Gå til innhold

Tips til produkter, spesielt pads


Vertical^

Recommended Posts

Vertical^

Hei folk!

Har i snart to år vært en stolt eier av en svart Saab 9-3 2002-modell. I mitt eie har den blitt godt passet på, og vasket etter DCN-standard. Jeg har dog ikke prøvd maskinpolering, men ønsker å gjøre det denne våren.

Har da lest litt rundt, og ser at Kestrel Das-6 Pro er en populær maskin for nybegynnere. Jeg har også lest mye om og rundt Saab for å være notorisk vanskelig å jobbe med, så jeg planlegger å ta meg _god__ tid.

Det jeg lurer på og trenger er gode tips til produkter, og da spesielt pads. Hvor mange pads trenger jeg, og hvilke? Er helt blank på dette området. Og er Das-6 Pro en grei maskin å gå for?

Er fra før godt utstyrt med det meste man trenger av produkter, men har ingenting for maskinpolering. Hadde satt pris på forslag til både poleringsprodukter og pads for mitt bruk. Mitt fokus er hovedsaklig å få vekk så mye som mulig av vaskeriper og andre skader, og deretter polering for skinnende og pen bil. :)

Takker!

Slenger forøvrig med et par bilder for morro skyld. Til å være 12 år ser den helt grei ut på avstand, men den er full av vaskeriper og den slags.

mYZ8FwW.jpg

CZHz6ZB.jpg?1

2010 Fiat 500 Abarth Esseesse

2002 Saab 9-3 SE 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har kjøpt deg maskin enda, ville jeg absolutt vurdert Rupes LHR15 som Bilnerden har kjempetilbud på nå.

Bedre korrigeringsevne, stillere og langt mindre vibrasjoner enn med Kestrel. Ikke store prisforskjellene på de heller, da Rupes'en leveres med puter og polish. Du trenger dog flere puter enn det som følger med i pakken, men det er et bra utgangspunkt.

Fordelen med Kestrel er muligheten for å montere mindre bakplate og pads, noe som gjør den mer allsidig enn Rupes sin maskin, som kun tar 125mm bakplate med tilhørende pads.

Velger du i tillegg å legge enda mer penger i det, går du for både Kestrel og Rupes. Da får du både korrigeringsevne og muligheten for spotpads. Kestrel korrigerer såklart den også, men det tar lengre tid og er langt mer slitsomt for kroppen pga. Vibrasjonene og støyen.

Skal man ha det beste utgangspunktet for korrigering burde skapet inneholde Roterende, Rupes/Flex DA og Kestrel/Krauss DA.

Endret av chrefs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør også med Stenerz1...han har en 9-3 selv...og gruer seg like mye hver gang :-P lakken på hans 9-3 er supermyk

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertical^

Om du ikke har kjøpt deg maskin enda, ville jeg absolutt vurdert Rupes LHR15 som Bilnerden har kjempetilbud på nå.

Bedre korrigeringsevne, stillere og langt mindre vibrasjoner enn med Kestrel. Ikke store prisforskjellene på de heller, da Rupes'en leveres med puter og polish. Du trenger dog flere puter enn det som følger med i pakken, men det er et bra utgangspunkt.

Fordelen med Kestrel er muligheten for å montere mindre bakplate og pads, noe som gjør den mer allsidig enn Rupes sin maskin, som kun tar 125mm bakplate med tilhørende pads.

Velger du i tillegg å legge enda mer penger i det, går du for både Kestrel og Rupes. Da får du både korrigeringsevne og muligheten for spotpads. Kestrel korrigerer såklart den også, men det tar lengre tid og er langt mer slitsomt for kroppen pga. Vibrasjonene og støyen.

Skal man ha det beste utgangspunktet for korrigering burde skapet inneholde Roterende, Rupes/Flex DA og Kestrel/Krauss DA.

Takker for tipset!

Tror i første omgang jeg går for Kestrel'en, og mulig jeg går for en Rupes ved et senere tidspunkt, da økonomien ikke er så alt for stor hos en stakkars lærling :)

Har lest litt rundt, og ser at Scholl S30 og Scholl S40 er populære på swirls. Så går vel for noe slikt. Har fra før av voks fra Svisswax og sealer + polisher fra Meguiars.

Det jeg er mest usikker på er pads. Noen som har forslag til gode pads som jeg vil trenge?

2010 Fiat 500 Abarth Esseesse

2002 Saab 9-3 SE 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha s03 for de skikkelige ripene, men går masse i s17, og s30. På henholdsvis gul, orange og lilla scholl puter. Du bør ha minst to av kvar pute, så du kan bytte etter kvart panel og holde borrelåsen på putene heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Vil heller anbefale Menzerna serien. Kutter minst like bra, men avslutter penere. (FG400, PF2500 og FF3000/4000).

Gjør ikke bomkjøp med Uber pads heller. jeg bruker mest gul/grønn/blå.

De saabene jeg har polert med denne fargen har ikke vært så håpløse, medium hardhet etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme farge og års mod som min det der.

Menzerna kan være JÆVLIG kukent på denna lakken for å si det pent, fin å kjøre men mindre fin når du skal buffe den av, blir ofte et grått slør med produkt igjen som er vanskelig å få bort.

Nå etter jeg fikk meg lhr15 maskin så går det kun i rupes produkter på sort saab, eneste rupes komboen som klarer å avslutte fint er hvit på hvit, alt annet blir krøll. Av menzerna så er det ff4000 på blå eller svart uber som må til for å avslutte fint, har også brukt svart uber og dodojuice limeprime for å fjerne kjørespor og hologrammer på denna lakken.

02' Saab 9-3 Turbo
90' Mercedes 260E
89' BMW 520i
X 95' BMW 328ci Individual
X 88' BMW 320i Cab
X 97' BMW 318i Touring
X 89' Vw Golf 1 cab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grå sløret du refererer til kalles clouding og er ikke produkt, det er rett og slett pga grovt produkt og myk lakk.

Som oftest må en på grov polish for å få det strøkent, og flere steg er på disse en nødvendighet mener jeg, for å få det bra.

Mitt tips er å ikke buffe umiddelbart, vente til panelene blir kalde for å unngå mikroriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertical^

Takk for gode tips så langt. Da går jeg for en del Uber-pads som jeg ser Bilnerden har gode priser på for øyeblikket. Kan vel være greit å gå for pads i alle størrelser?

Tenker da å gå for gul, oransje, grønn, og blå pute. Så blir det Scholl S03, S17, og S30. Ser også Menzerna blir anbefalt her. Om jeg går for de tre nevnte, (S03, S17, og S30), trenger jeg noe mer da?

2010 Fiat 500 Abarth Esseesse

2002 Saab 9-3 SE 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...