El_Jefe

Asfaltfjerner som ikke plager (nær)miljøet?

27 innlegg i emnet

Jepp, jeg lurer på et produkt a la Prickbort som er biologisk nedbrytbart. Surfex HD ser jo ut til å være laget av resirkulerte hampteddybjørner eller noe, de skryter i hvert fall av at det er biologisk nedbrytbart og ikke giftig.

Prickbort er derimot petroleumsbasert og antakeligvis ikke like snilt. Jeg spør siden jeg bryr meg litt om hva jeg dumper i det lokale avløpssystemet og siden jeg bryr meg veldig mye om hva jeg legger igjen på gårdsplassen av grus. Der leker det småbarn som dytter alt mulig rart i munnen og jeg vil helst ikke mette bakken med nasty kjemikalier.

Finnes det noen gode alternativer? Jeg ser muc-off har noe til insekter og "tar" som sies å være nedbrytbart, funker det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tanke dette El_Jefe

Har tenkt over dette selv. På gårdsplassen har jeg ikke noe avløp, med en liten helling rett ned på plenen. Skal jo sies at det er en del av plenen som ikke brukes, og egentlig bare er en liten stripe rundt låven. Men allikevel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette så relevant ut:
Spridning i miljön
Produkten har enligt gällande kriterier och utgående från
tillgänglig information bedömts vara icke miljöfarlig.
Nedbrytbarhet
Ingående ämnen bedöms som lättne
dbrytbara enligt OECD normer.
Alkoholetoxilat: >60% CO2, 28dgr Modifierad sturm test (OECD 301B).
Alifatiska kolväten: Lätt biologiskt
nedbrytbar enl. OECD Guidelines
2-butoxietanol: > 70% OECD 302B
Ackumulering
Alifatiska kolväten är potentiellt bioackumulerbart.
Ingen av de andra ingående ämnena
uppvisar risk för bioackumulation.
Altså, det ser ikke superille ut for miljøet generelt. Spørsmålet er om det er særlig fint å ha liggende i bakken i hagen eller på gårdsplassen. Jeg merker jeg kan alt for lite om slikt til å forstå teksten 100%
Endret av El_Jefe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er veldig ille dersom man spyler godt med vann.. Er jo ikke store mengdene en sprayer på bilen ved en vanlig vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, men med den vaskehyppigheten jeg ser her på forumet vil det jo samle seg opp en del PB i grusen og bakken under. Jeg vil anta omtrent akkurat like mye som man kjøper inn over tid... Steinlagt oppkjørsel med avløp er nok det aller beste om det er greit å skylle sakene ut i kloakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym har en egen forbrukerserie med svanemerkede kjemikalier. Der vil du nok kunne finne varer som gjør nært opp til samme jobben som prickbort.

Vet ikke hvor populært det er rundt om kring i butikkene, men serien finnes der ute :)

Holdningen er høyst prisverdig. Det er en god porsjon kjemikalier som sprayes ut i dråpeform som man helst ikke vil inhalere - eller ha i nærmiljøet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, da sjekker jeg AG sine svanemerkede produkter.

Holdningen er nok en kombinasjon av konstruktiv paranoia og miljøbevissthet. Bruker gassmaske når jeg bruker kjemi i vaskehallen innendørs, så et element av paranoia for kjemikalier er det. Er nok ikke noen helgen på miljøsiden, men gjør mitt beste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også ut avfettingen Prickvekk som skal være en noe mer miljøvennlig Prickbort. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er biologisk nedbrytbar til tross for at den er petroleumsbasert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også ut avfettingen Prickvekk som skal være en noe mer miljøvennlig Prickbort. :)

Det er ikke Prickfritt du tenker på (som StianMH nevnte)? Finner ikke så mye når jeg googler Prickvekk.

Google: "1 result (0.22 seconds)"

Har noen forresten kjørt en test på Prickfritt vs Prickbort? Leste i en artikkel her på DCN av truhaa at han skulle lage en test, men den klarer jeg ikke finne. Hadde jo vært greit å brukt et produkt som bare har "irriterende" som advarsel, og ikke "helseskadelig" (ref. sikkerhetsdatabladene til de to produktene)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss sei at vi bruker i snitt 0,4 dl prickbort på en bil. Og spyler gjerne bilen 2 ganger under vask,folk med skikkelig HT spyler skvetter ut gjerne 5-600 liter på en time. Med grundig spyling (2 ganger) går gjerne HT spyleren i 20 min. Så 0,4 dl prickbort blir blandet ut med ca 200 liter vann. Så dette er så utblandet at det ikkje er fare for hverken barneliv eller dyreliv :) og kommer prickbort i kommunalt avløp så blir det utblandet i enorme mengder vann....

Med så små mengder vi bruker på bil så tviler eg sterkt på at vi skader milijøet. Og kjemikaliene blir jo og vasket vekk etter noen gode regnbyger. Så trur du kan bruke prickbort uten å vere bekymret for helsen til dine barn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke Prickfritt du tenker på (som StianMH nevnte)? Finner ikke så mye når jeg googler Prickvekk.

Google: "1 result (0.22 seconds)"

Har noen forresten kjørt en test på Prickfritt vs Prickbort? Leste i en artikkel her på DCN av truhaa at han skulle lage en test, men den klarer jeg ikke finne. Hadde jo vært greit å brukt et produkt som bare har "irriterende" som advarsel, og ikke "helseskadelig" (ref. sikkerhetsdatabladene til de to produktene)

Jo. Selvfølgelig det jeg mente. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort lar seg ikke blande ut med vann så godt.

Edit: det var da et svar til ledlenzer, hvis det var noen tvil :)

Endret av Johnchr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort lar seg ikke blande ut med vann så godt.

Edit: det var da et svar til ledlenzer, hvis det var noen tvil :)

Om en legger surfex hd over prickbort,og skum oppå der igjen som folk flest bruker her så vil eg nok sei at prickbort en ganske nedbrutt/oppløst etter spyling :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en legger surfex hd over prickbort,og skum oppå der igjen som folk flest bruker her så vil eg nok sei at prickbort en ganske nedbrutt/oppløst etter spyling :)

Oki. Da har vi ulikt syn på det. Jeg har ingen fakta at slå i bordet med. Hos meg renner vaskevannet bortover asfalten og utover noe gress bak et gjerde. Tanken min er at da vil vaskevannet filtreres gjennom jorda og en del av prickborten og div annet bli liggende igjen. Jeg legger prickbort på tørr bil, og spyler av i ca 4-5 min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det virkelig lar seg bryte ned er vel alt fint, men om det ikke gjør det vil det over mange år bygge seg opp i bakken. Jeg tror ikke unga blir akutt forgiftet av å tasse rundt på gårdsplassen, men jeg liker ikke tanken på en ivrig liten unge med bøtte og spade som graver rundt i ti år med akkumulert dævelskap. Om det akkumulerer seg, da. Selv om man "vanner" det ut med vann og surfex er jeg litt skeptisk til å tro at jorden blir noe annet enn en sil som holder alt på plass over tid.

Om man har blandet det ut i ufattelig mye vann endrer ikke på det faktum at man pumper kjemikalier ut i naturen, det utslagsgivende for meg er om det blir borte på sikt. Og selvfølgelig at det ikke er direkte giftig/farlig på kort sikt, da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt titting her:

http://www.macserien.se/upload/sdb/Mac%20Prickfritt.pdf

og her:

http://www.macserien.se/upload/sdb/Mac%20124%20Prickbort.pdf

ser jeg ikke så store forskjeller mellom de to bortsett fra at én bestanddel i prickbort kan akkumuleres, mens alt i prickfritt er høyt vannløselig. Sistnevnte er merket som et godt miljøvalg, så den er nok bedre selv om ikke Prickbort ser ut til å være så halvgæern.

Mente å lese et sted på nett at Iron-X var 90% biologisk nedbrytbart. Hva med de siste ti prosentene?

Er relativt fersk her, men hadde gjerne sett to ting:

1. En eller annen kjemiker e.l. med peiling som kan fortelle oss hvor skadelig/ikke-skadelig en skikkelig DCN-vask er for miljøet i oppkjørselen og generelt. Gjerne hele pakka med PB, Surfex HD, Iron-X og de mest populære shampoene.

2. En 50/50 av Prickbort vs. Prickfritt.

Om Prickfritt er tilnærmet like god går jeg helst for den og reserverer PB til de verste vintermånedene og før en skikkelig polering om det fortsatt sitter igjen asfaltrester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1 på den El_Jefe, synd det bare er Bilpleiekongen som selger Prickfritt over nett, ellers hadde jeg glatt kjøpt inn noe og kjørt en liten test mellom de (ikke aktuelt å betale ~140 kroner for 1 L med Prickfritt dessverre).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive