for komplisert spør jeg så - Hvor opptatt er dere av ett 100% resultat, når dere gjør jobber for andre? Strøken for alle penge, koste hva det koste vil, eller er dere "avhengig" av at eier betaler?

Kan dere avtale en 1-stegs, men som ikke blir helt holofritt, og dermed si dere fornøyd?

Heller at det er holofritt så får det heller være igjen litt dypere rds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes.

Når jeg velger 1-stegs kombo er det viktig at den tar en del, men at det samtidig er holofritt.

Ikke omvendt; at det tar mest mulig men lager kjørespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Blir det Holos så biter jeg i polishen og kjører et finsteg

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hologrammer bør man unngå. Velg heller en mildere en-stegs som leverer lytefri finish.

Om man har feilvurdert og laget ugang, får man ta det på sin egen kappe og rydde opp. Eier har kanskje kun booket en-stegs, men noen ganger er læringskurven bratt. En skal uansett kunne se kunden i øynene, og være fornøyd selv, når en leverer ut igjen bilen. ;)

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Heisann!

Satt og leste igjennom en del tråder her inne vedrørende korrigering, og forholdet mellom antall steg.

Tenker da på resultat, cut, holofjerning osv...

For øyeblikket holder jeg på med en BMW E46 2002 modell, og som vanlig blir det aldri 100% strøkent med kun 1-stegs..

Jeg bedriver ikke denne hobbyen for pengene, men heller for gleden av resultatet.

Men selvsagt ligger det jo noe bak disse blanke bilene. Nemlig, en haug med produkter, som jeg gjerne skulle få dekket + noen nye.

For og ikke gjøre dette for komplisert spør jeg så - Hvor opptatt er dere av ett 100% resultat, når dere gjør jobber for andre? Strøken for alle penge, koste hva det koste vil, eller er dere "avhengig" av at eier betaler?

Kan dere avtale en 1-stegs, men som ikke blir helt holofritt, og dermed si dere fornøyd?

Selv er jeg opptatt av å avklare forventninger med kunden på forhånd.

Derfor er jeg også interessert i å ta en kikk på bilen før jeg tar på meg jobben, mye lettere å avklare hvilke riper som trolig vil kreve mer arbeid kontra andre og hva de kan forvente vil forsvinne. Blankt skal de selvsagt få det =)

Selv bruker jeg heller ikke begrepene 1-stegs, 2-stegs osv ovenfor en potensiell kunde, dette blir bare fremmedord. Jeg er mer opptatt av tiden det tar meg å oppnå resultatene de ønsker. Da blir det selvsagt min oppgave å anslå dette, og bommer jeg må jeg betale prisen i form av tid.

Når det er sagt er man selvsagt opptatt av at kunden skal være fornøyd med resultatet og selv strekker jeg meg i det lengste for at de skal bli nettopp fornøyde. Samtidig skal man passe seg for å selge seg selv for billig.

Bare noen tanker..

Raymondo =)

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Selv er jeg opptatt av å avklare forventninger med kunden på forhånd.

Derfor er jeg også interessert i å ta en kikk på bilen før jeg tar på meg jobben, mye lettere å avklare hvilke riper som trolig vil kreve mer arbeid kontra andre og hva de kan forvente vil forsvinne. Blankt skal de selvsagt få det =)

Selv bruker jeg heller ikke begrepene 1-stegs, 2-stegs osv ovenfor en potensiell kunde, dette blir bare fremmedord. Jeg er mer opptatt av tiden det tar meg å oppnå resultatene de ønsker. Da blir det selvsagt min oppgave å anslå dette, og bommer jeg må jeg betale prisen i form av tid.

Når det er sagt er man selvsagt opptatt av at kunden skal være fornøyd med resultatet og selv strekker jeg meg i det lengste for at de skal bli nettopp fornøyde. Samtidig skal man passe seg for å selge seg selv for billig.

Bare noen tanker..

Raymondo =)

Jeg tenker litt omvendt. Jeg spør hva kunden ønsker , hva som kan forventes av 1,2 eller 3 steg. Hva slags vaskerutiner de har og anbefaler produkter ut ifra det. Da vet kunden hva de kommer til å få, samtidig som de får innsikt i selve jobben. De får valg og tilvalg basert på pakker :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Jeg tenker litt omvendt. Jeg spør hva kunden ønsker , hva som kan forventes av 1,2 eller 3 steg. Hva slags vaskerutiner de har og anbefaler produkter ut ifra det. Da vet kunden hva de kommer til å få, samtidig som de får innsikt i selve jobben. De får valg og tilvalg basert på pakker :)

Følte ikke at det var så ulikt jeg polishduden =) Du er jo som meg opptatt av å avklare hva kunden forventer på forhånd, samme som meg.

Der vi muligens er "ulike" er hvordan vi selger produktet til kunden. Du bruker begrepene steg/pakker, mens jeg ikke gjør det. Jeg danner meg et bilde i hodet om ca hvor mange steg jeg må gjennom for å oppnå resultat kunden ønsker, men er da istedet opptatt av tiden jeg bruker på å oppnå dette. Det er det tidsperspektivet jeg legger frem for kunden, hvis du følger meg.

Kjøper absolutt det polisduden skriver her og det viser jo bare at vi har litt forskjellige tanker - mange veier til Rome osv. Hadde jeg drevet med dette på et profesjonell nivå så tenker jeg slike pakker hadde vært greie å forholde seg til. Jeg er ikke profesjonell, men en enkel kar fra landet ;-)

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Følte ikke at det var så ulikt jeg polishduden =) Du er jo som meg opptatt av å avklare hva kunden forventer på forhånd, samme som meg.

Der vi muligens er "ulike" er hvordan vi selger produktet til kunden. Du bruker begrepene steg/pakker, mens jeg ikke gjør det. Jeg danner meg et bilde i hodet om ca hvor mange steg jeg må gjennom for å oppnå resultat kunden ønsker, men er da istedet opptatt av tiden jeg bruker på å oppnå dette. Det er det tidsperspektivet jeg legger frem for kunden, hvis du følger meg.

Kjøper absolutt det polisduden skriver her og det viser jo bare at vi har litt forskjellige tanker - mange veier til Rome osv. Hadde jeg drevet med dette på et profesjonell nivå så tenker jeg slike pakker hadde vært greie å forholde seg til. Jeg er ikke profesjonell, men en enkel kar fra landet ;-)

Da er vi likere enn du tror! Dette er hobby, og de som kommer hit er over gjennomsnittet interessert :) jeg opererer med startpris/basispakke og tilvalg. Lett for kunden og lett for meg. Prisene varierer jo selvsagt basert på tingenes tilstand :) hilsen nok en enkel kar fra landet :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Da er vi likere enn du tror! Dette er hobby, og de som kommer hit er over gjennomsnittet interessert :) jeg opererer med startpris/basispakke og tilvalg. Lett for kunden og lett for meg. Prisene varierer jo selvsagt basert på tingenes tilstand :) hilsen nok en enkel kar fra landet :D

Det er jeg helt enig med deg i "prisen varierer basert på tingenes tilstand" .. her kommer poenget med at man ikke skal selge seg alt for billig. Viktig at folk verdsetter og anerkjenner jobben man gjør.

En god korrigeringsjobb kan spare uvitende, for en dyr jobb hos lakkerer'n. Da blir de "småpengene vi tar for en slik jobb relativ enkel å betale - min påstand.

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

10000,- + moms for håndvask med wash&wax såpe?

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Dialog med kunden er tingen. Jeg tilbyr alltid en pakke med 1-stegs polering, motorvask, interiør (evt. rens av skinn), voks av felger, ruteforsegling unntatt frontrute og en Swissvax-voks på toppen. Jeg foklarer at vaskeriper blir borte, den blir blank og lettere å vaske. Kommenterer eier noen dype riper så tar jeg det i samme slengen. Jeg forklarer at med en 2-stegs så vil resultatet bli marginalt bedre, og når folk vasker med biltemasvamp og Zalo, så er de som regel mer enn fornøyd med en 1-stegs. Dette fungerer fint, og jeg skal til helgen ta en BMW Z-bil, som blir 4. bilen jeg tar fra samme person, så, han er tydeligvis fornøyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FiveInline

Dialog med kunden er viktig. Om du bruker tekniske ord så ta deg litt tid til å forklare hva det innebærer slik at han ikke står der som en grønnskolling og ikke aner hva du prater om :P

Jeg tilbyr som regel 1-stegs på nyere biler uten å ha sett bilen i forkant. Ser det ille ut, så spør jeg kunden om han ønsker noe mer.

Jeg opererer mest med fast pris på forskjellige steg + type bil, med ett ca tidsestimat for jobben. Ser jeg underveis at jeg blir ferdig før avtalt tid eller må ha noen timer ekstra så gir jeg beskjed i god tid. :) (Jeg bor litt "øde" til så greit å varsle før kunde kommer for å hente bilen :P )

På en 1-stegs jobb så prøver jeg å finne en kombo som tar greit med vaskeriper/swirls samtidig som den gir bra glans og holofritt resultat.

Kommer jeg over partier (lakkerte paneler) hvor det ikke blir så mye bedre, så går jeg litt grovere til verks for å "jevne" det ut slik at det blir likt rundt bilen. :)

Flere av kundene som var innom i fjor står på lista i år også. En av dem kommer nå med 2 biler, så han er tydeligvis fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FiveInLine er inne på noe jeg mener er viktig.

Det å ta seg tid til å gå grovere til verks om det dukker opp noe og ikke bare tenke kroner, tid og øre.

Kanskje det ikke var avtalt i forkant, men å gi det lille ekstra for at resultatet blir over kundens forventing er bare win-win.

Det værste som kan skje er at han og halve slekta kommer til nettopp deg :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1 stegs så sier eg at det ikke blir 100% bra,men bedre enn når bilen blir levert :P og problemet er ofte tidspress..har som regel bilen bare en dag

på 2 stegs/full pakke bruker eg og ta litt høy pris, med da leverer eg ikke bilen før eg personlig er 110% fornøgd med resultatet! og må ha bilen i minimum 3 dager for å slippe tidsklemma og "stresse" seg ferdig :)

Men for folk med zalo og svamp med smågrus i, så hadde nok dei vert godt fornøgd om eg bare hadde tatt handpolering med skillpaddeprodukt :P Så 1 stegs på en zalo bil så er en nesten garantert at eigeren blir strålende fornøgd :)

Endret av Aero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid og hvor mye pleier dere å ta sånn ca for en 1 stegs jobb da?

Hvor langt og hvor mye koster et tau?

Men alvorligt: tidsmessigt er avhengig av tilstand på lakk, lakktype(myk, hard, varmesensitiv) og ikkje minst maskin + sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hvor lang tid og hvor mye pleier dere å ta sånn ca for en 1 stegs jobb da?

Fra 3000,- utvendig er ikke uvanlig. Hvor lang tid det tar, og endelig avtalt pris kommer an på hva som ønskes gjort. Ting som spiller inn er f. eks tilstand på bilen, størrelse, type lakk og ønsket resultat. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med pris er egentlig litt "vanskelig", er "Zalo vaskere" jeg har tatt frem til nå, og min erfaring er at over 2000kr er de ikke interessert i å betale.

Har dog klart å overbevise en del av de. :) Dette er da bare utvendig 1-stegs.

Kunden har alltid blitt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...