Dette er et populært innlegg rogersolmyr 3 151 Skrevet 26 April, 2014 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 (endret) Jeg har lenge drømt om å få legge min hånd og polermaskin på en Porsche 911. Og ikke minst har jeg drømt om å få kjøre en slik. Nå har jeg fått oppfylt disse drømmene. Og for en Porsche! Dette er den, etter min mening, aller mest klassiske og ekte 911'n slik de skal være. Drømmen om å få eie en slik må nok vente litt, men drømmen har ikke blitt mindre nå. Denne jobben kom til gjennom en førjulstilstelning i forbindelse med min dagjobb. Da gikk selvsagt praten mye i bil, og jeg fortalte villig om min lille bigeskjeft :-) Og nå var tiden altså endelig her for at den flotte 911sc'en skulle kjøres til Solmyr Auto Detailing. Jeg fikk selv kjøre bilen fra Ski til Askim, ikke allverdens langt, men nok til at jeg drømmen om 911 bare ble sterkere. Når bilen kom hjem i gården skrudde jeg først av skilt før jeg tok et par bilder. Og etter fotoseansen var klokken blitt litt for sent, og med tanke på at jeg nettopp hadde levert en annen bil ble det ikke mer jobbing den kvelden (mandag) så jeg kjørte bilen inn i garasjen. Og jeg må si at den passer veldig godt inn i min garasje... Neste dag kjørte jeg bilen ut for vask. Men først et par inspeksjonsbilder til, mest for å dokumentere at de få lakkskadene som var der faktisk var der før jeg begynte med høyttrykkspyleren. Så begynte jeg på vanlig måte med Espuma Revolution blandet 1:10 på felgene og Surfex HD 1:5 på dekksidene. Prickbort på resten av bilen. Lot dette få virke ca 10 minutter før avspyling. Satte deretter inn hele bilen med Surfex HD 1:5 og la skum over for å forlenge virketiden på dette. Så en ny avspyling. Bilen fikk renne av seg mens jeg tok en kopp kaffe før jeg satte inn bilen under vinduene med Bilt Hamber Korrosol. Dette er et middel som løser opp metall-partikler som har satt seg i lakk og på felger. Dette kan være piggstøv eller bremsestøv. Korrosol reagerer kjemisk på slikt og blir da lilla. Men korrosol virket tok jeg en titt under motorlokket. Det var ikke så veldig ille her, men en liten vask er jo bare sundt. Jeg dekket til luftfilter og fordeler med plastikk. Sprayet på Prickbort og Surfex HD med et lag skum til slutt. Passet på å gjøre rent på undersiden av motorlokket også. Hjalp til med en Swissvax Detailing Brush for å få løsnet møkk som satt godt. Før jeg spylte av med høyttrykkspyleren på god avstand. Startet motoren etter å ha fjernet beskyttelsesplast og flyttet bilen i skyggen etter at jeg hadde spylt av Korrosol og motorrom. Og da var det tid for håndvask. Fant frem to bøtter med gritguard, en Bilnerden svamp og hadde litt Jif Bilshampoo i den ene bøtta. Og satte i gang. Begynner øverst og jobber meg nedover. Her var egentlig alt ned, en deilig kontrast til Toyota LandCruiseren jeg nettop var ferdig med. Gummilister fikk litt ekstra oppmerksomhet med en detailing-brush og Surfex HD 1:5. Det var som man ser masse mer ulumskeheter å få løsnet her. Fortsatte med detailing-brush på steder hvor ikke svampen kommer til. I døråpningen ble det presisjonsspyling med høyttrykkspyleren. Syns faktisk det er langt mer effektivt enn hageslange, og faktisk mindre søl også. Nå var bilen gullende ren, og det var inn i garasjen igjen for tørk. Lot så bilen stå i fred en stund, mens jeg tok ut mattene og ga de en grundig vask. Mattene ble hengt til tørk på klessnora. Da var tirsdag i påskeuka over. Onsdag måtte jeg på jobb så jeg kom meg ikke i garasjen før litt ut på ettermiddagen, og begynte med å øve meg litt på å tegne. Jeg husker fra min barndom på 70 tallet var jeg svært så ivrig på å tenge bil, og Porsche 911 var en gjenganger. Må nok innrømme at tegningene jeg laget da var langt bedre enn de jeg får til nå. Men nå har de i alle fall en praktisk funksjon. Jeg noterer altså ned lakkmålingsverdier. Bilen er omlakkert på et eller flere tidspunkt, og lakktykkelsen varierer ganske mye, men det var ikke farlig tynn lakk noen steder. På bakskjermen på førersiden klarte ikke lakkdybdemåleren å få noen verdier. Det var faktisk for langt ned til metall. Tipper det er sparklet en del her. Men da var det i alle fall klart for å finne frem polermaskinene. Begynte med å teste litt på pansereret. Eller bagasjeluken er vel mer riktig å si på denne. I alle fall foran. Viste seg etter litt testing at grønn Rupes pute med Menzerna FG400 var den riktige kombinasjonen på denne bilen. I alle fall på Rupes 21 maskinen. Der jeg ikke kom til med den brukte jeg Rupes Mini med blå mikrofiber-pute og Menzerna FG400. Generelt vaskelig å ta gode 50/50 bilder på hvit bil, men får gjrøe så godt jeg kan. Som vi ser var det litt småriper å rydde opp i, men heldigvis veldig lite dype riper. Rupes Mini i aksjon. Og Rupes Bigfoot 21. Skjærtorsdag fortsatte jeg med å maskere der jeg ennå ikke hadde vært med polermaskinene. Syns det var greit å gjøre litt arbeid som ikke støyet så mye denne dagen siden hele nabolaget koste seg på terrassene sine i solen. Var veldig nøye med å maskere kanter, gummilister og plastikk godt. Så fant jeg plutselig på at jeg skulle ta ut setene for å komme bedre til inni bilen. Oppdaget at jordingskabelen til subwooferen under setet hadde løsnet. Den var opprinnelig festet i skruen som også skulle holde fast setet. Og når setet ble skøvet helt frem løsnet kabelen. Festet denne til et annet punkt på rammen i gulvet, og da virket alt som det skulle. Så var det igang med å rense setene. Til dette brukte jeg Swissvax Leather Cleaner med tilhørende børste. Her er høyre side av setet renset. Syns egentlig ikke så godt på dette bildet, men det fulgte mye farge med på håndkleet under rens. Og med tanke på at sideputen på førersetet så slik ut er det kanskje en tanke å ta en oppfarging av setene etter hvert. Men oppfarging var ikke tema nå, så jeg fikk gjøre det beste ut av det. Her er begge setene ferdig renset. Interiøret forøvrig sto for tur. Her har det tydeligvis vært fest! Penger og rester av en rosa ballong! Begynte interiørjobben med å støvsuge. Hmmm. Ble visst bare det ene støvsugingsbildet i dag. Men når jeg ryddet i bilen fant jeg en liten flaske med utbedringslakk. Så da fikk jeg muligheten til å fylle litt lakk i de små sårene jeg fant på kanten av begge dørene. Renset med silikonfjerner og sylte på litt lakk med den lille penselen som var i flaska. Ikke pent, men dekker i alle fall. Da var jeg kommet såpass langt ut på skjærtorsdag at det var på tide med et par dager fri. Dro etter resten av familien til Stavern og tok livet med ro et par dager. Men Påskeaften var jeg tilbake i garasjen og kunne fortsette med interiøret. Bakvinduet var vanskelig å komme til, men med riktig verktøy og gymnastiske øvelser gikk det bra det også. Så gikk jeg over hattehylla, først med Greenclean, så Swissvax Interior Quick Finish. Glad jeg er så myk og smidig. Fortsatte videre fremover på samme måte. Og oppover! Og ned igjen. Noen steder måtte jeg også ty til en liten børste. På sidevinduet bak på høyre side var det rester etter et klistremerke. Biltema label off fikser det problemet lett. Vinduene innvendig ble vasket med Swissvax Crystal. Ingen rester igjen av klistremerket: De bittesmå skinnbaksetene ble renset med Swissvax Leather Cleaner. Men det var fortsatt rusk og rask igjen på de teppene som fortsatt var i bilen. Børsting og støvsuging en gang til gjorde susen. Flere detaljer som måtte tas med den lille børsten. Mattene som var tatt ut av bilen ble renset grundig. Først sprayet med Greenclean. Så børstet grundig for å løsne opp i ulumskhetene. Til slutt var det frem med rensemaskinen. Det var mye rart som kom ut av teppene, men det er faktisk helt normalt. Setene sto tolmodig og ventet, og til slutt var det også deres tur igjen. Denne gangen til å få Swissvax Leather milk. Rattet trengte også litt stell. Børstet inn Swissvax Leather Cleaner. Og tørket av med et frottehåndkle. Vet ikke helt hvor fornøyd fruen er med at jeg stjeler kjøkkenhåndklærne, men det får stå til. Ble adskillig bedre. Gikk nå over litt små detaljer på setene før de skulle inn i bilen igjen.. Men før setene kunne settes inn måtte mattene på plass i bilen igjen. De hadde tørket svært så raskt i solen. Så kom setene på plass. Men nå syns jeg innsiden av bilen hadde fått nok oppmerksomhet, så over til utsiden. Veldig hyggelig med små biler, i alle fall når taket skal poleres. Da var vi langt på kveld på påskeaften. 1. påskedag er som vi alle vet dagen etter påskeaften, og da er det greit å ikke bråke for mye, i alle fall i mitt nabolag, og spesielt når været er så fint at men kan sitte ute. Derfor gikk jeg løs på felgene. Felgene bak var fine, men foran var det mye å utrette. Her vil jeg nok anbefale eier å levere inn felgene til en spesialist som kan få gjort jobben helt perfekt. Men jeg gikk i alle i gang for å få de litt mer representative. Stålull og metalpolish av ymse slag måtte til. Resultatet ble langt bedre, i alle fall på litt avstand. Litt utover ettermiddagen, våget jeg meg til å starte opp Rupes Bigfooten litt igjen. Ville bare få gjort ferdig motorlokket.... Men jeg tok likegodt en bakskjerm også. Det var her det var så høye verdier på lakkdybemåleren at den ikke klarte å måle ordentlig. Turte ikke å gå så hard på her, for jeg vet ikke hva som er under lakken. Spesielt en ripe måtte jeg la det bli litt igjen av. Syns ikke på noen bilder her, og syns egentlig heller ikke om man ikke setter en halogenlampe på i en spesiell vinkel så det får passere. Her er et forsøk på 50/50 av baksjermen. 2. påskedag ble det ikke tid til å gjøre noe som helst med bilen, men tirsdag var jeg igang igjen, da etter jobb. Det første jeg så den dagen var noen små riper jeg ikke hadde fått bort nederst på bagasjeluken foran. Så en liten strafferunde med Rupes Mini her. Men da var jeg endelig ferdig med grovpoleringen. Bilen var nå ganske blank og fin, men jeg syns liksom jeg måtte gå en ekstra runde med en finere kombinasjon også. Som sagt så gjort. Her brukte jeg Rupes Bigfoot 21 med hvit Rupes pute påført noen dråper Swissvax CF Pro Regular. Det ville også klargjøre lakken for voks. Ferdig polert, maskeringstape fjernet og polerstøv blåst og børstet bort. Da var det klart for en virkelig kosejobb. Nemlig første runde med Swissvax Crystal Rock. En helt utrolig lett voks å buffe av. Ser ikke værst ut. Onsdag var det vanlig jobb igjen, så jeg kom meg ikke i garasjen før litt ut på ettermiddagen. Da la jeg først et lag til med Crystal Rock for å være helt sikker på at det ikke var noen uteglemte områder. Og heretter er det smådetaljer som skal tas. Utvendig plast ble renset med Swissvax Opaque Pre Cleaner. Et par steder var nanosvamp et nyttig hjelpemiddel for å få bort gammel moro. Mens listverk o.l. tørket polerte jeg rutene for hånd med Nanolex GlassPolish Premium. Buffet av og renset med Nanolex glassrens før påføring av Nanolex Glass Ultra. Bakvinduer fikk Adam Polishes glassforsegling. Buffet av med Nanolex lilla mikrofiber. På de fleste listene påførte jeg CarPro Perl blandet 1:5. Ser glossy ut med en gang, men ble veldig bra etterhvert. Noen steder påførte jeg Perl med en børste. Sprayet perl inn børsten og penslet på. Ser slett ikke værst ut om jeg får si det selv. Da var enda en dag over, men etter en ny dag på jobb så var jeg tilbake i garasjen igjen. Begynte da med døråpningene. Her påførte jeg Collinite #845. Den har en viss rensende effekt siden den er parafinbasert, og det var greit her. Aluminumslista på dørterskelen gikk jeg raskt over med Swissvax metalpolish. Felgene fikk en rask runde med Swissvax Autobahn. Dekksidene fikk Swissvax Pneu. Bagasjerommet hadde ikke fått noe oppmerksomhet enda, men nå ble det litt støvsuging her også. Ble ikke så værst. God plass til en rød Trend Micro paraply her. Siste punkt på programmet torsdag var å fjerne oblatene fra skiltene. Sprayet på litt Biltema label off og brukte en plastikskrape. Da var den dagen over. Neste dag anså jeg meg egentlig for ferdig med bilen og tok den ut for fotografering. Været var plutselig litt grått, og ikke ideelt for å fotografere nypolert hvit bil... Jeg oppdaget selvsagt et par småting som måtte fikses når jeg fikk bilen ut i dagslys, så det var godt jeg hadde et par dager til på meg. Skinnsetene trengte et strøk til med Leathermilk og det var litt gamle polishrester på plastikken rundt speilet. Raskt rettet, men ikke så morsomt om det er eier som oppdager slikt. Lørdag var solen tilbake, og ferdigbildene ble endelig tatt. Endret 26 April, 2014 av rogersolmyr 57 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skydancer 162 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Flott jobb på en flott bil. Skikkelig kosejobb :-) Eier'n ble vel godt fornøyd med dette løftet? Siter Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.Skydancer Detail Skydancer Detail på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Feiende flott jobb på flott tysker! Eneste jeg savner er "store-Turbo vingen" på bakluke :-) Porsche er jo bare kult og nå ble det som ny:-) Cred for flott S&S, grundig utført og flott resultat:-) Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonA 11 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Superjobb på en superbil! Helt enig i at dette er klassisk 911 på sitt beste. En 964 hadde også gått greit ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 26 April, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Snasen jobb og bil det her. Velfortjent cred! Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Meget flott og grundig jobb dette Roger. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stigtm 42 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Bra jobbet Skikkelig tøff porsche det der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Flott Roger:) Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysholm 431 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Flott jobb på en herlig klassiker. Knapp trykket. Siter Hilsen Espen ELCO Auto Spa & Detailing:http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Min worklog:http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/ Garasjetråden:http://www.detailers...n-blir-isolert/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Lekkert!! Har ventet på denne og du skuffer ikke nydelig på alle måter dette! Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Dette er drømmebil også for meg. Veldig fin S&S. Cred! Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Bj 0 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Flott jobb på en virkelig drømmebil! Siter Kjetil Bjørløw Løvold2006 Audi A6 avant 2.0TDI S-line, 1998 Honda Civic EJ9 1,4iS (X), 1990 Mazda RX7 Cab (X), 1996 Caddilac SLS 4,6L V8 Northstar (X), 1995 Volkswagen Golf CL 1,8 (X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lillejordet 427 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 lekkert cred gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenmel 8 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Flott utført jobb Roger! Cred avgitt Siter - Kenneth Melheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 April, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Du gjør ingenting halvveis, og det alene fortjener cred. Å måtte ta noen strafferunder på småting er egentlig et kvalitetstegn på at man legger listen høyt og ikke slipper fra seg slurv. Meget bra resultat og write up! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Kanonbra! Akkurat hva man kan forvente av deg, Roger! Swissvax Certified Detailer er vel fortjent! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Utrolig flott vil som blei enda flottere etter en påskeferie hos Solmyr! Imponerende bilder innvendig, skulle nesten tro dei hadde fotograf med deg:) Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickname 412 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Super s&s og meget bra jobb! Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 26 April, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2014 Knallbra Roger! Dette står det respekt av! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 27 April, 2014 Admins Rapporter Share Skrevet 27 April, 2014 Knalljobb på en knallbil det der.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.