Gå til innhold

2012 VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG R-line


Stein86

Recommended Posts

Tak vingen til Mondeoen min har vært tre uker til lakkering nå, og bilen har vært innom to runder for farge matching. Skal nesten banne på at det ikke stemmer når den blir monttert på tirsdag

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Stein86
Har skjedd litt flere ting som jeg har glemt å legge inn.
Siden vi nå må ha med barnevogn og greier på tur har vi innsett at det ofte er nødvendig å fjerne hattehyllen for å utnytte bagasjerommet optimalt.
Ulempen med det er at da øker risikoen for at noe kommer flyvende fra bagasjerommet dersom vi må nødbremse, og dette var en risiko jeg ikke var villig til å ta.
 
Siden Tiguan ikke blir levert med noen form for netting eller tilsvarende for å dele bagasjerommet med baksetene var løsningen at jeg måtte sette inn et gitter for å forhindre at ting kommer flyvende.
Møller har et slikt gitter, men til en altfor høy pris. (ca 3600 NOK) 
Løsningen ble å bestille fra Travall fra UK til cirka halv pris, og dette fungerer helt strålende.
 
Det settes på plass i "vinduskarmen" på det bakerste vinduene og festes med strekkstag i lastekrokene i bagasjerommet.
 
2015-04-21%2018.19.20_zpsm6afcaad.jpg
 
La noen små flekker med filt-tape for å unngå gnissing.
 
2015-04-21%2018.19.45_zps3xr0ioot.jpg
 
Når gitteret er festet så er det plass til hattehyllen også.
 
Har også satt på svarte n-merker på skiltene framme og bak.
2015-06-13%2012.46.49_zpsaqdhpgrr.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har vært dårlig med oppdateringer her i det siste.

Før sommerferien fikk jeg ettermontert cruisecontrol hos Møller. (Det er meg et mysterium hvorfor dette ikke var på bilen originalt)

Fikk også tatt 60k service i høst, som inkluderte olje på motor, DSG, Haldex samt bremseservice. Mekaniker la merke til en ulyd i svinghjulet, så dette ble også byttet på garanti.

Forrige uke fikk jeg lest ut litt feilkoder, og fant en feilkode på Haldex pumpen (Til 4wd systemet), og jeg fikk også testet dette i helga siden det var underkjølt regn på søndags morgen.

Så nå er bilen booket til feilsøking hos VW på onsdag.

Men er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har dersom det viser seg at 4wd systemet er ødelagt og VW ikke kan fikse det før jul? Når jeg skal på juleferie er det stor sannsynlighet for at jeg trenger 4wd systemet og det er jo hele poenget med hvorfor jeg har denne bilen.

Jeg antar VW kommer til å si at siden bilen er kjørbar har jeg ingen krav på leiebil, men jeg syns det er urimelig at jeg skal akseptere å bare ha 2wd mens bilen fortsatt er innenfor garantiperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiguanen har nå stått hos Møller siden onsdag og det er bekreftet at Haldex-pumpen er gåen. 

I mellomtiden kjører jeg rundt i en facelift Passat 3c som leiebil, dekket av Møller. Deilig med bil som fortsatt har garanti.

De forventer å få delene imorgen slik at jeg har et 4wd system som fungerer igjen i tide til juleferie. :)

Er bare å krysse fingrene for at alt går som planlagt imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiguanen har stått hos Møller siden onsdag, men idag kunne jeg endelig hente den.

Med ny haldex-pumpe er 4wd systemet i orden igjen, så nå kan bare snøen komme. :)

Siden det er 9 grader ute er må jeg nok se langt etter et snøfnugg så jeg tok heller og utnyttet det varme været til å gi bilen en grundig vask og avsluttet med Gtechniq C2V3 på lakk og G5 på frontruten og de fremre siderutene.

Ikke helt optimale forhold til å legge forsegling på, så vi får se hvor lenge den varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

For en stund siden fikk jeg byttet over til sommerdekk, disse ble forseglet med Fusso Coat før de ble satt på bilen.

2016-04-01%2014.36.29_zps4mje3lej.jpg

 

Og vinterfelgene ble vasket godt før de ble pakket bort.

2016-04-02%2016.48.23_zpsqyn5wnue.jpg

 

2016-04-02%2016.48.31_zpslz76fvbv.jpg

 

Fant en skade på ett av dekkene, så det må byttes før neste sesong.

2016-04-02%2016.47.28_zpsjd2fud6v.jpg

Fant litt antynding til "bulk" på alle dekkene, så ble litt usikker på om kanskje alle dekkene har sett bedre dager, eller om det bare skal være sånn.

Uvant å ha dekk med så høy profil, så er mye gummi på dekkene.

227ce06e-de5c-49e0-ae21-fe5f41f056b2_zps

 

7edbbb4d-9481-459a-ab3d-d6b6c7e17f28_zps

 

7e430e83-432d-40c3-8d26-f89791016fa8_zps

 

 

Og idag ble bilen levert hos Møller for feilsøking av en skrape/klunke-lyd ifra venstre forstilling.

I tillegg håper jeg at venstre blinklys blir byttet på garanti, kan vel trygt si at det er "litt fukt" i lykten...

2016-04-19%2017.55.00_zps0ryyh4xv.jpg

 

Lykten på høyre siden ser helt fint ut.

2016-04-19%2017.55.10_zpsa3fn4jtq.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dekkene dine, så fikk jeg til svar hos min dekkforhandler at dette var skjøtene i dekket og at dekke sannsynligvis var "sterkere" på dette punktet.

Jeg slo meg til ro med dette, da jeg ikke merker antydninger til ubalanse i dekkene.

Jeg har samme dekkmerke som deg.

 

Jeg er interessert i å høre hva du får til svar hvis du har planer om å vise dem til dekkforhandleren.

2017 - Skoda Octavia, 1,8TSI, 4x4, DSG - Quartz grey

(X) 2012 - Skoda Octavia - Antrasitt grå
2013 - Nissan Leaf Tekna - Dark metal grey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, stiham skrev:

Angående dekkene dine, så fikk jeg til svar hos min dekkforhandler at dette var skjøtene i dekket og at dekke sannsynligvis var "sterkere" på dette punktet.

Jeg slo meg til ro med dette, da jeg ikke merker antydninger til ubalanse i dekkene.

Jeg har samme dekkmerke som deg.

 

Jeg er interessert i å høre hva du får til svar hvis du har planer om å vise dem til dekkforhandleren.

 

Takk for svar, fint å høre at andre har "bekymret" seg for det samme tidligere.

Har heller ikke merket noe ubalanse i dekkene, dette er dekkene som fulgte med bilen når den var ny.

Så får se om jeg nevner det for Møller eller slår meg til ro med at det er OK.

Måtte google det, og der ser ut som om du har rett.

Ingenting å bekymre seg for så lenge "bulen" går innover.

 

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=32

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme dekk hvor bulen stod utover. Dette måtte skiftes da det i motsetning til det du har kommet frem til tyder på svekkelse i gummien i det "angrepne" området.

Tok forhandler det blinklys uten for mye krangel? Jeg har samme problem på mine speil men forventer at de mener dette skyldes skade/slag fra f. Eks biler som åpner døren.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Conkey skrev:

Hadde samme dekk hvor bulen stod utover. Dette måtte skiftes da det i motsetning til det du har kommet frem til tyder på svekkelse i gummien i det "angrepne" området.

Tok forhandler det blinklys uten for mye krangel? Jeg har samme problem på mine speil men forventer at de mener dette skyldes skade/slag fra f. Eks biler som åpner døren.

 

De virket positive når jeg leverte bilen idag tidlig angående blinklyset ihvertfall.

Kommentaren jeg fikk var ca slik som dette: "Det er bra det er dråper inne i lykten, det pleier å skli lettere igjennom systemet da."

Så regner med at det blir byttet på garanti uten noe mer diskusjon, men det vil vise seg når jeg henter bilen i ettermiddag.

Tror de var mer bekymret for om de skulle klare å lokalisere hvor den skrape-lyden kommer ifra. Satser på at det er åpenlyst når de får bilen i luften.

 

Veldig behagelig at en av bilene mine har garanti, fordi da slipper jeg å bruke noe energi på problemsøking på ihvertfall den ene av bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt bil fra helvete uten garanti, vil jeg alltid eie bil med garanti.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Stein86

Fikk tid til å ta en kjapp sommershine på Tiguanen igår, desverre ingen bilder.  Men skal se om jeg får tatt noen iløpet av helga.

  • Grundig vask
  • Nytt lag meg Gtechniq G5 på alle rutene
  • Gtechniq C2V3 på all lakk
  • Gtechniq T1 på all plast og dekk
  • Alle ruter vasket innvendig med 30/70 IPA/batterivann
  • Kjapp støvsuging
  • Vasket innvendig plast med Gtechniq W5 1:25
  • Gikk over skinnsetene med LTT Lazy leather (Kombinert rens og beskyttelse)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Stein86

Dårlig med oppdatering her, men bilen fungerer veldig bra og uten alt for store problemer.

Har hatt bilen inne til feilsøking av en svak ulyd i forstillingen, endte opp med å bytte fremre foring i bærebroen på venstre side.

Ellers så har panser og frontfanger blitt lakkert pga et lite uhell.

Overraskende godt fornøyd med arbeidet som VW skadesenter Kvål gjorde denne gangen, ser veldig bra ut.

Det eneste er at den siste uken så har noen av parkeringssensorene løsnet og forsvunnet inn i fangerer, dette har blitt ordnet på garanti uten noen diskusjoner.

 

Ser på bildet at her mangler det noe..

2017-03-05%2015.32.15_zpseqyv7bzi.jpg

 

Ellers så var bilen ganske skitten etter et par uker på våte vinterveier, siden vaskevannet frøs når jeg vasket så hadde jeg fullt fokus på å ikke tryne på den fine skøytebanen jeg tilfeldigvis lagde at jeg glemte å ta etterbilder..

2017-03-05%2015.32.10_zpsjuod46oe.jpg

 

2017-03-05%2015.32.25_zpsxy8bpetf.jpg

 

En av fordelene med svart bil er den gode følelsen når bilen er nyvasket, men den går fort over igjen.

 

Tror nok ikke det blir svart bil når Tiguanen en gang skal byttes ut..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Deilig å ha bil med garanti :)  

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Stein86

I midten av mai hadde bilen 5 års bursdag, og gaven til meg var at da gikk garantien ut.. :(

Har heldigvis ikke hatt noen store problemer med bilen og når bilen var på service igår fikk jeg ordnet to småting på garantien.
En gummilist rundt vinduene hadde løsnet litt på 3 av 4 dører, men mekaniker mente at disse ikke var limt så det var bare å dytte de på plass igjen.. 
(Kunne selvfølgelig gjort dette selv, men siden det var garanti på bilen ville jeg at Møller skulle se på det før jeg begynte å fikle)

Og nok en gang har vi hatt litt diskusjoner rundt bakbremsene. Indre kloss på høyre side bak var veldig slitt og selv om dette er en kjent sak og det jobbes med å finne en løsning på dette så var ikke dette en garantisak.. (Litt merkelig egentlig siden jeg fikk byttet klosser bak på garanti for ca 30 000km siden)
Uansett så fikset Møller dette på "goodwill", men det som overrasket meg er at måten de fikset det var å bytte bremseklosser kun på høyre bak.

Syns det var en underlig løsning, så nå har klossene venstre bak kjørt ca 30 000km mens høyre bak er helt nye....
En skulle tro at det var normalt å ta begge sidene i samme slengen?

Et lite bilde slik at det ikke blir bare tekst, har brukt bilen til å hente litt materialer innimellom for noen småprosjekter jeg holder på med.

2017-05-242021.19.14_zpsrnq3pgoj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

**Prøver meg på å få lagt inn et bilder og film fra Flickr, siden photobucket har valgt å gjøre seg vanskelige.**

 

Fikk lagt et lag med Collinite 845 i sommmer

36338336441_99f196ce46_k.jpg2017-07-27 18.52.42 by Stein Åtland, on Flickr

 

Litt swirls er det på bilen, men vil tippe det er 2 år siden forrige polering så syns ikke det er så aller verst.

36338333831_ff79a8efba_k.jpg2017-07-27 18.53.03 by Stein Åtland, on Flickr

 

Prøver meg på en film i samme slengen, pøsregn med nylagt Collinite 845..

 

36078565790_8bd6261cf3_b.jpg2017-07-28 12.01.31 by Stein Åtland, on Flickr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Noen som har en mening om dette?
I forrige uke fikk jeg varsellampe og etter sjekk av feilkoder med vagcom viste det seg å være en feil på lukkespjeldet i innsuget (throttle position sensor)
Bestemte meg for å åpne opp og se hvordan det så ut og ble mildt sagt overrasket...

IMG_5047.JPG

Dette ble renset og montert igjen på bilen.

Image1602672534.934067.jpg

Denne bilen fikk EA189 oppdatering i 2016.

Jeg tok kontakt med møller og hørte om de var interessert i å ta en kikk på egr-systemet og eventuelt ta en rens for å unngå at EGR feiler i nær fremtid.

Fikk svar om at dette var helt vanlig men at de kunne sette opp et pristilbud for "minske tilsmussing i bilens innsugingssystem"

Det er noe ulogisk i at det blir sagt at det er ingenting feil men jeg kan velge å betale for en reparasjon som skal redusere sjansen for problemer i fremtiden?

Noen som har noen gode innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill og det har blitt vurdert.

 

Men med tanke på det jeg så når jeg renset tps så er jeg "redd" det er store biter som kan løsne og komme inn i innsuget.

 

Til info så så det slik ut når jeg gjorde samme rens på en 05 audi a3 med god gammel PD motor som hadde kjørt 160 000.

 

Image1602674934.016243.jpg.d359fe0e204f4b0ca922d2ebc9ed281c.jpgImage1602674943.013693.jpg.0bdaeb2d570f292faec7eef85dae169e.jpg

 

Image1602674981.446045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...