Marius Engel

Piggstøv, eller kan det være noe annet?

30 innlegg i emnet

Min mor har ikke vasket bilen på ett år eller nesten to... Fargen er svart metallic. Bilen er ca fire år gammel og har aldri vert vokset. Dere kan selv tenke hvor skitten den er.

Etter en solid dose med korrosol på felger og "under listen", etterfulgt av mye prickbort og surfex hd 1:20 og mye høytrykkspyling skulle den være klar for en vask med "to-bøtte-metoden" og microfiberhanske. Jeg valgte meguiars nxt såpen siden denne er ganske sterk.

Etter at jeg var ferdig å vaske kom det fram skjulte saker under all dritten. Over hele taket, panseret og diverse steder på bilen var det små "glassbiter". Steinharde skarpe partikler som minnet om skarpe glassbiter som var spredt utover bilen. Bortsett fra dette var bilen gullende ren. Disse "glassbitene" merket jeg når jeg skulle dra tørkehåndkle over taket og det satt omtrent fast. 10 cm dro jeg håndkleet på taket, og det resulterte såklart i 10 cm med mye striper.

Bilen har såklart fått en del vaskeriper, men den hadde veldig mye fra før også. Kun vert børstevasket i maskin, og tatt mye på når den har vert møkkete.

Spørsmålet er: hva et dette glasstøvet som er utover bilen? Er det piggstøv?

Jeg trodde at piggstøv satt "under listen" rundt bilen, og ikke over hele bilen inkludert taket. Er det feil?

Ville ett godt lag korrosol over hele bilen fikset saken? Måtte korrosolen ha blitt dekket med skum for å virke lenge nok til å fjerne støvet?

Jeg sa til henne at hun burde levere den inn til skikkelig bilpleie for å få polert og vokset den skikkelig. Noen som har tips til noen gode i Bergen?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om korrosol virker du. Kan legge det på fleire ganger viss det sitter ein del på bilen. Har du lite att, er det berre å teste på eit lite område.

Det kan fort komme ein del ting og tang på taket, so det er vanskeligt å vite kva det er. Malingsflekker og masse andre ting kan komme på lakken. Er ikkje bilen vaska på over eit år, kan det ha ligget på lakken lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje en heftig omgang med clay hjelper?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være drit fra bjørketrær. Uansett så fjerner en runde med clay problemet ditt, men du må nok feie over med maskin etterpå siden det er så mye drit i lakken som vil lage riper ;)

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være drit fra bjørketrær. Uansett så fjerner en runde med clay problemet ditt, men du må nok feie over med maskin etterpå siden det er så mye drit i lakken som vil lage riper ;)

Dritt fra bjørketrær tror jeg ikke at det er, for en del av de løsner og begynner å rulle om jeg stryker fingeren over de. Kanskje jeg tar feil. Det kjennes ut som "kantete små korn med spisse kanter" som ligger tundtom. Også på sidene (men kanskje mindre der jeg brukte korrosol).

Tar jeg helt feil når jeg tror at piggstøv vanligvis kun setter seg på nedre del av bilen? Eller kommer dette over hele bilen?

Det blir uansett til å sette bilen bort til en bilpleier i Bergen å få den vasket, polert og vokset skikkelig. Noen som har noen gode å anbefale?

Det er vel sånt man kan forvente om bilen bare blir vasket når det er skuddår :P

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av den driten som detter ned fra trærne blir hardt og føles skarpt, har opplevd det selv etter å ha stått 3 dager under et tre ;) Som sagt: clay, polering, voks ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vil gjøre jobben selv så har du mangen som driver med bilpleie her i Bergen. Sjekk ut www.rasmussenautospa.no eller Christer R her på siden hvis du vil ha profesjonell behandling av bilen. Ellers er det feks Kokstad bilpleie, monas bilpleie og mange andre som tar en enkel behandling av bil. kommer ann på hvilke resultat og hva du vil betale. Koster såklart mer hvis du vil ha bilen nærmere perfekt. Det tar mange timer å få bilen perfekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner piggstøv over hele bilen når jeg bruker IronX, inkludert på glass... driten kommer jo flygende gjennom luften fra andre biler også, ikke bare oppvirvlet fra egne hjul.

Kjør på med Korrosol på hele bilen (og hold den godt unna sollys når du legger på glass, ellers får du noen deilige rennemerker). Spyl heller av for tidlig og ta en runde til enn for sent. Gjenta hvis nødvendig.

Alternativet høres ut som en runde med clay, men da er det fort duket for en gnikkesession etterpå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vil gjøre jobben selv så har du mangen som driver med bilpleie her i Bergen. Sjekk ut www.rasmussenautospa.no eller Christer R her på siden hvis du vil ha profesjonell behandling av bilen. Ellers er det feks Kokstad bilpleie, monas bilpleie og mange andre som tar en enkel behandling av bil. kommer ann på hvilke resultat og hva du vil betale. Koster såklart mer hvis du vil ha bilen nærmere perfekt. Det tar mange timer å få bilen perfekt.

Så at espeland bilrekvisita hadde vask polering og voksing for 1900 for en personbil. Bilen det er snakk om er en liten suzuki swift, så den er ikke stor. Synes ikke den prisen var gale i det hele tatt. For meg ville det tatt en hel dag å gjøre det. Men om de er flinke har jeg ikke anelse om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ok for en vanlig bruksbil. Bilen blir nok blank og fin på avstand.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe :) tenkte det samme selv!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å?

Er de ikke flinke der da? Når det står vask, polering og voksing tenkte jeg at de vasker bilen til den er ren, polerer til alle riper er borte, og vokser hele bilen...?

Jeg har biltemas tohodete da-maskin, CG V36 og V38 og passende pads til disse utifra anbefaling fra scandicshine. Vil jeg få bedre resultat med dette om jeg får bilen helt ren og setter av en dag til dette selv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende de du nevner er flinke, men 1900kr er knapt 2-3 arbeidstimer hvis de skal ha sjanse til å tjene penger. Det er (for meg) da nærliggende å tro at de bruker produkter som fyller fremfor fjerner riper, og så en forsegling/voks på toppen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende de du nevner er flinke, men 1900kr er knapt 2-3 arbeidstimer hvis de skal ha sjanse til å tjene penger. Det er (for meg) da nærliggende å tro at de bruker produkter som fyller fremfor fjerner riper, og så en forsegling/voks på toppen.

Ja, det hørtes billig ut. Kanskje jeg bør forsøke selv med det jeg har en dag jeg har tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...eller en AIO med fillers og voks som varer 3-4 måneder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For 1900,- kommer du mye lengre hos en detailer her inne enn hos et "profesjonelt" bilpleiefirma, da disse har langt større utgifter mtp. leie av lokaler, arb.giveravgifter, skatt osv. Jeg vil også påstå at du får et langt bedre resultat hos en detailer enn et "profesjonelt" firma, det kan vel en del x-klargjørere her inne bekrefte også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg vil se den detaileren som tar 1900 for en jobb, blir i såfall bare vask og voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en hundrelapp ekstra kunne jeg spandert en kjapp enstegs også hvis det var en kompis :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompiser er jo en helt annen historie :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en hundrelapp ekstra kunne jeg spandert en kjapp enstegs også hvis det var en kompis :)

Var det ikke detailing av bilen min du snakket om da du sa jeg kunne få "full pakke" gratis? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive