Marius Engel

Dårlig holdbarhet på SV Shield.

42 innlegg i emnet

Synes holdbarheten til shield var dårlig.

Etter ca to mnd, to vask med prickbort, resten med surfex 1:20, vask ca annenhver uke, er absolutt alt av voks fullstendig borte for lengst. Lå BH Finis på panseret for ett par uker siden, og den er fortsatt akkurat like bra. Kort tid til å trekke konklusjon enda, men virker som denne muligens holder en del bedre.

Jeg la shield på bilen i ca 5 grader, og lot den tørke i 5-10 min. Buffet av som en lek. Burde den tørket mer før buffing? Har det noe å si for holdbarheten?

BH Finish lå jeg i ca 10 grader, lot tørke i ca 10 min. Denne var mye hardere enn shield å buffe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BH finish wax skal ha god holdbarhet den,har den sjøl men brukt den lite.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes holdbarheten til shield var dårlig.

Etter ca to mnd, to vask med prickbort, resten med surfex 1:20, vask ca annenhver uke, er absolutt alt av voks fullstendig borte for lengst. Lå BH Finis på panseret for ett par uker siden, og den er fortsatt akkurat like bra. Kort tid til å trekke konklusjon enda, men virker som denne muligens holder en del bedre.

Jeg la shield på bilen i ca 5 grader, og lot den tørke i 5-10 min. Buffet av som en lek. Burde den tørket mer før buffing? Har det noe å si for holdbarheten?

BH Finish lå jeg i ca 10 grader, lot tørke i ca 10 min. Denne var mye hardere enn shield å buffe.

Det spørs helt på om den har fått hazet det. Har den hazet ferdig, er det bare å buffe, uavhengig om det tar 10 eller 60 minutter. Noen lakktyper kan gi dårligere resultat med enkelte vokser, men dette er ytterst skjeldent. Har lagt ganske mange biler med shield, og aldri hatt noe varighetsproblem, Men til gjengjeld er Surfex 1:20 som vedlikeholdsvask utrolig sterkt..... Og kan være en god grunn til at det er så svekket. Har du håndvasket bilen forresten? ofte trenger alle paneler bortsett ifra panser og tak en håndvask for at voksen skal "vekkes til live" igjen, da det ligger ofte litt ekstra statisk møkk og støv der pga utsatt for slitasje og møkk generelt selv etter forvasken.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, har håndvasket. Brukte CG mr. Pink og microfibermitt. I følge Scandicshine skulle mr pink være mild.

Jeg kjenner godt på ren bil at der jeg brukte shield er lakken helt tørr, og vannet beader/sheeter dårlig.

Kan hende at shield ikke fikk tørke lenge nok før buffing (det vat jo litt kaldt ute da) og at det har mye av skylden?..

Ser ut til at mange bruker surfex 1:20 som forvask her. Kanskje 1:30-40 er bedre? Det viktigste er jo allikevel å få den så ren som mulig før håndvask for å unngå vaskeriper. Nissan leaf sort metallic får riper hvis du treffer insekter i høy fart...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte en shoot-out på en Touran jeg hadde i 2009, og der slapp Shield også kjapt sammenlignet med for eksempel SV Viking, DJ Blue Velvet pro, Collinite 845 og CG E-zyme.

Andre opplever veldig bra holdbarhet på Shield, så jeg tror det er litt individuelt.

Tok bilder av en Audi i helgen som går 30k i året og som fikk SV Crystal Rock i mai 2013: det beadet enda. Ingenting på sidene, men litt slappe perler på panser og tak. Det hadde jeg heller ikke forventet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 grader var vel egentlig i kaldeste laget å legge voks på, så det kan jo ha innvirkning på resultatet så klart.

Når det er sagt har jeg også selv slitt med holdbarheten på Shield. Men da på en hvit V70, nå skal det sies at det er veldig lite som fester på den bilen, og selv om jeg alltid har trodd det var humbug gikk jeg til det skrittet å kjøpe en SV Viking voks som hvor voksen skal være tilpasset klarlakken på svenske biler. Og tror du jaggu meg ikke greiene holder som bare det?

Jeg må vel bare krype til korset og innrømme at endel lakktyper er vanskeligere enn andre.

Når det er sagt, har jeg brukt Shielden til ekstremt mye annet rart av biler, og kun hatt gode erfaringer med den. Dessuten smaker den mye bedre enn Viking voksen ;)

Edit: Synes ikke 1:20 Surfex er så utrolig sterkt, bruker det regelmessig på begge bilene, og voksen holder jevnt gjennom vinteren likevel

Endret av Degorolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 grader var vel egentlig i kaldeste laget å legge voks på, så det kan jo ha innvirkning på resultatet så klart.

Når det er sagt har jeg også selv slitt med holdbarheten på Shield. Men da på en hvit V70, nå skal det sies at det er veldig lite som fester på den bilen, og selv om jeg alltid har trodd det var humbug gikk jeg til det skrittet å kjøpe en SV Viking voks som hvor voksen skal være tilpasset klarlakken på svenske biler. Og tror du jaggu meg ikke greiene holder som bare det?

Jeg må vel bare krype til korset og innrømme at endel lakktyper er vanskeligere enn andre.

Når det er sagt, har jeg brukt Shielden til ekstremt mye annet rart av biler, og kun hatt gode erfaringer med den. Dessuten smaker den mye bedre enn Viking voksen ;)

Edit: Synes ikke 1:20 Surfex er så utrolig sterkt, bruker det regelmessig på begge bilene, og voksen holder jevnt gjennom vinteren likevel

At Viking holder bedre enn shield på V70`n er nok mer tilfeldig, biler lakkeres på forskjellige plasser med med variasjoner på klarlakk fra nærmest år til år, så det er rett og slett umulig å lage en spesifikk voks til den og den biltypen/klarlakken, da forskjellige typer lakk vil gå igjen på forskjellige biler, uavhengig hvilket land de kommer fra/er produsert i. Men flott at du har funnet noe som sitter på V70`n, og surfex 1:20 er som du nevner ikke noen sterk blanding, men den fungerer også fint i 1:30/1:40 ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel tenkes at temperatur er stikkordet her.

Endurance, som av og til blir kalt "Shield på steroider" må jo ha høy temperatur i panelet for at teflonet skal binde seg. Det eksempelet blir kanskje ekstremt, men å dra visse paralleller er vel ikke unaturlig da begge inneholder teflon.

5c synes jeg høres fryktelig kaldt ut uansett type voks, men det er nå min mening..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collonite 845 hadde null problemer med å bli lagt ved 5 grader i en fuktig vaskehall midtvinters...

Men ja, det er i minste laget for Shield. Swissvax anbefaler vel 15-20 grader gjennom hele prosessen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel tenkes at temperatur er stikkordet her.

Endurance, som av og til blir kalt "Shield på steroider" må jo ha høy temperatur i panelet for at teflonet skal binde seg. Det eksempelet blir kanskje ekstremt, men å dra visse paralleller er vel ikke unaturlig da begge inneholder teflon.

5c synes jeg høres fryktelig kaldt ut uansett type voks, men det er nå min mening..

En av forhandlerne har tidligere sagt at teflonet er i voksen for å binde sammen ingrediensene, ikke for å binde seg til lakken som beskyttelse, men har egentlig aldri fått en fornuftig forklaring på hvorfor teflonet gjør voksen bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Collonite 845 hadde null problemer med å bli lagt ved 5 grader i en fuktig vaskehall midtvinters...

Men ja, det er i minste laget for Shield. Swissvax anbefaler vel 15-20 grader gjennom hele prosessen.

La shield på bilen min i Janurar i ca 5 grader, gav det over 1time hazing før buffing, voksen var fortsatt sprek i mars/april når jeg polerte bilen. Så voksen klarer å henge så lenge den får haze. Men første gang jeg vokset med Shield ble det lite vask og mye pollenstøv på bilen som gav meg dårlig holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Shield på bilen min ett års tid nå, var mye voks igjen før jeg tok vårshiningen for et par helger siden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt Shield, HD OG 845 helt ned i 3-6 graders tid midtvinters, og har ikke opplevd det som noe problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være tempratur er saken, men tviler litt siden eg også har lagt Shield i ganske kaldt vær(5-7 grader)

Men eg la på min bil, og lånte shield til svogeren min som la på sin bil.

Eg har vasket en del med prickbort og surfex, han har vasket få ganger og helst uten berøringsvask.

På min holder det enda, men på hans låg det ganske flatt, så vil si forarbeid + vask har nok mye og si.

Eg legger voks på bilen, og tørker av når eg har kommet rundt, hazetid blir jo ca 20 min da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er bra holdbarhet på Shielden. La på A6'n (som har gått i søle og salt hele vinteren) i september og beader enda :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er bra holdbarhet på Shielden. La på A6'n (som har gått i søle og salt hele vinteren) i september og beader enda :wub:

Samme holdbarhet hos meg bare på en BMW :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la shield den 15 mai, uten å blitt vasket siden i går 22 mai, pga kontinuerlig drittvær.. Da var det antydning til svak sheeting på sidene og ok beading på tak, panser og øøøøverst på dørene. Brukte en normal blanding av megs gold class og bittelitt PB på sidene. Nå skal det sies at bilen nok har fått juling av mye pollen.. Skal det virkelig forringe shielden så j*vlig?

Kjørte et finsteg med SF4000 og buffet den av uten wipedown å la shield på bittelitt oljer.

Hørt at det bare er fint..

Men at den sliter etter 7 dager er jeg ikke imponert over....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd Shield en del ganger som helt elendig LSP på f.eks Tesla Model S. Og da har jeg både lagt den i 5 grader og 25 grader med alt av vask, polering osv helt riktig. Eiere har vasket bilene med Prickbort og så Surfex 1:20 til 1:50.

Husker at det var snakk om fra 3-5 ukers holdbarhet så uten å skylde på eiere tok jeg voksejobben på meg på nytt..

Aldri studert dette egentlig mer enn det for at jeg selv har opplevd MYE lenger holdbarhet på mine biler og andre sine bilen mtp Shield.

Så vet ikke helt, dette blir jo nesten som å tippe lotto her og prøve å finne årsaken til dårlig holdbarhet.

Det som er litt spesielt, synes jeg da, at mange gode og billige vokser som f.eks Collonite, Autoglym, Fusso, Poorboys er ikke i nærheten så krevende som Shield mtp temperatur, hazing, fuktighet i lokalet samt vedlikeholdsvask. Det er liksom tut og kjør så er bilen vokset og beskyttet i en god stund. Uten å tenkte på hokus pokus vasking i etterkant ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, syns dette var skuffende saker.. Såppas dyr voks også ikke mer holdbarhet enn 7 dager før vannet så vidt sheeter på sidene.. Selv med grundig forarbeid.. Ca1 times hazing.. Og et døgn innendørs herding.. + - 15 grader...

Ikke har jeg kjørt mye heller.

Endret av Gitaristian
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte den en del ganger på forrige bil, gikk fort 5-6 mnd før det ble svakere effekt nederst på dørene, men på en opel eg tok gikk det ca 2 mnd før vatnet lå flatt på sidene av bilen.

Så er ganske lotto.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive