Gå til innhold

Review/test av Tess pumpekanne med Prickbort


Hirobofly

Recommended Posts

Hirobofly
Har opp igjennom årene plagdes med å finne en bra pumpekanne/lavtrykks-kanne for bilpleiebruk som er grei i bruk, sprer produktet godt og har god levetid.
Har prøvd litt ulike kanner som ifølge selger skal tåle alt og være det beste som fantes.....vel, det har som oftest ikke stemt helt.
Ikke minst dette å tåle Prickbort og lignende produkter over lang tid har vært vanskelig.
Er jo også passe lat, så en pumpekanne har alltid vært ønskelig fremfor manuelle spayflasker på jobber hvor større områder skal påføres produkt som avfetting, etc.
Mine krav til pumpekanne er:
Hendig størrelse, rundt 1.5-2l vurdert som passe
God spredning av produkt samtidig som økonomisk i bruk
Solid pumpemekanisme
Rask å få opp trykket
Overtrykksventil som ikke søler/lekker produkt
Tåler å stå med trykk over lang tid
Ikke minst; Tåler Prickbort over lang tid!
Jeg har sålangt funnet kun en type pumpekanne som oppfyller overnevnte krav i noen grad -Nemlig Tess sin lille pumpekanne:
DSC_0428.jpg
Denne har jeg nå i snart 2 år brukt til Prickbort og den er fortsatt like god. B)
Kanna er liten, tar 1.5l max, men siden det må være litt plass til luft så kan den kun fylles til 1.25l med produkt.
Kjapp å pumpes, når den er full så tar det 10-12 pump før den er på max trykk.
Jeg synes den sprer produktet godt, jeg bruker halve kanna på Vectra’n (stasjonsvogn) ved å dynke hele bilen godt under vinduene inkl inni alle krinkler og kroker i felgene. Kanna tar jo bare 1,25l, så litt over halvliteren Prickbort på bilen for en vask synes jeg er bra.
Har stått i hylla i garasjen de siste vinterene (uisolert garasje). Blir satt rett i hylla etter bruk, oftest med med trykk og alltid med produkt uten noen form for avsluttning eller tømming av dyse, etc.
DSC_0423.jpg
Den fremste delen av tuten kan vinkles i alle retninger ca 40 grader fra vannrett.
Håndtaket er stort og godt å holde i. Trigger styres av tommelen, enkel i bruk.
Overtrykks-ventilen løser ut om man pumper for mye trykk i kanna. Trykket løses også ut uten å søle/lekke produkt.
For å slippe ut trykket manuelt, så drar man i den lille røde pinnen (overtrykksventilen) som stikker opp ved siden av pumpa på toppen.
Trigger kan også låses (barnesikring) med den røde leppa forran trigger. -Den er ordentlig barnesikker, det nemlig er litt knot å få den av igjen.
Kanna er enkel å pumpe opp til maks trykk og pumpehåndtak blir stående nede. Kanna står greit, er den helt tom så tipper den selvsagt lettere da håndtaket/pumpa jo gir den høyere tyngdepunkt.
DSC_0424.jpg
Sugeslangen ligger bra ned i beholderen, så den virker bra helt til nesten helt tom.
Den har stått konstant med Prickbort i et par år nå, sommer som vinter, og kanna oppfører seg som ny. Står i manualen til den at den helst skal renses og skylles etter bruk, samt bør oppbevares frostfritt. -Jeg har passa på å ikke nevne dette til pumpekanna mi, så den er happy den selv uten noe vedlikehold i en kald garasje.
Må si meg glittranes fornøyd med denne! B)
Kanna har en ulempe;
Den er litt vanskelig å åpne etter noen uker. - Det er ikke det at håndtaket sitter så hardt fast, men man får ikke mothold/tak på flaska for å skru av håndtaket. Flaska er glatt.
Det sitter pakning/grønn o-ring i toppen av håndtaket og denne griper godt fast i toppen av flaska etter et par uker. Den blir ikke værre av å stå enda lengre, men den setter seg og trenger litt teknikk for å åpne.
Vet ikke om dette problemet kun relaterer seg til at min inneholder Prickbort, og om dette gjør at o-ringer kniper seg fast. - Kanna har jo vært ibruk i 2 år nå, og dermed vært åpna en mange mange ganger, men kan ikke se noen skade eller annet på o-ringen i toppen.
Løsningen min er å bruke en Biltema Oljefilter-avdrager som har en lær-reim som justeres for ulike diametre. Denne griper lett rundt flaska og håndtaket kan løsnes.
DSC_0426.jpg
Håndtaket løsnes så med samme kraft som et typisk syltetøy-lokk, så jeg synes det er overkommelig.
Pumpekanna er kjøpt på Tess og er av typen litt dyr for en såpass liten kanne.
Kanna ligger på normalpris på 430.- + mva ifølge Tess.no
Den har Tess-Varenummer: CW1010154 og heter Sprøyte Lavtrykk 1.5 1,25l .
Alt i alt en super pumpekanne som fungerer for meg, til tross for prisen er litt stiv.
Kvalitet koster er det vel noe som heter. B)
(Kanna er en Birchmeier Spray-Matic 1.25, finnes garantert andre steder på nettet til en fin pris også. Muligens også solgt under ALTO/Nilfisk navnet, men har ikke funnet dette bekrefta noe sted)
Edit: Link til liten video som viser kanna i aksjon:
Endret av Hirobofly
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

At kanna er vanskelig å åpne er nok PB sin skyld ja

Har samme problemet med min 1Z Pro Atomizer kanne jeg kjøpte fra Bilnerden for 2 år siden.

Den har inneholdt PB i 2 år nå, og fungerer ennå veldig bra.

For å åpne den, så holder jeg bare i kannen, mens jeg gir håndtaket noen kraftige slag med håndbaken, da lar den seg åpne

Ventilen for å slippe ut luft gidder jeg ikke prøve en gang. Den sitter dønn fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Flott produktartikkel dette. Synes kannen var i overkant dyr, men det er vel verdt pengene da regner jeg med. Jeg skal rehabilitere flaskeparken min snart, både med manuelle og "automatiske" flasker. :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Ja, kanna er noe dyr ja. Men siden den fungerer så bra, så er den verdt pengene. B)

Jeg har sikert brukt det 3-dobbelte på alle de kannene som ikke virker opp igjennom årene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Tok et raskt søk på ebay.co.uk på denne kanna, og den kosta 29£, + 11£ i frakt. Dette blir jo tilsvarende Tess sine priser, så tydelig at denne kanna koster litt. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Yepp, det er korrekt.

Men jeg må nesten referere ordinære priser, da ulike firma har ulike rabatter, etc.

Når det er sagt, så er ikke ordinær pris på Tess så riv ruskende gal sammenlignet med et kjapt ebay.co.uk søk da heller.

Har man i dette tilfellet en kanne som varer "evig" ved bruk til Prickbort, så er prisen helt grei faktisk. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...