Gå til innhold

Noen med erfaring: Range Rover P38?


Knutis

Recommended Posts

Knutis

Som det står i topic, så vurderer jeg for første gang i mitt liv en britisk bil.

Jeg har gått glipp av både en Pajero og en Jeep Commander forrige uke, og det begynner å begrense seg antall biler jeg er interessert i.

Det må være en litt større suv, med skikkelig 4x4 (ikke noen citysuv), fortrinnsvis med diesel og automat.

Jeg har vurdert Bmw X5 (dårlige girkasse på 3.0d og enkel 4x4), Jeep Grand Cherokee 2.7 (holder seg godt i pris), Jeep Commander 3.0 (holder seg også godt i pris), Toyota Landcruiser (høyt priset, trist interiør), Mitsu Pajero 3.2 (rust, dyre deler) og nå altså Range Rover P38 2.5DSE. :)

Jeg har forstått det slik at 2.5DSE har BMW-motor, samme som sto i 325/525TDS?

De fleste på finn.no har byttet radiator og luftbelger, ellers ser det ikke ut til å være noen større følgefeil på disse.

En 96-98mod får man til rundt 50k-75, og til den prisen kan det gjerne ryke litt forskjellig også uten at jeg syns det er problematisk.

En ulempe jeg ser umiddelbart er at nærmeste forhandler ligger i Ålesund; ikke ofte jeg er på den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Håper denne tråden eskalerer da jeg skal kvitte meg med Aurisen jeg egentlig kjøpte til fruen, men hun stjeler mondeon for det meste, så da blir det enten pickup eller suv. Tenkte å holde meg i 40-70k klassen, ren arbeids/bruksbil for min del. Forslag taes imot med stor entusiasme! :D

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Håper denne tråden eskalerer da jeg skal kvitte meg med Aurisen jeg egentlig kjøpte til fruen, men hun stjeler mondeon for det meste, så da blir det enten pickup eller suv. Tenkte å holde meg i 40-70k klassen, ren arbeids/bruksbil for min del. Forslag taes imot med stor entusiasme! :D

Jeg kjøpte jo en 07 Passat for en måned siden, men den fikk jeg bare ha i fred i ca 3-4 uker. :)

Nå sa hun forrige uke at den skulle hun ha, så da må jeg bare finne meg et alternativ da en tysker plutselig kom og kjøpte Transporteren min.

Jeg kan enten kjøpe meg en billig motorsykkel i området, eller kjøpe meg en SUV først som sist. Jeg har sett på biler inntil 200k, men jeg syns det er mye å betale for en bil som er 10år gammel eller eldre.

For 40-70k har du mye RR å velge i for å si det slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Etter hva jeg har forstått er det hvertfall relativt lett å skru eldre Range Rover selv om du er litt nevenyttig. :)

Jeg skrur mye selv. :) Kjøpte en Pajero i fjor vinter der jeg byttet 3 hjullager, samtlige foringer i for- og bakstilling, bærebroer bak, overhalte kalipperne, fjernet EGR og byttet dempere.

Så jeg er egentlig ikke redd for at noe ryker, noe vil det alltids være på en gammel bil uansett hva slags land den er produsert i. Jeg har bare på mine noen å 40 kjøretøy aldri hatt britisk bil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsern

Jeg har hatt P38 med diesel tidligere og kommer til å kjøpe meg en slik igjen :)

Jeg hadde min fra 260 000 km til 315 000 km og hadde minimalt med problemer med den. Bruk litt tid og kanskje litt ekstra kroner og kjøp en så ny/bra bil som du kan med en gang. De kom med en facelift i 99 som er verdt å få med seg. Noen gjengangerfeil er det, men det meste med denne bilen er greit for hobbymekanikeren å fikse og delene er rimelige.

Styr unna alt av forhandlere her i Norge. De er svindyre! Kjøp heller deler rett fra England. Jeg handler mye fra Britishparts.co.uk og varene er som regel på døren på under 48 timer :D

Sjekk også www.rangerovers.net Mye bra lesestoff :)

Endret av Larsern
  • DCN Poeng 2

2003 Porsche Carrera 2

2004 Range Rover TD6

Samlede S&S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Etter hva jeg har forstått er det hvertfall relativt lett å skru eldre Range Rover selv om du er litt nevenyttig. :)

Etter hva jeg har forstått er det lurt å kjøpe seg en bil som funker også for å transportere deler til P38'en... var hvertfall det svaret jeg fikk da jeg lurte på om det var lurt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Etter hva jeg har forstått er det lurt å kjøpe seg en bil som funker også for å transportere deler til P38'en... var hvertfall det svaret jeg fikk da jeg lurte på om det var lurt.

Hehe!

Jeg ser de som er i dette miljøet fra før har veldig lite negativt å si om P38, så jeg blir egentlig mer og mer sikker på at dette er en bil for meg. :)

Classic-utgaven fra tidligere på 90-tallet derimot, er alle enige om bør unngås med mindre man er med i menigheten og har en fungerende bil til å frakte deler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Familien min har hatt 3 Range Rovere, hvor siste var en 2000 modell P38 2,5DSE. Fantastisk bil når alt fungerer :)

Vi hadde heldigvis bruktbilgaranti da vi kjøpte den, ble byttet mye deler første året :)

Et utrolig pent design som fortsatt ser utrolig bra ut spør du meg! Bra med plass, bra interiør (noe helt annet enn Landcruiser og sånt), god bil å kjøre. Jeg kjørte vår bil flere ganger med 4 pers med bagasje fra Oslo til Kragerø på ca 0,55l på mila.

Jeg har en jeg kjenner som selger en 96' V8 4,6HSE med alt utstyr, 1 eier, satt inn ny motor i påsken. Gi meg beskjed om du er interessert.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Familien min har hatt 3 Range Rovere, hvor siste var en 2000 modell P38 2,5DSE. Fantastisk bil når alt fungerer :)

Vi hadde heldigvis bruktbilgaranti da vi kjøpte den, ble byttet mye deler første året :)

Et utrolig pent design som fortsatt ser utrolig bra ut spør du meg! Bra med plass, bra interiør (noe helt annet enn Landcruiser og sånt), god bil å kjøre. Jeg kjørte vår bil flere ganger med 4 pers med bagasje fra Oslo til Kragerø på ca 0,55l på mila.

Jeg har en jeg kjenner som selger en 96' V8 4,6HSE med alt utstyr, 1 eier, satt inn ny motor i påsken. Gi meg beskjed om du er interessert.

Vet du hvilken sum han har sett for seg?

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Takker :) spørs om det ikke blir for raskt for meg da. Må ordne aurisen og selge den først. Driver med full oppussing/renovering av huset så ligger ikke så mye kontanter rundt og slenger :P

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Takker :) spørs om det ikke blir for raskt for meg da. Må ordne aurisen og selge den først. Driver med full oppussing/renovering av huset så ligger ikke så mye kontanter rundt og slenger :P

Hehe, forstår :)

Du får eventuelt ta kontakt med han, kanskje dere får til en avtale.

Høres ikke dumt ut å bytte Auris i Range Rover :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Jeg så egentlig ikke for meg å kjøpe en benzer, tror den blir for tørst på langkjøringa mi. :)

Han har ikke en finn-annonse da, så vi som ikke har brukere på LR-forumet får sett bildene?

Nei, det har han ikke. Han prøver nok LR-forumet først.

Den er mørk grønn, og lyst interiør (grått eller beige). Invendig er den meget strøken, og lakken ser bra ut.

Jeg vil si den er ganske lik denne; http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47717652&searchclickthrough=true

Jeg kan prøve å skaffe bilder hvis noen ønsker?

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å sjekke tilstand på luftbelger og kompressor på disse.finnes vell ikke en det ikke er byttet minst en gang på. Og 2.5 bmw motoren i disse er de er bra motor,men mener de sliter litt med kjølingen,derfor at mange av de har havarert.

Faceliften er verdt å få med seg,den er litt finere.

NAD - Nanolex Approved Detailer

 

 

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Eg ser ingen ulemper med at du tar turen til Ålesund ;) hehe

Skal jeg stoppe for litt dekksparking på vei dit da mener du? :)

Jeg kan prøve å skaffe bilder hvis noen ønsker?

Ikke stress for min del, jeg må nok gå for diesel pga forbruk. :)

Den tunge og gamle Rover V8'ern blir for tørst for 15mil om dagen.

Viktig å sjekke tilstand på luftbelger og kompressor på disse.finnes vell ikke en det ikke er byttet minst en gang på. Og 2.5 bmw motoren i disse er de er bra motor,men mener de sliter litt med kjølingen,derfor at mange av de har havarert.

Faceliften er verdt å få med seg,den er litt finere.

Hei Gimnes!

Takk for gode tips. Jeg vet det er viktig å følge med på tempen, og oppgradering til radiator i hel-alu er et fint tiltak på disse.

Jeg har funnet meg en aktuell bil nå, og der sier nåværende eier at det er problemer med luftfjæringen.

Jeg vet dog ikke hva det er, men totalt uoverkommelig er det neppe. Arnott lager jo knallgode luftbelger man kan kjøpe, med tilnærmet livstidsgaranti. Kompressor er også noe som går igjen, men den koster jo bare 4000kr. :)

Når du skriver facelift: når kom den og hva er forskjellen? Jeg syns alle britene ser like ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsern

Når du skriver facelift: når kom den og hva er forskjellen? Jeg syns alle britene ser like ut..

Facelift kom vel 99. Det er andre lykter hvite blinkere foran og røde og hvite baklamper. Det er også forskjell på seter og dørtrekk. Hvis jeg ikke er helt på jordet ble også TC tilgjengelig på disse i 99. Også er det sikkert en haug med mindre oppgraderingen man ikke ser ved første øyekast :)

Edit: Legge ved link :)http://www.rangerovers.net/modelspecs/1999.html

Endret av Larsern

2003 Porsche Carrera 2

2004 Range Rover TD6

Samlede S&S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Den jeg har funnet meg er angivelig en 99-mod, men den har røde og orange baklys. Hvite blinkers foran som du sier, og jeg ser ikke forskjell på seter og dørtrekk kontra en 96-mod jeg også vurderer. :P

Edit:

Her er to seter, to forskjellige biler. Den ene har hvite blinkers foran og røde og hvite lykter bak. Den andre har hvite blinkers foran, men Orange og røde lykter bak.

Hvilken er facelift? Den ene er angivelig 97mod og den andre 99mod.

seter_zpsb9cd5bb3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...