Gustav C.

Volvo XC60 skinninteriør - mye kunstskinn?

Hei!

Tok en nødrens av førersete på fatterns 2010 XC60 forleden. Var et lyst sandbeige skinninteriør som nå har blitt mørkbeige med innfall av blå missfarging fra jeans..

La merke til at siden på førersete der man treffer hver gang man går inn/ut av bilen hadde sprukket opp litt. I sprekken kunne man se hva materialet var og det minnet svært lite om lær. Fargen hadde sprukket opp og bak dette var det fleksibel tekstil. Dette "skinnet" er ekstremt mykt, tynt, fleksibelt, mangler helt skinnmønster/konturer og det utgjør ca 60% av skinninteriøret som i teorien er "genuine leather". Der rompe og rygg møter sete samt i dørsiden er det et annet skinnmateriale som sikkert er ekte skinn. Dette kjennes tykkere og stivere ut, har skinnmønster/konturer og trekker til seg SV leather milk i store mengder (minner veldig om det som er i min gamle *host* BMW *host*). Skinnrensen fra SV funket ikke helt optimalt på "skinnet" da det ga litt skjolder noen steder og børsten måtte brukes svært forsiktig. Lot alt tørke og la senere hele førersete inn med SV leather milk. På "skinnet" hadde det ikke trukket seg inn heller, mens på det som nok er ekte skinn måtte jeg mate på med mer leather milk da dette var tørt..

Alt av sidestøtte på lår og rygg sete er trukket i dette "skinnet" og her hadde det begynt å komme ganske mye små sprekker. Jeg føler at noe må gjøres, men vet ikke helt hva ettersom SV kun duger på 40% av interiøret..

Kan det virkelig være skinn-imitasjon når det dekker så mye av interiøret og evt. hva burde dette behandles med?

Vurderer å gå til innkjøp av Volvo sitt eget skinnpleie sett og bare håpe at det er ment for både kunstskinn og skinn, men slike bilmerke produkter pleier ofte å være AIO. Og i min bok duger ikke det når det skal hente opp missfarging, rense og pleie.. Noen råd?

Legger ved bilde bare for å vise mine mistanker og skulle noen vite noe sikkert, så vært snill å rett meg. Viss ikke så fortsetter jeg bare å mobbe fattern til han tilter .. :lol:

post-7111-0-40593900-1399456095_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mor og far har en 2010 med sort skinn, Volvo bruker ordentlig skinn, ikke skai ;) Veldig god erfaring med dette skinnet, mtp. slitasje, og Swissvax Leather care kit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette "skinnet" med tekstil bak er vinyl.
Ser mye Volvoer med "delskinn" som har sprukket i skinnet, og man ser helt tydelig at dette kun er vinyl.

Du kan fint bruke SV skinnrens på dette, det gjør ingen skade.
Det finnes forøvrig (så langt jeg vet) ingenting som kan redde sprukket vinyl.

Ser samme problemet på BMW med "delskinn".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd i fars E-klasse også. Skaien på sittetputa i førersetet ved utstigningen er blitt sprukket opp. Dog vises det ikke så godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det samme gjelder for Mercedes del"skinn" også? Ser tekstil like under "skinnet"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mercedes kan også bestilles med fullt interiør i skinnimitasjon (skai). Dette er ganske vanlig på biler som i utgangspunktet blir bestilt som drosje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :) Min tidligere erfaring med kunstskinn var med BMW's sensatec. Prøvde mye forskjellig skinnpleiemidler på det, kun med skjolder som resultat. Gikk over til kunststoff fornyer fra BMW som fjernet skjoldene og ga et bra svart matt resultat, men det sprakk likevel opp til slutt.. <_< Så er litt derfor jeg tenkte å høre med dere her inne. Planen var ikke å redde sprekken som har oppstått, men å bremse dannelsen/utvidelsen av nye sprekker..

Googlet på norsk, engelsk og svensk. Fant litt av hvert ang andre Volvo modeller og kunstskinn, men svært lite ang XC60. Derimot på Volvo sin engelske og/eller amerikanske utstyrsliste for XC60 omtales skinninteriøret som Leather Seating Surfaces* på standard, sport og R-line interiøret. Så jeg tolker det som bekreftelse fra Volvo på at alt rundt da er noe annet enn leather surfaces.. :D

Endret av Gustav C.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det burde egentlig ikke hatt navnet delskinn da mange kan bli lurt. Delskai burde vært navnet. :)

Green Clean funker fjell, ser nytt ut etter en grundig vask og gå over med vann etterpå for å unngå kliss.

Endret av alexanderst
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau, skal være sånn at selve sitteflaten og lignende er ekte skinn, mens alt annet er skai. Har merka det på min.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setene i min bil har skinn på sittepute/sidestøtter og rygg, resten er plast/vinyl/skai/skinnimitasjon. Men det er jo Mitsubishi, så noe annet hadde overrasket stort :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volvo hadde vanvittig god kvalitet på skinnet fra ca.2001 til 2007, etter det har kvaliteten sunket drastisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å skille skinn fra kunstskinn uten å se bak på skinnet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som minimum standard for skinninteriør er å ha ekte skinn på sitteflatene. Så se/føl hvordan skinnet er der og sammenlign med resten. Sidene av sete kan fort være kunstskinn. På bildet jeg la ut over så ser man tydelig forskjell, men trenger ikke alltid å være like opplagt. Jeg trodde alt var ekte skinn da den bilen var ny, så å være objektiv er nok en god ide.. :P

Slik jeg erfarte kunstskinnet i Volvo så ble det fortere missfarget og det slites fortere/styggere enn det jeg forbinder med ekte skinn.

Har vært borti kunstskinn på midtkonsoller og armlene med skinnmønster, så å se dette mønsteret trenger ikke å bety at skinnet er ekte heller. Det skinnet var stivere, hadde rare plastlignende kanter ved sømmene, litt elastisk feel og var mattere enn resten av interiøret.

Jeg har da ikke spesielt peiling på dette, men dette er noen av tankene jeg har gjort meg hittil.

Jeg erfarte at kunstskinnet i ikke likte kostebruk i det hele tatt, selv veldig lett.. Så er greit å være litt obs :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive