Thomsol 8 Skrevet 3 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 Mai, 2014 (endret) Hei! Jeg sitter med fingern på avtrekkern for å bestille Kestrel DAS-6 fra Bilnerden, samt poleringspakken fra Menzerna. Har også lagt div puter i handlekurven. (Selvsagt også en Clay, den er fra B-H.) Jeg har lest mye her inne, og sett "tusenvis" av timer med intruksjonsvideoer fra YouTube. Jeg kunne gjerne tenkt meg en bekreftelse fra ekspertene her inne på om min fremgangsmåte og produkter er riktige. Anyone? Her er planen: 1. Vaske bilen. (DCN-måten, selvsagt...) 2. Etter tørk, claye den. (Trenger jeg bruke Korrosol i tillegg? Eller istedenfor?) 3. Maskere, begynne med panser, ca. 50x50 cm. 4. Påføre FG400 (eller PF2500??) Bilen er ganske ny, desember 2012 . Bare vaskeriper og en og annen RDS. Aldri vært maskinpolert tidlgere. Fire-fem erter med polish, trykke polishen inntil lakken, og deretter påføre på "1" på maskinen for å fordele skikkelig, for deretter å øke til 4-5 på maskinen. 4-5 pass, (for lite...?) både opp/ned, og til siden. Sjekke om jeg er fornøyd, og gå videre til neste område på panser. 5. Gjenta på hele bilen med samme middel. 6. Gjenta på hele bilen med finere polish. 7. Voks. Det snakkes mye om hard eller myk lakk. Min bil er en 2012 Mazda 6 Sport, farge sort. Aner ikke om den er myk eller hard... Kanskje jeg skal prøve å kjøre på noe for å finne det ut? Takknemlig for alle tips og råd, samt innvendinger På forhånd takk! -Thomas Endret 3 Mai, 2014 av Thomsol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 3 Mai, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 3 Mai, 2014 Begynne med mild kombinasjon polish og pute. Kjør på lavt turtall til du blir mer fortrolig med maskinen. Hvis mild kombo ikke gir ønsket finish, kan du gå grovere. Følger du vaskeoppskriften din, og rådene over, kan lite gå veldig feil med en moderat DA-maskin. Det virker som du har skaffet deg mye teorikunnskap. Nå er det på tide å sette maskinen på lakken og prøve seg frem. Praksis er det som virkelig hjelper for å forstå hva maskinpolering handler om. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 4 Mai, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 Tusen takk for kjapt svar, ØHN! Da virker det som det egentlig bare er å kjøre på! Etter søking på forumet ser jeg det er delte meninger om clay og/eller korrosol. Tror jeg kjører på med begge deler. Korrosol først, tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 4 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 Smart Korrosol tar piggdekkstøv og bremsestøv ganske ok. Så slipper man å dra ekstra med riper ved claying. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickname 412 Skrevet 4 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 Blir du VIP medlem her på DCN så får du "minimum Gratis Medlemskap" ved kjøp av Das-6 og Menzerna pakke. Se https://www.detailersclub.no/membership Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 Mai, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 ...og du trenger ikke tørke bilen før du clayer, siden den blir våt igjen når du clayer. Etter håndvask kan du gå rett på clay, og så tørker du hvert panel ettersom du clayer deg rundt bilen. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 4 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 Du har mest sannsynlig veldig myk lakk, så det skal ikke mye til for å få fjernet ripene, men det er lurt å ha en godt lager med mf, pads og finpolish av forskjellig type Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kmr 2 Skrevet 4 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 er det ikke noe ala slik; FG400 -> PF2500-> SF4000.? Men på bilnerden står det 1500-2500 opm (samme som på flasken) men står også at man skal kjøre opp til 4-5000 OPM. hvorfor ? blir det bedre enn det som står på flaska ? eller er det slik at det er noen man må finne ut av selv ? uansett alltids kjekt med en av disse tabellene.http://www.google.no/search?q=menzerna&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dIpmU7PoBurw4gSN2IG4Dw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=667 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 4 Mai, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 Det er ikke sikkert du trenger steg 2. Har ved flere anledninger hoppet fra Fg400 og rett opp på sf4000 Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kmr 2 Skrevet 4 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 det er sant. gikk selv ifra fg400 til sf4000 her omdagen. bare tenkte på om det var nødvendig så blir det noe slik ville jeg tro. men lurer litt på det med opm som jeg stilte spørsmål om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 4 Mai, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2014 er det ikke noe ala slik; FG400 -> PF2500-> SF4000.? Men på bilnerden står det 1500-2500 opm (samme som på flasken) men står også at man skal kjøre opp til 4-5000 OPM. hvorfor ? blir det bedre enn det som står på flaska ? eller er det slik at det er noen man må finne ut av selv ? uansett alltids kjekt med en av disse tabellene. http://www.google.no/search?q=menzerna&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dIpmU7PoBurw4gSN2IG4Dw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=667 men lurer litt på det med opm som jeg stilte spørsmål om Det er forskjell på rpm og opm. Førstnevnte er revolutions per minute og sistnevnte er oscillations per minute Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 6 Mai, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2014 Takker for alle svar i tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 6 Mai, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Mai, 2014 Om bilen din ikkje ser for gale ut er 2500 veldig grei til 1 stegs. Spiser fint opp swirls og etterlater seg fin glans Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.