Gå til innhold

Mini-S&S 2012 VW Jetta


wanvik

Recommended Posts

2012 VW Jetta

Dette var en jobb som dukket opp under ønskes kjøpt her på forumet.

Jeg ble (som vanlig) litt for oppslukt i jobb og glemte fotografering, i tillegg dukket det opp "problemer" jeg kommer nærmere inn på lenger ned som gjorde at det ble mindre jobb enn planlagt, så det blir dermed ingen fullverdig S&S...

Forholdsvis ny bil som attpåtil er eid av en som har lagt ned endel tid og penger i å få bilen til å se ut slik han ønsker betyr jo ofte at bilen ikke er så aller verst, og dette var stort sett tilfelle på denne bilen.

På forhånd var det sagt at han ønsket å få fjernet vaskeriper og få opp glansen, og det mente jeg jo jeg kunne hjelpe han med.

Produkter brukt:

  • Prickbort
  • Surfex
  • BH Autofoam
  • Jif Bilshampoo
  • 3M Clay
  • Flex roterende
  • Flex DA
  • 3M EFC
  • 3M UFSE
  • MG #80
  • MG #205
  • Polytrol
  • MG Hyperdressing
  • MG QD (husker ikke i farten hva den heter, men det er den fra "Detailer-serien".)
  • Gul MG pad
  • Gul 3M pad, 150 og 75mm
  • Svart MG Pad
  • Blå 3M Pad
  • Swissvax Endurance
  • MG Apc (til interiør)

Nok snakk, på tide med litt bilder....

dsc03005.jpg

Her ved ankomst. Jeg hadde vel rukket å ha litt Prickbort på felgene før jeg tok bildet..

dsc03008.jpg

Vasken ble vel ganske standard; Prickbort, Surfex, Autofoam, Korrosol, Jif Bilshampoo..

dsc03014.jpg

dsc03017.jpg

dsc03018.jpg

Så var bilen ferdig vasket.

Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men vannet hang noe fryktelig her, så det var overhode ikke igjen noe beskyttelse etter vasken... (Det var jo forsåvidt ønskelig også :) )

dsc03022.jpg

Det som kan se ut som refleksjoner/skygger på bakluka er vann som henger igjen..

dsc03026.jpg

Måtte finne frem en ny pakke Clay da "den fantastiske Passaten" min tæret så hardt på forrige Clay at jeg kastet den etter bruk...

Clay fant mer eller mindre ingen ting på de verste områdene, og da droppet jeg "resten"..

bilde3_4.jpg

Her var hva som ventet meg.

Jeg beit meg merke i at "liggende flater" var i vesentlig verre forfatning enn de stående.

dsc03029.jpg

Utsnitt fra panseret

Når jeg kom så langt at jeg testet litt forskjellige kombinasjoner fant jeg ut at selv om bilen var nokså ny og godt holdt var det sikkert ikke dumt å dra frem PTG'en...

Fy faen, så utrolig glad jeg er for at jeg gjorde nettopp det!!! Stort sett målte jeg 80μ i snitt, men jeg hadde flere målinger (taket var verst faktisk) hvor tallene var så lave at jeg ikke stolte på PTG'en.

Kalibrerte den 3-4 ganger og kontrollmålte på andre biler, men nei, den mente fremdeles at det var så tynn lakk her....

Kontaktet han som eide bilen, og vi ble raskt enige om å holde oss til nettopp det han hadde ønsket; fjerning av vaskeriper, og at jeg for all del ikke måtte ta noen sjanser.

Etter dette ble den roterende maskina pakket bort, og Flex DA fikk kjøre (nesten) hele showet alene.

Forøvrig konkluderte jeg med at det var hard lakk under testinga. Swirls forsvant greit, men RDS krevde vesentlig mer arbeide..

Jeg endte opp med å bruke MG #80 på gul MG pad og 3M EFC på gul 3M-pad vekselvis.

3M tok litt mer og ble brukt på de verste områdene.

Stort sett kjørte jeg 6-7 pass på hastighet 6 på Flex'en.

bilde4_3.jpg

Her har vi en liten 50/50 fra venstre C-stolpe.

dsc03032.jpg

Bakluka.

Ikke like "godt lys"/vinkel her, men en ser likevel at resultatet ikke er like bra som på c-stolpen.

Som nevnt lenger opp her var det av en eller annen grunn større slitasje på liggende paneler...

bilde41.jpg

Bakfanger.

Her "måtte" jeg bare prøve med noe litt hardere, så det ble forsiktig kjøring med ull spotpad på roterende med en blanding av 3M EFC og Rupes Zephir.

Kjørte 4 pass med lite press og moderat turtall, mer tok jeg ikke sjansen på...

Det var også avtalt at jeg skulle ta en kjapp runde med støvsugeren samt rense lett på de lyse partiene på setene.

I og med at lakken var så tynn sa jeg at som "kompensasjon" for mindre poleringsarbeide enn jeg egentlig hadde planlagt skulle jeg rense hele interiøret og legge en bedre voks enn avtalt :)

Heldigvis fikk jeg omsider en pakke i posten, og like før han kom å hentet bilen fikk jeg testet denne:

bilde12.jpg

Tornador Beast (Z-017).

Fantastisk kjekt verktøy, men jeg merker at jeg trenger litt mer trening før jeg er helt komfortabel med den.

Den løser et problem jeg opplever med vanlig Tornador; støvet fyker ikke til alle kanter om en bruker den riktig, men samtidig kommer en jo ikke til overalt med denne, så alle problemer løser den ikke..

Støvsugingen blir om ikke annet langt mer effektiv da! :)

Det var vel stort sett det jeg hadde av arbeidsbilder :(

dsc03040.jpg

Her er venstre side mer eller mindre ferdig "korrigert". (Bakfangeren var ikke tatt enda, og det ser en vel såvidt..)

dsc03041.jpg

Når det kommer SÅ lave biler er det fryktelig greit å ha en jekk som går laaavt!

Trengte ikke å bruke noen triks for å få jekken under, men jeg måtte legge imellom en liten kloss på jackpaden for at jekken ikke skulle ta i skjørtet når jeg løftet opp..

dsc03046.jpg

Høyre side ferdig vokset.

Den roterende maskina ligger der, og ja, den ble brukt.

Skjørtene hele veien rundt var lakket hos forhandler, så jeg antok lakken var tykkere her.

Har i tillegg lånt bort DAS-6Pro'en min, så hadde ikke maskin med spotpad for DA tilgjengelig. (Kunne berget med den lille bakplata til Flex DA på endel, men det hadde ikke gått overalt..)

endurance1000_1.jpg

Som "plaster på såret" for tynn lakk og lite korrigering fikk han denne voksen :)

bilde32.jpg

Ja, det er nok lagt litt vel tykt her..

Der dieselvarmeren ikke kom til for å varme opp panelene "hang jeg opp" 2x400?W arbeidslamper for å få opp varmen.

Det var vel det, så over til ferdigbilder:

dsc03051_1.jpg

dsc03053_1.jpg

dsc03055_1.jpg

dsc03058_1.jpg

dsc03065_1.jpg

dsc03069_1.jpg

dsc03072_1.jpg

dsc03073_1.jpg

Fikk med seg en liten vaskepakke når han kom og hentet bilen.

Grit-guard bøtte, Surfex og Espuma til ca en sesong, CG Mr. Pink til en liten sesong, BN Spesialsvamp, CG Miracle Dryer og en microfiberklut.

Hadde lakken vært tykkere på denne ville den igrunnen vært veldig grei å jobbe med.

Jeg følte at swirls forsvant nokså greit (til hard lakk å være ihvertfall).

Prøvde litt forskjellig før jeg målte, og det var f.eks ikke nok med 6 pass Menzerna PF2500 på roterende med medium pad for å få et ok resultat om målet hadde vært å få det helt ripefritt.

Moralen her må vel være at en aldri skal love et ripefritt resultat selv på nyere biler!

(Jeg har ikke lovd noe slikt på lange tider, heldigvis..)

Det virket til at han ble veldig godt fornøyd, og påsto resultatet var bedre enn han hadde trodd gikk an å få til med bare polering :)

Han nevnte også at det hadde vært en del børstevask i maskin når bilen var ny, men dette forsto jeg at ikke skulle gjentas :P

  • DCN Poeng 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ble bra jeg, kan ikke ta skylden for tynn lakk heller.

Blank ble det, på en vw som skiller seg litt ut i mengden:-)

Grønn knapp trykket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og kjøpte nesten samme jekk her forige helg, er vel noe høyere (75mm) og litt kortere min. Funket godt til og legge om til sommerfelger ihvertfall :D Stoler litt mere på den enn biltemajekk :)

Saab 9-3, 2004 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott resultat! Spesielt mtp tynn lakk.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bra jobba :) Den var tøft stylet.Mora mi har nettopp kjøpt en 2013 jetta hybrid.Hadde lett valgt den forran golf.Veldig artig å kjøre og interiøret er helt topp :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skydancer

Kul bil og ett flott resultat! Tipper du hadde hjertet i halsen når du begynte å jobbe med lakken på denne? Burde vært reklamasjon på sånne ting...kjenner jeg Møller rett så kommer man ingen vei!

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet. Var noe kjent med den voksen. Er interessant når man ikke stoler på lakkmåleren og ender med å bruke en time med kalibreringer og målinger uten å bli klokere. Godt du holdte deg på den sikre siden denne gangen. Grønn knapp trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle positive tilbakemeldinger! :)

Var og kjøpte nesten samme jekk her forige helg, er vel noe høyere (75mm) og litt kortere min. Funket godt til og legge om til sommerfelger ihvertfall :D Stoler litt mere på den enn biltemajekk :)

Jekken din klarer sikkert litt mer vekt tenker jeg? Denne er maks 1.5 tonn, men den har en helt rå lengde på løftet. Om jeg ikke husker helt feil er det fra enten 40 eller 60mm til 650mm. Ulempen er at den er fryktelig lang, i tillegg til nevnte maksbelastning, men det er vel sjelden en har behov for å løfte over 1.5 tonn, mye av vekta er jo "igjen" på de resterende hjulene..

Kul bil og ett flott resultat! Tipper du hadde hjertet i halsen når du begynte å jobbe med lakken på denne? Burde vært reklamasjon på sånne ting...kjenner jeg Møller rett så kommer man ingen vei!

Jeg tenkte faktisk tanken selv, men det er vel helt utenkelig å få igjennom reklamasjon så lenge det faktisk ikke er noe galt.

At en stakkars detailer kunne tenkt seg mer å jobbe med er nok ikke god nok grunn :P

Godt jobbet. Var noe kjent med den voksen. Er interessant når man ikke stoler på lakkmåleren og ender med å bruke en time med kalibreringer og målinger uten å bli klokere. Godt du holdte deg på den sikre siden denne gangen. Grønn knapp trykket.

Du har sett den voksen før ja? hehe :)

Det skal nevnes at jeg har bestilt den beste PTG'en fra Scandic Shine etter dette, men det er vel igrunnen mer som en oppgradering. Måleren var jo stabil som bare det, men jeg kjenner det skal bli godt med en bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle positive tilbakemeldinger! :)

Jekken din klarer sikkert litt mer vekt tenker jeg? Denne er maks 1.5 tonn, men den har en helt rå lengde på løftet. Om jeg ikke husker helt feil er det fra enten 40 eller 60mm til 650mm. Ulempen er at den er fryktelig lang, i tillegg til nevnte maksbelastning, men det er vel sjelden en har behov for å løfte over 1.5 tonn, mye av vekta er jo "igjen" på de resterende hjulene..

Jeg tenkte faktisk tanken selv, men det er vel helt utenkelig å få igjennom reklamasjon så lenge det faktisk ikke er noe galt.

At en stakkars detailer kunne tenkt seg mer å jobbe med er nok ikke god nok grunn :P

Du har sett den voksen før ja? hehe :)

Det skal nevnes at jeg har bestilt den beste PTG'en fra Scandic Shine etter dette, men det er vel igrunnen mer som en oppgradering. Måleren var jo stabil som bare det, men jeg kjenner det skal bli godt med en bedre.

Er vel 2t den jeg kjøpte ja, hva måtte du ut med for din?

Saab 9-3, 2004 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke nøyaktig.. Fikk veldig fin pris da jeg har handla "litt" på den butikken før og de vet jeg kort tilbake og legger igjen penger der, lurer på om det var like over 3k eller 4k.

Kosta vel egentlig 5-6000 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke nøyaktig.. Fikk veldig fin pris da jeg har handla "litt" på den butikken før og de vet jeg kort tilbake og legger igjen penger der, lurer på om det var like over 3k eller 4k.

Kosta vel egentlig 5-6000 tror jeg.

Nå samme som jeg måtte ut med for min:) swedol du handler fra?

Saab 9-3, 2004 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Syltynn lakk, men dette oppdraget løste du bra. Hinsides flott glans du fikk til! :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...