NecessarySmile

Volvo S70 - tips til produkter og handleliste

Hei alle sammen,

Jeg tar om ikke lenge over en Volvo S70 (98-mod) som for så vidt har blitt tatt godt vare på, men aldri/ikke på lenge blitt behandlet på en måte DCN-folk ville akseptert. Siden jeg har lyst til å ta skrittet inn i detailingverdenen, blir dette min inngangsport.

Jeg vil ha muligheten til å gi bilen ordentlig avfetting, vask, claying og maskinpolering. Med det i tankene, har jeg komponert følgende handleliste hos Scandicshine:

Skjermbilde_2014_04_18_kl_17_06_13.png

For enkelthetens skyld, linker til pakkene som står i listen over:

Vårklargjøringspakke: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=645

Poleringspakke: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=529

I tillegg har jeg bestilt en krukke Meguiars #16 fra England.

Er det noe viktig jeg har oversett? Noe dere ville anbefale meg å bytte ut?

Og når det kommer til bilen: Er det noen som har erfaring med detailing av Volvo S70? Er lakken hard? Myk?

Jeg har ikke lakkdybdemåler, og det virker som om dette er relativt dyrt å kjøpe. Som fattig student er kassa ganske slunken allerede. I og med at den aldri (tror jeg) har blitt maskinpolert med produkter beregnet på maskinpolering før, tror dere jeg bare kan kjøre på (er jo ikke de groveste midlene som følger med den pakken uansett), eller burde jeg prøve å leie/låne en lakkdybdemåler? (Bilen står på nabotomten til Solmyr Autodetailing, så det burde jo ikke være så alt for vanskelig)

EDIT: Noe jeg lurer særlig på: Ser mange på forumet benytter seg av Rupes Bigfoot 21 og 15. Duger Krauss-maskinen jeg har valgt ovenfor? Og får jeg gjort det jeg trenger med kun en maskin - eller burde jeg ha en liten bigfoot i tillegg?

Endret av NecessarySmile
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke helt hva som er i de pakke du har bestilt, men med den maskinen må du ikke ha lakkdybdemåler, det er viktigere om du bruker roterende. Dog får du ganske billig måler. (5-600).

Rupesmaskinene er meget gode å bruke, og de tar riper en del raskere. Den maskinen du har valgt gjør samme jobben men du må kanskje bruke litt lenger tid, spesielt på hard lakk. (tyske biler)

Om du skal ta mange biler ville jeg tatt Rupes, men om det er til egen bil kan du klare deg fint med Krauss..

Jeg vil si volvo S70 har medium hard lakk. ( Det kan sikkert diskuteres)

Den claylubeflasken kan jo byttes i en Qd som du kan bruke etter vask får å holde lakke smooth:)

Meguiars#16 fungerer vel som den skal, du bør nok legge den veldig tynt p.g.a buffing, men ikke brukt den selv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke helt hva som er i de pakke du har bestilt, men med den maskinen må du ikke ha lakkdybdemåler, det er viktigere om du bruker roterende. Dog får du ganske billig måler. (5-600).

Rupesmaskinene er meget gode å bruke, og de tar riper en del raskere. Den maskinen du har valgt gjør samme jobben men du må kanskje bruke litt lenger tid, spesielt på hard lakk. (tyske biler)

Om du skal ta mange biler ville jeg tatt Rupes, men om det er til egen bil kan du klare deg fint med Krauss..

Jeg vil si volvo S70 har medium hard lakk. ( Det kan sikkert diskuteres)

Den claylubeflasken kan jo byttes i en Qd som du kan bruke etter vask får å holde lakke smooth:)

Meguiars#16 fungerer vel som den skal, du bør nok legge den veldig tynt p.g.a buffing, men ikke brukt den selv..

Hei,

Takk for godt svar!

Siden jeg er nybegynner og ikke helt har kommet meg inn i DCN-sjargongen må jeg spørre: Hva er en Qd?

Skulle egentlig bestille Swissvax Shield, men etter å ha sett sammenligningstester her på forumet virket MG#16 nesten like god. Så når Swissvax Shield kostet 1000kr og MG#16 £18 inkludert frakt, var valget lett.

Ang. pakkene la jeg inn link i første post, men jeg kan jo gjøre det enda enklere. Det pakkene inneholder er:

1: Skumkanon til høytrykkspyler/Karcher, foma, nilfisk ++

2: Bilt-Hamber Autofoam 5L/Valet Pro snow foam

3: Chemical Guys Maxi Suds 2 3.7L/Chemical Guys MR Pink 3.7L

4: Bøttepakke med vaskehanske, gritguard og tørkehånkle

5: Scholl RIM7 felgrens 500ml

6: Prickbort 2.5L

7: Chemical Guys Blacklight

8: Chemical Guys Petes 53

9: To påføringsputer og 2 stk microfiberkluter

10: Chemical Guys VRP Dressing

11: Iron-x 1L/korrosol 1L

1 stk. Krauss 900W/ poleringsmaskin m/ cruise control

· 1 stk. Scholl lilla medium poleringspute

· 1 stk. Scholl orange medium poleringspute

· 1 stk. Scholl S17 1KG

· 1 stk. Scholl S40 1KG

· 2 stk. CG fluffers microfiberkluter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som scandicshine skriver i produktbeskrivelsen, så er det er lurt å kjøpe ei ekstra pute av hver. Maskinen kan utvikle noe varme som gjennom bakplata kan få limet på puta til å løsne fra borrelåsen. Derfor bør man bytte pute ofte under poleringa.

Det kan også vurderes om du vil bytte polish fra s17+ og s40 til s3g og s30.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, skal slenge med et par ekstra puter.

Du mener s30 vil gi en god nok finish på S70, altså? Eller burde jeg gå for s3g, s30 og kjøpe s40 i tillegg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for s3g, s17+ og s30. jeg har s40 som har ligget her 2 år, den er aldri brukt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid nybegynnerpakk det der!

Hvis jeg skulle gjort noen økonomiske innvendinger, ville jeg byttet ut CF02 med IPA eller sterk surfex-blanding, det fungerer vel så bra er min erfaring, og myyye billigere og drøyere i bruk. En flaske CF02 går etter ikke så alt for lenge. Jeg hadde også byttet ut Spam mot Green Clean, av samme grunn, GC blandes uproblematisk 1:15 og holder dermed i lang tid.

Detailing børster kjøper du på biltema for 15 spenn stykket i alle forskjellige størrelser, og teip kan også kjøpes der (oransje farget teip til maskering av vinduer/glass er skånsom). Bytt også som nevnt claylube med en QD, mikrofiber kjøpes i store kvanta på Ebay av seriøse forhandlere til lommerusk.

Lykke til, det er morsomt med detailing når man har utstyret!

Hilsen fattig vernepliktig ;)

PS: støtter forslaget om S3, S17 og S30!

Endret av Trulsr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående voks, Shield/#16 så er det som du sier, du kan fint bruke den du har, dog er det mange meninger om temaet og du må nesten finne ut hva du synes passer best.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve en "sample" e.l med Shield, den gir bilen mer "vannskrekk" siden den har "teflonlignende" egenskaper. Shield er mer som en forsegling enn en "vanlig" voks som beader vannet.. (sjargong..)

QD er en Quick Detailer eller sprayvoks om du vil. Den sprayes på lakken og tørkes av med microfiber. Den vil også fjerne lett møkk, rennemerker og du kan bruke den som Cf02 til å fjerne polish.

Når du har polert ferdig og skal legge på voks/forsegling må lakken være så ren som mulig, da er det ikke opptimalt med QD da den inneholder voks etc.. så en IPA blanding e.l er lurt å ha:)

Det er en del produkter som "overlapper" hverandre og som gjør mye av det samme, så det er lurt å lese litt Show and Shine tråder o.l slik at du ser hva som går igjen og kan være gode produkter..

Lykke til, og du kommer sikkert til å druse på med stuff ettehvert:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, folkens.

Trulsr, til en som aldri har erfart forskjellen mellom billig og "kvalitets"-mikrofiber, hva bør jeg se etter på ebay? Evt. tips til selger jeg bør kjøpe fra :) EDIT: Mer konkret - er det noen grunn til å ikke kjøpe f.eks. denne?

Og jeg sliter fortsatt med å hekte annet enn India Pale Ale på IPA - Men det er altså snakk om en 50/50-blanding av isopropanol/blårens og destillert vann, sant?

Endret av NecessarySmile
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager for sent svar, har vært på øvelse den siste uken og fikk ikke med meg posten din!

MF kan vare litt tricky å skille billig mot bra, disse kjøpte jeg en gang i tiden:

http://www.ebay.co.uk/itm/10-x-Large-Blue-Microfibre-Cleaning-Auto-Car-Detailing-Cloths-300gsm-/260856007212?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Se etter ordentlige spesifikasjoner, gjerne ord som detailing, car eller liknende, og seriøse selgere.

IPA er 50/50 blanding med Isopropanol og destillert vann:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/6223-hva-er-ipa-wipedown/

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive