Marius Engel

Valg av poleringsmaskin.

Hei.

Jeg er rimelig nybegynner på polering. Ønsker meg en god DA maskin. Denne kan jeg ha til å fjerme hologrammer når jeg går over til å bruke roterende maskin også, så jeg er ute etter en god maskin. Jeg er gift, så jeg tror 4000,- for en maskin blir i meste laget om jeg ikke skal bli enslig...

Jeg har en 2014 mod svart metallic Nissan Leaf som har myk lakk. Denne blir riper i bare du stryker bort med jakken på vei ut av bilen.

Jeg skal også bytte ut bil nr to til en SUV som kanskje har hard lakk for alt jeg vet. Bil er ikke bestemt enda.

Jeg ser på forskjellige maskiner, og lurer på hva jeg trenger av pads, bakplater og maskin. Jeg har CG V36 og V38 som poleringsmiddel, men det er jo forbruksvare. Jeg skal kjøpe en grovere også (V34?) for å rette opp en del voldsome vaskeriper på min mor sin svarte metallic Suzuki swift 2012 mod.

Har en best tools roterende som jeg kan bruke hvis jeg må korrigere noen ekstra harde riper kanskje. Bør vel ha en ny bakplate og pads til denne også.

Har biltema sin tohodete, men den synes jeg korrigerer for lite.

Jeg er totalt grønn på maskiner, og har lest litt på forumet. Jeg kjøper gjerne fra utlandet/ebay om det lønner seg.

Jeg har funnet fram til to aktuelle maskiner. Hvilken av disse er best?

Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro Oscillerende: 1490,- http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Krauss 900w PRO ocillerende maskin NY*!: 1799,- http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=804 Det er en anmeldelse på SS sin side, der står at denne kan stoppe litt lett ved for hardt press. Kanskje bra, eller kanskje dumt...? Men den har konstant hastighet da, vet ikke om det er en fordel på DA-maskin

Andre maskiner dere kan anbefale???

Takker for alle råd :)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tips er: dropp v34, og gå for v32. Må du ha grovere enn v36 kan du like godt gå for v32 med en gang:-)

Ellers anbefaler jeg menzerna fg400, og Rupes zephir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tips er: dropp v34, og gå for v32. Må du ha grovere enn v36 kan du like godt gå for v32 med en gang:-)

Ellers anbefaler jeg menzerna fg400, og Rupes zephir.

Takker :)

Har du noen maskiner å anbefale også kanskje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kestrel og krauss er vel samme maskin i annen innpakking. Samme med dodo juice og MG sin(forskjellig motor på 500/900w)

Startet selv med Krauss, å det er mye maskin for pengene, men å forvente wow effekr i forhold til den du allere har trur eg blir litt optimistisk.

Polering er også avhengig av pads, polish og teknikk.

Med en krauss/kestrel/mg/dodo maskin får du fjernet riper, å korrigert hard lakk ja, men det går mer tid/tålmodighet enn med roterende maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av levrandørene her inne (husker ikke hvilken) har vel kestrel i pakke med Menzerna FG400, PF2500 og SF4000 med Uber-pads, det burde være midt i blinken for deg. Vil tro de fleste leverandører laget en fin pris til deg på den pakken. Registrerer du deg som VIP her inne får du enda bedre pris.

Fordelen med krauss/kestrel er at du vil ha bruk for den selv om du velger å kjøpe Flex/Rupes DA senere, da du kan bruke den (kestrel/krauss) med spotpads.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å til normalt (eget bruk med 1/2 biler) vil krauss eller kestrel holde lenge.

Kjøper du en slik så kan du bruke menzerna eller scholl eller 3m eller annen grov polish og bruke v36 & v38 som du har fra før. Det blir jo etter behov.

Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av levrandørene her inne (husker ikke hvilken) har vel kestrel i pakke med Menzerna FG400, PF2500 og SF4000 med Uber-pads, det burde være midt i blinken for deg. Vil tro de fleste leverandører laget en fin pris til deg på den pakken. Registrerer du deg som VIP her inne får du enda bedre pris.

Fordelen med krauss/kestrel er at du vil ha bruk for den selv om du velger å kjøpe Flex/Rupes DA senere, da du kan bruke den (kestrel/krauss) med spotpads.

Må jeg kjøpe en ekstra mindre bakplate for å bruke spotpads? Hvilken dimensjon blir dette? Hvor får jeg i så fall dette?

Hvordan blir jeg VIP medlem? Prøvde å finne det, men jeg har sikkert oversett noe helt åpenbart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg kjøpe en ekstra mindre bakplate for å bruke spotpads? Hvilken dimensjon blir dette? Hvor får jeg i så fall dette?

Hvordan blir jeg VIP medlem? Prøvde å finne det, men jeg har sikkert oversett noe helt åpenbart :)

Bilnerden har Menzerna/uber pakke. Der får du også kestrel maskin og løs bakplate (74mm). 100mm uber er knall til spotpads :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

Er Kestrel og Krauss maskinene like gode?

Ser at liquidelements selger "T3000 Dual Action Polisher 900W" som skal være "den forbedrede versjonen av DAS-6 PRO". For 1570,-. Kan den være ett godt valg? Regner med at samme bakplater passer på denne også?

Holder det med en av hver pad, eller bør man bytte pad ubderveis i poleringen?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke all verden om de DA-maskinene, men med puter er det lurt å ha mer enn en.

Varmgang er en ting, mange anbefaler å bytte mellom to pads underveis for å la dem kjøle seg ned, men en pad slites jo og kan gå i stykker, flise seg opp, løsne i limen mot borrelåsen, m.m. Dumt om du akkurat har funnet den perfekte kombinasjonen av produkt og pad...

Men så lenge du ikke har kunder som står og ser på klokken og venter på å få blank bil i retur så går det jo kanskje an å gi seg for dagen hvis pad ryker og så vente de to dagene det kan ta å få nye i posten.. man MÅ ikke nødvendigvis ta fullstendig av og kjøpe paller med utstyr før det trengs :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Makita roterende, og Kestrel Daltalyo DAS-6 Pro. Veldig fornøyd med begge maskinene, men Kestrel er absolutt enklest å starte med for en nybegynner :) Den tåler mye press, og jobber hardt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kestrel Daltalyo er rebranded til mange , de leveres i ulike farger og med egne logoer om en ønsker, vår er likedann, eksakt samme innmat men med lilla deksel, siden eg ikke kan reklamere gir eg meg der. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Kan jeg bruke 160 mm Uber pads på Kestrel med 150 mm bakplate?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Kan jeg bruke 160 mm Uber pads på Kestrel med 150 mm bakplate?

Ja det er perfect match :)

Viktig at pad'en er litt større enn bakplaten.

Den ene centimeteren er god forsikring mot mer ugagn om du skulle uheldig å komme borti noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive