Thomsol

Første polering med maskin

Hei!

Jeg sitter med fingern på avtrekkern for å bestille Kestrel DAS-6 fra Bilnerden, samt poleringspakken fra Menzerna. Har også lagt div puter i handlekurven. (Selvsagt også en Clay, den er fra B-H.) Jeg har lest mye her inne, og sett "tusenvis" av timer med intruksjonsvideoer fra YouTube. Jeg kunne gjerne tenkt meg en bekreftelse fra ekspertene her inne på om min fremgangsmåte og produkter er riktige. Anyone? :) Her er planen:

1. Vaske bilen. (DCN-måten, selvsagt...)

2. Etter tørk, claye den. (Trenger jeg bruke Korrosol i tillegg? Eller istedenfor?)

3. Maskere, begynne med panser, ca. 50x50 cm.

4. Påføre FG400 (eller PF2500??) Bilen er ganske ny, desember 2012 . Bare vaskeriper og en og annen RDS. Aldri vært maskinpolert tidlgere. Fire-fem erter med polish, trykke polishen inntil lakken, og deretter påføre på "1" på maskinen for å fordele skikkelig, for deretter å øke til 4-5 på maskinen. 4-5 pass, (for lite...?) både opp/ned, og til siden. Sjekke om jeg er fornøyd, og gå videre til neste område på panser.

5. Gjenta på hele bilen med samme middel.

6. Gjenta på hele bilen med finere polish.

7. Voks.

Det snakkes mye om hard eller myk lakk. Min bil er en 2012 Mazda 6 Sport, farge sort. Aner ikke om den er myk eller hard... Kanskje jeg skal prøve å kjøre på noe for å finne det ut? :)

Takknemlig for alle tips og råd, samt innvendinger :) På forhånd takk!

-Thomas

Endret av Thomsol
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynne med mild kombinasjon polish og pute. Kjør på lavt turtall til du blir mer fortrolig med maskinen. Hvis mild kombo ikke gir ønsket finish, kan du gå grovere.

Følger du vaskeoppskriften din, og rådene over, kan lite gå veldig feil med en moderat DA-maskin. Det virker som du har skaffet deg mye teorikunnskap. Nå er det på tide å sette maskinen på lakken og prøve seg frem. Praksis er det som virkelig hjelper for å forstå hva maskinpolering handler om. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt svar, ØHN! :) Da virker det som det egentlig bare er å kjøre på!

Etter søking på forumet ser jeg det er delte meninger om clay og/eller korrosol. Tror jeg kjører på med begge deler. Korrosol først, tenker jeg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smart :) Korrosol tar piggdekkstøv og bremsestøv ganske ok. Så slipper man å dra ekstra med riper ved claying.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og du trenger ikke tørke bilen før du clayer, siden den blir våt igjen når du clayer. Etter håndvask kan du gå rett på clay, og så tørker du hvert panel ettersom du clayer deg rundt bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har mest sannsynlig veldig myk lakk, så det skal ikke mye til for å få fjernet ripene, men det er lurt å ha en godt lager med mf, pads og finpolish av forskjellig type ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke noe ala slik; FG400 -> PF2500-> SF4000.?

Men på bilnerden står det 1500-2500 opm (samme som på flasken) men står også at man skal kjøre opp til 4-5000 OPM. hvorfor ? blir det bedre enn det som står på flaska ? eller er det slik at det er noen man må finne ut av selv :P ?

uansett alltids kjekt med en av disse tabellene.
http://www.google.no/search?q=menzerna&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dIpmU7PoBurw4gSN2IG4Dw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=667

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du trenger steg 2. Har ved flere anledninger hoppet fra Fg400 og rett opp på sf4000

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er sant. gikk selv ifra fg400 til sf4000 her omdagen. bare tenkte på om det var nødvendig så blir det noe slik ville jeg tro.
men lurer litt på det med opm som jeg stilte spørsmål om :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke noe ala slik; FG400 -> PF2500-> SF4000.?

Men på bilnerden står det 1500-2500 opm (samme som på flasken) men står også at man skal kjøre opp til 4-5000 OPM. hvorfor ? blir det bedre enn det som står på flaska ? eller er det slik at det er noen man må finne ut av selv :P ?

uansett alltids kjekt med en av disse tabellene.

http://www.google.no/search?q=menzerna&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dIpmU7PoBurw4gSN2IG4Dw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=667

men lurer litt på det med opm som jeg stilte spørsmål om :P

Det er forskjell på rpm og opm. Førstnevnte er revolutions per minute og sistnevnte er oscillations per minute ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar i tråden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen din ikkje ser for gale ut er 2500 veldig grei til 1 stegs. Spiser fint opp swirls og etterlater seg fin glans :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive