pejourdan

Hvilke deler av bilen kan poleres?

Hei!

Skal snart polere min første bil, Audi A4 2014 Ibishvit.

Ser igjennom forum her at det er flere som ikke maskerer lykter, de sorte stolpene osv.

Brukes det samme pad og polish til lyktene, stolpene osv som på resten av bilen eller skal dette gjøres på en annen måte?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard/glatt plast, som lykter, kan poleres. Det samme kan b/c-stolper med pianolakk eller tilsvarende. Vær obs på varme og at disse som regel er mykere/kjappere å polere. Noen stolper er foliert med div. Disse er som regel matt. Mulig du kan bruke produkter for matt lakk, men dette må noen andre svare på. Lykke til og velkommen til galskapen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt ulakkert plastisk og gummilister skal maskeres. Så hvis bilen har lakkerte dørhåndtak, dørlister, støtfangere osv så trenger du ikke å maskere. Men som Kimmens nevnte så blir lakkert plastikk mye fortere varmt, og kan brennes.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt ulakkert plastisk og gummilister skal maskeres. Så hvis bilen har lakkerte dørhåndtak, dørlister, støtfangere osv så trenger du ikke å maskere. Men som Kimmens nevnte så blir lakkert plastikk mye fortere varmt, og kan brennes.

Det er sjelden jeg gidder å maskere, er jeg så uheldig at jeg slumser borti så tørker jeg av med wipedown :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sjelden jeg gidder å maskere, er jeg så uheldig at jeg slumser borti så tørker jeg av med wipedown :)

Å blir det for gale(kranglete lakk som resulterer i litt spytting av polish) så kjapp avspyling med sterk surfex etter polering før voks.

Men generelt svar: alt som er lakkert polerest. Med variasjoner, som nevnt; lakkerte plastikk deler er mer ømfintlig for varme. Å gummilister kan med fordel maskerest før polering, da det tar ganske kort tid.

Så senere når du får god kontroll merker du at det ikkje er behov, så kan du droppe det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard/glatt plast, som lykter, kan poleres. Det samme kan b/c-stolper med pianolakk eller tilsvarende. Vær obs på varme og at disse som regel er mykere/kjappere å polere. Noen stolper er foliert med div. Disse er som regel matt. Mulig du kan bruke produkter for matt lakk, men dette må noen andre svare på. Lykke til og velkommen til galskapen ;)

Takk for det, ser faktisk frem til galskapen! :)

Alt ulakkert plastisk og gummilister skal maskeres. Så hvis bilen har lakkerte dørhåndtak, dørlister, støtfangere osv så trenger du ikke å maskere. Men som Kimmens nevnte så blir lakkert plastikk mye fortere varmt, og kan brennes.

Det er sjelden jeg gidder å maskere, er jeg så uheldig at jeg slumser borti så tørker jeg av med wipedown :)

Å blir det for gale(kranglete lakk som resulterer i litt spytting av polish) så kjapp avspyling med sterk surfex etter polering før voks.

Men generelt svar: alt som er lakkert polerest. Med variasjoner, som nevnt; lakkerte plastikk deler er mer ømfintlig for varme. Å gummilister kan med fordel maskerest før polering, da det tar ganske kort tid.

Så senere når du får god kontroll merker du at det ikkje er behov, så kan du droppe det.

Takk for gode svar, har ikke turt å begynne før all informasjon er på plass.

Litt småkjipt å "ødelegge" bilen før den er brukt ordentlig. ;)

Muligens lage S&S på første bilen. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sjelden jeg gidder å maskere, er jeg så uheldig at jeg slumser borti så tørker jeg av med wipedown :)

Du kan jo prøve å slumse borti ruglete plastlister (lister med struktur) med hard pute, grov polish og 2000 rpm, da kan du egentig bare glemme alt annet enn å kjøpe ny list ;)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min verden er det bedre å maskere formye, for å stå på time vis med Nanosvamp på plast og Detailing Sticks i krinkler og kroker for å fjerne polerings rester er bortkastet tid. Ikke minst dette er sikkelig kjedelig! Og selfølgelig enda mere kjedelig om du ødelegger noe

Har selfølgelig en film med Mike Phillips på lur :)

https://www.youtube.com/watch?v=WKFdlAFgio4

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være lurt å maskere fangerkanter, lister o.l om de er lakkerte. Jeg mener dette ofte er ganske viktig, spesielt om man er litt ny med maskin.

Det skal ingenting til om du er borti med kanten på padden før du drar med deg lakken, og det kan være kjipe greier. Dette kan jeg skrive under på, da jeg gjorde det på egen bil:(

Man lærer og siden har jeg (heldigvis) ikke hatt noe ulykker, og det er fort gjort å maskere litt godt, ev dra med seg tape bortover..

Om man har en "fin" bil og ikke egen forsikring for "detailingskader" kan det fort bli dyrt!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å slumse borti ruglete plastlister (lister med struktur) med hard pute, grov polish og 2000 rpm, da kan du egentig bare glemme alt annet enn å kjøpe ny list ;)

Det er noe helt annet, må jo se an hva man driver med. Snakket generelt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å slumse borti ruglete plastlister (lister med struktur) med hard pute, grov polish og 2000 rpm, da kan du egentig bare glemme alt annet enn å kjøpe ny list ;)

I min verden er det bedre å maskere formye, for å stå på time vis med Nanosvamp på plast og Detailing Sticks i krinkler og kroker for å fjerne polerings rester er bortkastet tid. Ikke minst dette er sikkelig kjedelig! Og selfølgelig enda mere kjedelig om du ødelegger noe

Har selfølgelig en film med Mike Phillips på lur :)

https://www.youtube.com/watch?v=WKFdlAFgio4

Det kan være lurt å maskere fangerkanter, lister o.l om de er lakkerte. Jeg mener dette ofte er ganske viktig, spesielt om man er litt ny med maskin.

Det skal ingenting til om du er borti med kanten på padden før du drar med deg lakken, og det kan være kjipe greier. Dette kan jeg skrive under på, da jeg gjorde det på egen bil:(

Man lærer og siden har jeg (heldigvis) ikke hatt noe ulykker, og det er fort gjort å maskere litt godt, ev dra med seg tape bortover..

Om man har en "fin" bil og ikke egen forsikring for "detailingskader" kan det fort bli dyrt! :)

Det er noe helt annet, må jo se an hva man driver med. Snakket generelt :)

Takk for mange gode forslag og tips, setter pris på tilbakemeldingene.

Da blir det nok et ekstra innkjøp av maskeringstape før helgen. ;)

Endret av pejourdan
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag og tips, setter pris på tilbakemeldingene.

Da blir det nok et ekstra innkjøp av maskeringstape før helgen. ;)

Det er fornuftig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp maskerings tape som er beregnet på lakk f.eks 3m 3434 eller 233+ eller 3030 for du vil heller ikke ha lim rester på lakk , plast lister og eventuelt crome. Å fjerne lim rester fra tape er heller ikke noe å bruke tid på :) Bilnerden har tilbud på 233+ som egentlig gikk ut i går.. :o

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp maskerings tape som er beregnet på lakk f.eks 3m 3434 eller 233+ eller 3030 for du vil heller ikke ha lim rester på lakk , plast lister og eventuelt crome. Å fjerne lim rester fra tape er heller ikke noe å bruke tid på :) Bilnerden har tilbud på 233+ som egentlig gikk ut i går.. :o

Har kjøpt 2 ruller med 3M 3434 50m foreløpig, hvor mye bør en regne med på en stasjonsvogn med "mye" maskering?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt 2 ruller med 3M 3434 50m foreløpig, hvor mye bør en regne med på en stasjonsvogn med "mye" maskering?

15-20 meter går det nok(rundt vinduer, diffuser på bakfanger, plastdeler på fronten)

Brukes det samme pad og polish til lyktene, stolpene osv som på resten av bilen eller skal dette gjøres på en annen måte?

Nett samme pad og polish og arbeidsmetode, men som nevnt kan det være lurt og prøve med kun fin pad\fin polish først.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15-20 meter går det nok(rundt vinduer, diffuser på bakfanger, plastdeler på fronten)

Nett samme pad og polish og arbeidsmetode, men som nevnt kan det være lurt og prøve med kun fin pad\fin polish først.

Takk for svar, da har jeg ihvertfall nok til helgas jobb! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive