Gå til innhold

Plastfornyer interiør


Retr0

Recommended Posts

Finner ikke så mye info om plastfornyer til innvendig bruk. Det beste hadde vært tester eller bilder av forskjellige midler til å fornye plasten innvendig. Vask er grei, men om du da har slitt og falmet plast innvendig, ser det alikevel ikke så bra ut etter det er tørket. En skikkelig god plastfornyer som virkelig gjorde plasten innvendig matt og fin igjen. Som f.eks dashbordet svart.
Noen som har noe å anbefale? Har lenge tenkt på Scholl Purple, men etter jeg har klart å finne et par bilder er det ikke rare forskjellen fra ubehandlet og behandlet.. Tar gjerne imot noen som kan motbevise(helst med bilder)!
Forøvrig er det forskjellige produkter til forskjellige "materialer"/farger innvendig, vinyl, plast, svart plast - kontra lys plast?

Resterende materialer innvendig som da er igjen er vel da hovedsakelig skinn, alcantara, stoff/tekstil, gummi, glass og evt. tre for de som har det :)

Til skinn så har jeg fått med meg at det er i hovedsak skinnrens etterfølgt av skinnkrem/fuktighetskrem som myker opp skinnet som er "the shit". That's it, ikke nødvendig med noe annet, som f.eks impregnering? Det samme går også for alcantara.

Til stoff og tekstil så gjelder en APC som CG Green Clean med børste, etterfølgt av våtsuging eller tørking med klut. Og etter tekstil er tørt er siste steg/beskyttelse LSP impregnering med f.eks Gtehcniq l1? Noe annet folk gjør?

Til gummi er det vel også rens, men her gjerne med avfetting som godt utblandet SurfexHD, la det tørke. Og så beskytte med en form for gummibeskytter, som SV Pneu?

Til glass er det vel en form for glassrens som gjelder. Noen gode produkter for dette? Videre, tørke det tørt. Beskytte/coate med en form for glassimpregnering, avhenging av innvendig eller utvendig. Men type Rain - X utvendig, og Anti Fog innvendig. Er vel også mesteparten som kun vasker glass innvendig og tørker, og ikke gjør noe mer. Utvendig derimot er det vel de fleste som legger et middel for vannavstøtning.

Ble litt sånn retorisk av seg dette, men meningen er kun å prøve å se om jeg har forstått riktig, og evt. om folk kan rette på meg, legge til noe. Har ikke mye erfaring med masse produkter, og med begrenset økonomi så liker jeg å vite at det jeg kjøper funker. Gikk på en smell med CG Fabric Guard på tekstil, på teppet i bilen min, denne var ikke så vannavstøtende som jeg hadde trodd. Kommer ikke til å kjøpe den igjen.

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax protecton matt skape ein flott ny matt finish på plastdetaljer!

Som gummi beskytter vil nok Sv seal feed funke bra!

Blei ikkje svar på alt her då;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondb

Har akkurat kjøpt inn CG VRP Dressing http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=chemical&page=2&limit=100&product_id=463

Fått testet en runde og syns resultatet blei riktig så bra ved innvendig bruk på dashboard og i dører.

Endret av Trondb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Swissvax Protecton matt vil ikke bli noe pent på et slitt dashbord da den ikke "løfter" fargen noe særlig. På mitt dashbord endte jeg faktisk opp med å legge Pneu matt. Denne løftet svartfargen litt samtidig som den ikke ble for blank.

Du finner endel bilder av dashbordet mitt her i loggen min.

Protecton er et knallbra produkt på plast der man er fornøyd med utseende etter vask. Samme gjelder C6 matte dash.

Jeg har også laget en test med forskjellige produkter til rens og beskyttelse på interiørdeler. Testen finner du her. Det er ikke alle produktene i denne testen som kan brukes på selve dashbordet pga. for blank finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre ble det i hvert fall :). Pneu virker jo også spennende å prøve, har du noe å si på holdbarheten, Øyvind?

jbr83ze.jpg

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt dashbord endte jeg faktisk opp med å legge Pneu matt. Denne løftet svartfargen litt samtidig som den ikke ble for blank.

Du finner endel bilder av dashbordet mitt her i loggen min.

Hvordan ble dashbordet å ta på etterpå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Noen som har prøvd ValetPRO Classic Protectant (Aka Talos Protectant) ser bra ut på denne videoen i alle fall. :)

http://www.youtube.com/watch?v=6LgLT48OkGI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Talos Protectant er med i testen min som jeg linker til over her. Flasken er merket med VP Protectant. Bra produkt, minner om PERL. Er alt for blank til å bruke på dashbordet, men er fin ellers hvis man liker en blank look.

Bruker endel VP Protectant her, men ikke på dashbordet. Som du ser så er den god på å friske opp trist plast og gummi.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm! Fine og godt skrevne tester/omtaler som vanlig Øyvind! Cred!
Jeg finner det alikevel ikke enkelt å skille mellom dem. Ser ut som de fleste interiør fornyere som selges her på berget gir samme resultat, matthet og mest sannsynligvis beskyttelse(UV) og varighet.
Kanskje dette kan bli min lille nisje på forumet, å teste det som er å skaffe av interiørfornyer og legge ut en omfattende test...
Må da pokker meg være noe for innvendig plast/vinyl ect. som har wow! effekten som med polytrol utvendig... Vertfall det jeg ønsker for mine biler innvendig, skal se nytt ut, matt og fin farge, spesielt på dash. Men kanskje er det ikke slik her enda, at en ikke kan få i sekk å pose... Hmmm, kanskje en må begynne å lete frem noe husholdningsprodukter...


Litt bedre ble det i hvert fall :). Pneu virker jo også spennende å prøve, har du noe å si på holdbarheten, Øyvind?

jbr83ze.jpg

Den ser absolutt fristende ut! Er dette ditt resultat? Er det vinyl? Holdbarhet?


Har akkurat kjøpt inn CG VRP Dressing http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=chemical&page=2&limit=100&product_id=463

Fått testet en runde og syns resultatet blei riktig så bra ved innvendig bruk på dashboard og i dører.

Flott om du la ut et par bilder, 50/50 ! :)

Endret av Retr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Talos Protectant er med i testen min som jeg linker til over her. Flasken er merket med VP Protectant. Bra produkt, minner om PERL. Er alt for blank til å bruke på dashbordet, men er fin ellers hvis man liker en blank look.

Bruker endel VP Protectant her, men ikke på dashbordet. Som du ser så er den god på å friske opp trist plast og gummi.

Har lest at man kan blande den ut 1:4 for å få matt finish, er det noe du har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser absolutt fristende ut! Er dette ditt resultat? Er det vinyl? Holdbarhet?

Fjernet urelevant tekst fra quote.

Ja, tror bildet ble tatt for ca. 2 måneder siden. Synes fortsatt det ser bra ut, men ikke så lett å si hvor mye mørkere det var rett etter påføring i forhold til nå. Usikker hva slags materiale det er. Det er Toyota interiør-plast om det sier deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ser ut som at VRP gir ganske likt resultat som VP Protectant og PERL. Her har jeg lagt PERL på samme dashbord som jeg linket til tidligere. Blir pent, men pga. jeg var redd det skulle reflektere og ødelegge sikten la jeg Pneu før montering da den ga et mattere resultat som likevel frisket opp fargen.

50/50 PERL:

IMG_3287_1024x683.jpg

Her har jeg påført PERL på hele dashbordet.

IMG_3288_1024x683.jpg

På denne plasten har jeg også brukt PERL.

IMG_3100_1024x683.jpg

Tror jeg brukte blandingsforhold 1:5 her.

Link til hele jobben.


Ser også du spør litt rundt tekstilforsegling og GT I1.Vet ikke hvor lenge den holder, men den har en ekstremt god vannskrekk! Ta en titt her. :)


Kom også på at jeg har enda at par tester med plast produkter. Den ene finner du her i loggen min og den andre finner her. Sistnevnte er med produkter som brukes på utvendig plast, men noen av de kan også brukes innvendig. Disse har nok litt bedre mtp. holdbarhet. Polytrol burde du ikke bruke innvendig pga. lukt.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger, godt folk engasjerer seg :D
Ser ut som PERL er førstevalget ditt Øyvind! :)
Tror jeg kjøper en flaske PERL og en flaske VRP og så ser jeg hva jeg kommer til å fortsette med :)
Skal få lagt opp bilder fra arbeidet i dag, har også bilder fra et par andre plastfornyere, so stay tuned! Nå er det rett i sengs etter en hard dag med interiørjobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger, godt folk engasjerer seg :D

Ser ut som PERL er førstevalget ditt Øyvind! :)

Tror jeg kjøper en flaske PERL og en flaske VRP og så ser jeg hva jeg kommer til å fortsette med :)

Skal få lagt opp bilder fra arbeidet i dag, har også bilder fra et par andre plastfornyere, so stay tuned! Nå er det rett i sengs etter en hard dag med interiørjobb :)

"Blir pent, men pga. jeg var redd det skulle reflektere og ødelegge sikten la jeg Pneu før montering da den ga et mattere resultat som likevel frisket opp fargen."

Quoten er fra den siste posten til Øyvind G, så om du skal ha den på dashbordet ville jeg kanskje revurdert valget av plastfornyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...