Marius Engel

Hvorfor skumkanon?

Jeg har en del spørsmål om skumkanon. Jeg har enda ikke helt klart å se hva som er så bra med skumkanon i forhold til vask uten skumkanon. Men er det bra, vil jeg gjerne kjøpe meg en.

Hvorfor og hvordan bruke skumkanon?

Hvis man vasker med prickbort, surfex og hvis nødvendig iron-x før berøringsvask, hva er da meningen med skumkanonen og hvor i prosessen bør man bruke den og hva bør man ha i den?

BH autofoam er jo basert på surfex. Blir det da unødvendig å sprøyte vanlig utblandet surfex på bilen?

Selv har jeg kjøpt CG Mr. Pink såpe. Ser at denne skummer veldig godt på flere youtube videoer. Men hvis jeg bruker denne i bøtten til håndvask, hva er da poenget med å evt. bruke den i skumkanonen først?

Kan skumkanon erstatte berøringsvasken når bilen er lett tilsmusset?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumkanon kan i enkelte tilfeller erstatte håndvask, men KUN om bilen er bare lett tilsmusset.

Poenget med kanon, slik jeg ser det, er enkelt og greit at de kjemikaliene du påfører får lov til å virke lengre, samtidig som det renner av bedre enn det gjør om du spruter en halv liter Surfexblanding rundt hele bilen.

Jeg bruker sjelden Surfex før skum, men før polering blir det søm regel en runde sterk Surfex etterfulgt av skum.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er vel at produktet får ligge lengre på bilen,og dra meir møkk utav lakken. møkk som du ikkje vil ha med på tur i vaskehansken din :) så skumkanon er greit forebyggende mot vaskehanskestriper og div :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skummet presser maksimal ytelse ut av avfettingene, samt at det rengjør om du bruker riktig såpe. Et eksempel her er Autofoam, produsert av Bilt-Hammer. Denne produsenten produserer også den anerkjente avfettingen Surfex HD (Også kalt All Purpose Cleaner). Autfoam inneholder Surfex HD i en mindre mengde. Magifoam og JIF bilshampoo er også anbefalt i skumkanonen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumkanon er et godt virkemiddel i forvasken. de skaper skum av den kjemien du putter i beholderen. Det som så kan diskuteres er hva som skal puttes i beholderen. Det er de som ligger i autofoam kategorien som er en alkalisk avfetting med skumagent. Det gir ikke det tykkeste og mest holdbare skummet men som de over meg skriver så vil du på en svakt skitten bil ikke behøve en ekstra runde med avfetting før skumming. Jeg har brukt 50/50 surfex/autofoam i kanonen til veldig svarte biler. Det gir en god effekt.

I tillegg er har skummet den mekaniske funksjonen at den løfter møkka som er blitt løsnet av den kjemiske reaksjonen fra prewashkjemikaliene opp av lakken, samt at tyngdekraften drar den ned og av bilen. Det forlenger også virketiden uten at du trenger å frykte at det tørker opp for fort.

Pluss skumparty er morro!

Endret av jonkanon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hatt behov for skum her, sterk Surfex, PB og Korrosol er nok. Men det er gøy med skum da ;) Autofoam OG Surfex blir smør på flesk. Men det skader jo ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man sammenligne Autofoam med f.eks Surfex 1:30, eller blir det enda mer utvannet (selvfølgelig avhengig av HT-spyler, skumkanon, blanding i flaske osv osv)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man sammenligne Autofoam med f.eks Surfex 1:30, eller blir det enda mer utvannet (selvfølgelig avhengig av HT-spyler, skumkanon, blanding i flaske osv osv)?

Ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til vanlig vask, vis man vasker normalt ofte. Så er det vel en stor fordel og bruke kanonen og få vekk den værste møkka før berøringsvask! For jeg bruker i alle fall ikke hverken surfex, prickbort eller iron-x til vanlig vask! Surfex bruker jeg kun vis jeg synes bilen er veldig skitten og det har gått lengre tid enn normalt siden vask! For møkka sitter ikke godt vis bilen er vokset!

Nå får jeg vel legge til att jeg er ny i "gamet"! Siden det virker som mange bruker surfex-hd og prickbort veldig ofte her? Men personlig synes jeg ikke jeg har behov for det til vanlig.

Endret av Salcin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel omtrent ingen her som går rett på berøringsvask uten først å ha tatt en forvask (Surfex, Autofoam og andre avfettinger). Tar det som at du bruker vanlig bilvasksåpe i kanonen som du spyler av før berøringsvask? Da ville jeg heller brukt en mild Surfex blanding eller Autofoam (eller tilsvarende produkter), det skal ikke høre til å tære så mye på voksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar ca. 30 minutter å vokse bilen, "give or take". Jeg synes ikke man skal være så opphengt i om forvask svekker beskyttelsen. Viktigere er det at forvasken gjør et grundig forarbeide, så en er sikret en mest mulig skånsom og ripefri berøringsvask.

Det er bedre å vaske forsiktig enn å måtte korrigere mange ganger årlig. Bruk en effektiv såpe som tar smusset. Kjenner man nupper på lakken ved berøringsvask, bruker man Prickbort eller tilsvarende neste gang. Så får man vokse etterpå om nødvendig.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

Er det egentlig noe poeng i å bruke vanlig bilshampoo i kanonen, eller er det autofoam som gjelder? Ser på youtube at flere vanlige såper blir testet i skumkanon.

Så ser jeg at noen legger autofoam over prickbort for at prickbort skal kunne virke lengre. Siden autofoam er basert på sufex som er vannbasert, og prickbort er oljebasert ser jeg for meg at disse ikkke blander seg og pricbort ligger under skummet og derfor vil kun denne ha effekt der begge deler er benyttet. Betyr dette at man i disse tilfeller må skumlegge en gang til etterpå for å få virkning av bårde prickbort og autofoam, eller holder det med den "blandingen" man får når man skumlegger over prickbort?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye snodige hjemmelagde teorier ute å går om bruk av skum, kun på de varmeste dagene i året kan det være greit å bruke skum da det ikke tørker like fort ut som surfex fra en trykkanne, men da noe ala autofoam som har rengjøringseffekt. Bruk surfex eller autofoam ved hver vask, og prikkbort ved behov, skum er mer morro enn effektivt, og det er strengt tatt ikke noe poeng å bruke vanlig bilshampo i kanonen, da det rengjør like bra som en runde med høytrykkspyleren. Skum er luftbobler med såpe rundt, som "sprenges" og renner av bilen, ikke noe mekanisk løfting og andre heksekunster, surfex fra en trykkanne rengjør langt bedre da du har 100% kontakt med lakken til det renner av eller tørker ut, og surfex trenger ikke ligge mange minuttene før den har gjort jobben sin.

Jeg er ikke motstander mot bruk av skum, jeg bruker det selv av og til, men det er jo greit å være realistisk i.fht hva man driver med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar ca. 30 minutter å vokse bilen, "give or take". Jeg synes ikke man skal være så opphengt i om forvask svekker beskyttelsen. Viktigere er det at forvasken gjør et grundig forarbeide, så en er sikret en mest mulig skånsom og ripefri berøringsvask.

Det er bedre å vaske forsiktig enn å måtte korrigere mange ganger årlig. Bruk en effektiv såpe som tar smusset. Kjenner man nupper på lakken ved berøringsvask, bruker man Prickbort eller tilsvarende neste gang. Så får man vokse etterpå om nødvendig.

X2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker skum mest fordi det renner/drar med seg avfettingen inn i kriker og kroker der du ikke kommer til med avfetting fra spray/trykkanne og berøringsvask. Synes også det er genialt med ett lag skum for så å gå over lister/trange steder med en detailer børste før polering, føles i hvertfall mer effektivt og skånsomt enn feks bare ett tynt lag surfex.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit, snowfoam er bransjeskapt og det er liten tvil om at det er laget for å selge og tjene penger. Men skum er som sagt gøy. og det kan fungere fint å legge over avfettingen for å hindre at denne tørker ut. Men det er liten vits i å kjøpe egne produkter til formålet, egentlig. Men selv liker jeg å kjøre på med f.eks CG Honeydew eller Magifoam, selv om vanlig bilsåpe gjør en like grei jobb.

Autofoam derimot, inneholder Surfex og har derfor en bedre effekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive