Gå til innhold

Collinite #845, for hånd eller med DA?


mmosberg

Recommended Posts

mmosberg

Har kjøpt Collinite #845 og har et par spørsmål som noen kanskje kan svare på.

1. Produsenten sier at man skal (ikke kan, men skal) buffe av når den begynner å tørke (haze). Er det noe problem å la den stå noen timer? Vil man miste noe av effekten eller dra av for mye av produktet hvis man buffer etter at det har tørket lenge?

2. Er det noen som har erfaring med å føre på Collinite #845 med DA maskin versus for hånd? Blir resultatet anderledes eller bedre med maskin?

Må jo bare si at det lille jeg til nå har av erfaring med Collinite #845 er meget positiv. Utrolig lett å jobbe med, både påføring og buffing går som en lek. I forhold til Autoglym EGP synes jeg #845en er littmindre glassaktig i tillegg til at AG EGP er mye hardere å buffe av. Kan ikke uttale meg om langtidsbeskyttelse ennå.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Kan svare på nr. 2.

Legger denne med DA-maskin på hastighet 1 og myk pute. Går rasende fort og resultatet blir knallbra. Jevnt og fint lag. Har også lagt denne for hånd uten at jeg har sett noen forskjell kontra DA-maskin (naturlig nok). Holdbarheten er jo enormt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg gir den ca 5-20 minutter å haze på før jeg buffer. Har ikke merket noen forskjell i hvor lenge den varer.

Jeg legger den for hånd, men da den er flytende kan den like gjerne legges med maskin. Man vil da få et jevnere lag enn for hånd, men man må uansett legge for hånd på steder der man ikke kommer til med maskin, som detaljer i fangere, under takrails etc. Jeg bruker ca 20 minutter på å legge på hele bilen, og hadde sikkert brukt lenger tid på å finne maskin, pad, prime pad, legge voks, legge for hånd her og der, pakke vekk maskin, stå der med en pad full av voks...

Jeg har fått ca 11 måneders varighet fra #845, så den er blant de beste voksene på markedet på holdbarheten, hvertfall.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

1. Jeg vet om en som påførte på fredag, glemte det og buffet først mandag kveld. Ingen forskjell på holdbarhet eller buffing.

Men om du buffer idet den begynner å tørke, er buffingen enda enklere.

2. Jeg syns ikke det er noen fordeler med å bruke maskin, bare ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmosberg

Takker for gode svar :)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Hvis du legger en Collinite-voks og venter noen timer med å buffe - samt legger tykt, så har du et fint prosjekt foran deg, hehe :)

Jeg har alle 3 Collinite-voksene, 845 er veldig bra på holdbarhet, men jeg synes det er så mye lettere å bruke en av Swissvax-voksene mine så Collinite blir ikke så mye brukt dessverre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Hvis du legger en Collinite-voks og venter noen timer med å buffe - samt legger tykt, så har du et fint prosjekt foran deg, hehe :)

Jeg har alle 3 Collinite-voksene, 845 er veldig bra på holdbarhet, men jeg synes det er så mye lettere å bruke en av Swissvax-voksene mine så Collinite blir ikke så mye brukt dessverre ;)

Nå er dette litt OT, men swissvax sine er helt knall å legge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...