Gå til innhold

Oscillerende?!...??? Hvordan virker det?...


todden

Recommended Posts

Kjøpte en slik poleringsmaskin her forleden og brukte den i går. Fy fillern hvor mye enklere det var en den gamle roterende jeg hadde! Nesten en "erotisk" opplevelse. Jeg skrev "nesten"..;-)

Men! Hvorfor er bakplaten "løs"? Den lever jo sitt eget liv? Ble overrasket da jeg merket at jeg kunne spinne den lett med hånden. Skjønte at "hovedfestet ikke er løst" men skjønner ikke helt....Hvordan er det hvis man presser på litt, kan paden "slutte å rotere" eller hvordan virker dette?

Har prøvd å google men fant ikke noe svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Alle oscillerende maskiner spinner utenfor senteraksen, og blir dermed eksentrisk. De kalles DA (Dual action) på "fagspråk". At den ikke har tvungen rotasjon gjør at den er mye mer tilgivende og at risikoen for feilskjær er minimal. Ulempen er at korrigering krever lengre kjøretid, men til gjengjeld blir det som oftest SPEILBLANKT! :) Ønsker du tvungen rotasjon er Flex' maskiner et alternativ, eller Rupes (om jeg ikke tar helt feil).

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Rupes har lengre utkast. En vanlig DA (typisk kestrel) har vel rundt 6-8mm utkast (om jeg ikke husker feil).

Rupes har enten 15 eller 21mm utkast der av navnet LHR15 og LHR21 :)

Lengre utkast gir bedre korrigeringsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva skjer om man legger for mye press på maskina. Slutter paden å spinne da eller? Det virket sånn i går da jeg jobbet med skjermbuene, men det er mulig det kun var en optisk illusjon..?..:-)...

Jeg må bare spørre: Når dere snakker om "korrigering", hva mener dere da? Er det hva jeg kaller rubbing..?...

Endret av todden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du press på vil puta slutte å rotere ja, så på en video en gang en som satte en strek på bakplata med tusj.

Korrigering er å fjerne riper, på noen lakktyper holder det med medium polish, mens på andre må du gå med grov polish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rupes har både DA og roterende:-)

Det er helt korrekt. Denne tråden handlet spesifikt om oscillerende som tittel antyder, så vi holder oss til det i denne omgang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...