Gå til innhold

BMW E46 320D Touring M-sport


J. Larsen

Recommended Posts

J. Larsen

Tenkte det var på tide å dele "nybilen" med DCN'ere som har et øye for bil!

Bilens historie:
Den rullet i fire år i Tyskland før den kom til Norge. En tysker med bein i nesa som het Bincloft solgte bilen til en ærlig mann fra Ålesund. Der rullet den en periode før en polakk fra Oslo som absolutt ikke kan polere kjøpte den og hadde den i ca. 6 måneder. Bilen ble deretter solgt til meg og nå ser den det vakre sørland hver dag!

Litt info:

Orientblau

2002-modell
320D med M47 motor

Rullet ca 214 000km.

M-sport pakke med style 68 M-felger

En ikke så altfor liten utstyrsliste:

S210A Dynamic stability control
S226A Sports suspension settings
S249A Multifunction f steering wheel
S302A Alarm system
S338A M Sports package II
S386A Roof railing
S403A Glass roof, electrical
S411A Window lifts,electric,front/rear
S423A Floor mats velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S473A Armrest front
S481A Sports seat
S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger
S508A Park Distance Control (PDC)
S520A Fog lights
S534A Automatic air conditioning
S550A On-board computer
S632A Preparation BMW Handy (Motorola)
S650A CD player
S661A Radio BMW Business (C43)
S710A M sports steering wheel, multifunction
S716A Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S772A Interior strip strips, Alu Black Cube
S775A Headlining anthracite
S785A White direction indicator lights
S788A BMW LA wheel, Individual

Her er noen bilder av gliset da den hadde nådd destinasjon hjem for første gang:
post-8152-0-05427800-1397844658_thumb.jp

post-8152-0-53714400-1397844705_thumb.jp

post-8152-0-21976700-1397844711_thumb.jp

post-8152-0-92323900-1397844720_thumb.jp

Interiøret i denne har sett sine bedre dager, men er i overraskende god stand:

post-8152-0-46076100-1397844760_thumb.jp

post-8152-0-85488800-1397844769_thumb.jp

post-8152-0-80415400-1397844777_thumb.jp

Synes det er flaut at forrige eier ikke renser interiøret i bilen før salg. Ikke veldig attraktivt å finne chips og peanøtter under sete:

post-8152-0-84659300-1397844865_thumb.jp

MEN! På den gode siden så fant jeg en kikkert og en sykkellås under passasjersete. Sykkellåsen var låst, men ble åpnet da jeg hadde litt fritid. #streetsmart

Her er forresten grunnen til hvorfor forrige eier ikke kunne polere, bilen er full av hologrammer og ufinheter:

post-8152-0-06170800-1397845348_thumb.pn

Her er en liten to do liste/ønskeliste for denne:

Ringer i speedometer (Done)

Stealth blinklys (Done)

Bytte emblemer til carbonlook blå/hvit (Done)

Sorte skiltholdere (Done)

Debadge (Done)

Sorte nyrer (Done)

LED skiltlys (Done)

M-tech girkule m/ lys (Done)

Bytte pedaler (Done)
LED-belysning i interiør (Done)

Er det noen som har noen kommentarer eller innspill så er det bare å skyte ut!

Endret av J. Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Gratulerer med ny og flott bil :) syns du skal beholde rails på :) Bilen ser Lillesand sine gater fortiden? :P

Mange takk! Stemmer at den ruller i Lillesand fortiden, ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Regner med du lager en liten S&S etterhvert :)

Det er planen. Men jeg har noen stygge bobler rundt hjulbuene som hindrer meg i å sette skikkelig i gang. Vil fikse opp i dette før jeg begynner med polering.

Vet du om noen som er flinke med spraypistolen i Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha skjønner jeg godt, sliter med det samme på min bmw... Har hørt at bjerland lakk og karosseri skal være flinke de holder til i øvrebø, tenkte å ta kontakt med de etter påske om pris på det jeg har ;)

Endret av Mykland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen. Men jeg har noen stygge bobler rundt hjulbuene som hindrer meg i å sette skikkelig i gang. Vil fikse opp i dette før jeg begynner med polering.

Vet du om noen som er flinke med spraypistolen i Kristiansand?

Dette tror jeg du fikser billig og bra i nærområdet, hør på Olsens Auto på Glamsland. De fikset noe tidligere for meg med strålende resultat, og de var helt klart rimligst i tilegg. Endret av Mcgyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Dette tror jeg du fikser billig og bra i nærområdet, hør på Olsens Auto på Glamsland. De fikset noe tidligere for meg med strålende resultat, og de var helt klart rimligst i tilegg.

Jeg vet de er flinke, men han skulle ha 30 000 for å gjøre noe arbeid på min gamle 5er. Så jeg skal nok se meg litt rundt før jeg hiver ut store lapper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de er flinke, men han skulle ha 30 000 for å gjøre noe arbeid på min gamle 5er. Så jeg skal nok se meg litt rundt før jeg hiver ut store lapper. :)

Ok, lønner seg å sjekke litt rundt. Var ikke noe stor jobb jeg gjorde der sist, da var de iallefall halve prisen av et par andre aktører i Kristiansand.

Hvilken årsmodell er din, BMW har jo 12års rustgaranti på biler førstegangsregistrert etter 01.01.2004.

Jeg fikk nye dører på Bavaria forrige uke, på rustgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Ok, lønner seg å sjekke litt rundt. Var ikke noe stor jobb jeg gjorde der sist, da var de iallefall halve prisen av et par andre aktører i Kristiansand.

Hvilken årsmodell er din, BMW har jo 12års rustgaranti på biler førstegangsregistrert etter 01.01.2004.

Jeg fikk nye dører på Bavaria forrige uke, på rustgaranti.

Har vært veldig uheldig med akkurat den. Bilen er førstegangsregistrert i Norge i 2006, men bilen er en 2002 modell. Ble ikke positivt overrasket da jeg dro til Bavaria for å spørre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de er flinke, men han skulle ha 30 000 for å gjøre noe arbeid på min gamle 5er. Så jeg skal nok se meg litt rundt før jeg hiver ut store lapper. :)

Regner med det var 30 000 for å lakke hele bilen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Regner med det var 30 000 for å lakke hele bilen?

Det var en del jobb, men det var langt ifra hele bilen. Valgte til slutt å ikke gjøre det, da det ikke var verd med tanke på bilens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

UPDATE!

Det er ingen stor update, men litt for å holde tråden gående. Jeg har da tatt meg friheten å fjernet "320d" merkene bak på bilen. Jeg synes bilen blir mye finere når den får en "clean" look og jeg synes det fullfører shadowlinen på bilen.

Her er noen bilder av fremgangsmåten jeg brukte:

Spylte bilen "ren" med vann

post-8152-0-94197300-1397922670_thumb.jp

Tok frem turbohårføneren og varmet opp limen bak merkene:

post-8152-0-74867800-1397921233_thumb.jp

Sammen med føningen så sprayet jeg sitrusspray på merkene så limen skulle slippe:
post-8152-0-04555900-1397921248_thumb.jp

Og til slutt dro jeg dem av og her er resultatet:

post-8152-0-27551500-1397921267_thumb.jp

Endret av Srgt Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Flott bil!

Er på jakt etter lik bil selv, har du lyst til å dele hva du måtte betale for denne? :)

Som alle biler så har det mye å si hvor langt den har gått og hvor gammel bilen er, samtidig så må en ta utstyrsnivået i betraktning. Det finnes mange 3-serier som rett og slett er kjedelige og virkelig 90-talls i utstyr og farge, men som kan være facelift. Og diesel er dyrere enn bensin når det kommer til disse bilene.

Jeg kan fortelle deg det at denne kostet 79 999 på finn. Jeg fikk den jo selvfølgelig litt billigere etter pruting, men dette var prisen i utgangspunktet. Men jeg brukte sikkert to måneder på å finne noe som jeg kunne være fornøyd med.

Tips til deg, hvis du skal kjøpe en 3-serie:

- Kjøp en med dieselmotor, da disse holder lengre og bruker mindre drivstoff, men pass på da dieselmotoren har et problem med swirlflaps som kan bli dyrt hvis disse stryker med.

- Kjøp en facelift fordi på faceliftmodellene så har mange av problemene som eldre modeller hadde, rettet opp i.

- Kjøp en med servicehistorikk og se om kilometerstand er fusket med. Kan sende deg en pm på hvordan du ser dette raskt hvis du vil.

-Se etter en modell som har litt utstyrsnivå da 3-serien fort kan bli kjedelig uten rett utstyr.

-Det beste tipset mitt vil være at du ser på en bil som er litt dyrere og eventuelt presser prisen ned. En billig 3-serie kan fort bli en dyr en også.

Hvis du lurer på noe så er det bare å sende en pm.

Endret av Srgt Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle biler så har det mye å si hvor langt den har gått og hvor gammel bilen er, samtidig så må en ta utstyrsnivået i betraktning. Det finnes mange 3-serier som rett og slett er kjedelige og virkelig 90-talls i utstyr og farge, men som kan være facelift. Og diesel er dyrere enn bensin når det kommer til disse bilene.

Jeg kan fortelle deg det at denne kostet 79 999 på finn. Jeg fikk den jo selvfølgelig litt billigere etter pruting, men dette var prisen i utgangspunktet. Men jeg brukte sikkert to måneder på å finne noe som jeg kunne være fornøyd med.

Tips til deg, hvis du skal kjøpe en 3-serie:

- Kjøp en med dieselmotor, da disse holder lengre og bruker mindre drivstoff, men pass på da dieselmotoren har et problem med swirlflaps som kan bli dyrt hvis disse stryker med.

- Kjøp en facelift fordi på faceliftmodellene så har mange av problemene som eldre modeller hadde, rettet opp i.

- Kjøp en med servicehistorikk og se om kilometerstand er fusket med. Kan sende deg en pm på hvordan du ser dette raskt hvis du vil.

-Se etter en modell som har litt utstyrsnivå da 3-serien fort kan bli kjedelig uten rett utstyr.

-Det beste tipset mitt vil være at du ser på en bil som er litt dyrere og eventuelt presser prisen ned. En billig 3-serie kan fort bli en dyr en også.

Hvis du lurer på noe så er det bare å sende en pm.

Takk for utfyllende svar :)

Det virker som en god pris du fikk, uten at jeg vet kmstand. (Edit: så nå at det var 214 000km.)

Jeg skal kjøpe i juni, men har fulgt med på markedet siden januar.

Mine kriterier:

- Facelift

- Original M-Sport

- Gjerne 320D 150hk, men sier ikke nei til en R6 igjen :)

- Helst manuell og da gjerne 6 trinn som kom på 2003?

- Ikke km over 220 000

- Servicehefte

Med disse kriteriene finner jeg ofte biler mellom 110 000kr - 130 000kr.

Holdt på å kjøpe en 325Xi original M-Sport med manuell fra 2003 (sjeldent!), men det ble noe krøll så den bilen fikk jeg dessverre ikke.

Du har 5 trinns manuell? Hvordan fungerer det synes du?

Send meg gjerne PM angående tips til å sjekke kmstand. :)

Endret av TobiasW

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

UPDATE!

Da har det skjedd litt mer gøy med bilen. Igjen, det er ikke store greiene, men små ting som gjør bilen penere for øyet må til.

Jeg fikk en veldig asiatisk pakke i posten i dag:

post-8152-0-18426700-1398262501_thumb.jp

Etter litt knot med speedometeret fikk jeg ringene på:

post-8152-0-61975400-1398262533_thumb.jp

Og sånn ble det seendes ut på bilen. Fikk jo selvfølgelig 20 ekstra hk av dette. 5 hk per ring:

post-8152-0-94302200-1398262576_thumb.jp

Ble veldig fornøyd med dette. Ser mye bedre ut fra førersete og det ga det lille ekstra til den allerede fine M-sport følelsen ved bilen.

Var innom Biltema i går og plukket opp noen krommede blinklys både fremme og bak. Mest fornøyd ble jeg når jeg så hvor mye bedre baklyktene ser ut:

post-8152-0-34194700-1398262722_thumb.jp

Disse "stealth" pærene er faktisk veldig bra, da de bare koster 20 kr pr. pære. Shadowlinen begynner å ligne på noe nå!

Jeg har også bestilt 35% sot som kommer neste uke mest sannsynlig, kommer enda en update og kanskje en DIY hvis folk er interessert i det.

Endret av Srgt Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...