Gå til innhold
mmosberg

Hvordan merke riper og før polering?

Recommended Posts

mmosberg    64
mmosberg

Hva bruker de lærde Detailere for å merke riper og andre uregelmessigheter som trenger korrigering?

Altså når jeg inspiserer en bil etter vask og tørk er kanskje 20-30 skavanker som man kan se lett eller vanskelig. Noen så vanskelig at de bare synes med lys i en bestemt vinkel. Med dinosaurhjerne går jo dette selvfølgelig galt i den forstand at jeg husker bare noen få av skavankene når jeg har rigget meg til med maskinen. Så hvordan kan man enkelt og greit merke områdene som trenger korrigering? Tenkte på å bruke en slags fettstift, men det hadde vært mer lettvint med noe man bare kunne kjøre over med maskinen uten å vaske først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Hva bruker de lærde Detailere for å merke riper og andre uregelmessigheter som trenger korrigering?

Altså når jeg inspiserer en bil etter vask og tørk er kanskje 20-30 skavanker som man kan se lett eller vanskelig. Noen så vanskelig at de bare synes med lys i en bestemt vinkel. Med dinosaurhjerne går jo dette selvfølgelig galt i den forstand at jeg husker bare noen få av skavankene når jeg har rigget meg til med maskinen. Så hvordan kan man enkelt og greit merke områdene som trenger korrigering? Tenkte på å bruke en slags fettstift, men det hadde vært mer lettvint med noe man bare kunne kjøre over med maskinen uten å vaske først.

Holder akkurat på med en slik bil med random riper nå. Laster opp noen bilder av merkingen her ;)

På denne lakkfargen funket det fint å spotte større riper med en håndholdt halogenlampe. Inspisere panel for panel, og merke underveis med en bit maskeringstape.

IMG_2290_zps7a2199e9.jpg

IMG_2305_zps389a4ef2.jpg

IMG_2307_zpsc464d01b.jpg

Så var det å hente frem grov-arsenalet

IMG_2312_zps34d29cda.jpg

Tape fjernes rett før korrigering etter hvert som man kommer til et nytt sted. Her er akkurat tape-biten fjernet for å jobbe med riper på kanten av bagasjelokk. PTG viste som utgangspunkt 130my i gjennomsnitt, men ripen er for dyp til å fjernes, den kan dog dempes betydelig.

IMG_2333_zps2eb5bffe.jpg

Etter korrigering ser det langt bedre ut close up, og bra ut på normal bruksavstand.

IMG_2335_zpsec1888fb.jpg

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Eller bare en liten bit maskeringstape..

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Post-it eller spesialtusj

Hva slags spesialtusj? Kan man kjøre over den med maskinen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig