Marius Engel

Hvordan vokse riktig?

33 innlegg i emnet

Hei.

Jeg har brukt noen gule Meguiars puter til å legge swisswax shield på bilen min. Jeg synes dette ble litt tørt, og det ble mye friksjon mot bilen. Måtte varme voksen med hendene på puten for å bløte det opp, men det kjentes fort tørt og hardt ut igjen. Følte at det gikk unødvendig mye produkt.

1. Burde jeg bruke noen andre puter?

2. Burde jeg droppe puten og heller bruke microfiberkluter?

3. Burde jeg fukte puten med vann før bruk?

4. Burde jeg fukte puten med litt Pad conditioner før påføring av voks? Eks: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=750

5. Noen gode voksetips? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ingen fukt, ingenting annet enn pad og shield.

Bruker swissvax sine påføringsputer og er fornøyd med det, glir som en drøm :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ingen fukt, ingenting annet enn pad og shield.

Bruker swissvax sine påføringsputer og er fornøyd med det, glir som en drøm :-)

X2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg i rette linjer, ikke sirkler. Unngå å lage swirls om det skulle dukke opp noe i paden mens du påfører.

Er det shield du bruker? fleste vokser så blir det litt "lugging" når du påfører, men glatt der du har vært. Gule pads fra MG er bra nok de, og en trenger ikke varme opp voksen med fingre/hender i utgangspunktet.

Endret av Vårhus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker meguiars aplikatorene jeg :) River i skjøten og vrenger dem for å unngå kanten. Fukter den og vrir ut nesten alt vann. Da går voksingen som en drøm ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte svart SV pute og Shield forrige helg. Veldig god pute som det var enkelt å legge tynt med. Det var ikke mer enn 8 grader så jeg holdt krukka i hånden for å bevare "temperaturen" i voksen som hadde romtemperatur i utgangspunktet.

I helga brukte jeg Megs pute til AG HD Vax. Synes ikke den var fullt så god, men det kom seg etterhvert som den fikk "kroppstemperatur".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker fuktet pad om jeg legger for hånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker fuktet pad om jeg legger for hånd.

Fuktet med vann da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte svart SV pute og Shield forrige helg. Veldig god pute som det var enkelt å legge tynt med. Det var ikke mer enn 8 grader så jeg holdt krukka i hånden for å bevare "temperaturen" i voksen som hadde romtemperatur i utgangspunktet.

I helga brukte jeg Megs pute til AG HD Vax. Synes ikke den var fullt så god, men det kom seg etterhvert som den fikk "kroppstemperatur".

Nå har ikke jeg lagtAG HD Wax, men mener å erindre at den kan være litt ekkel å legge, og litt ekkel å fjerne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er tung å legge, og lugger fælt når den buffes.

Noe helt annet å jobbe med enn Shield hvertfall, som sklir over lakken når den påføres, og en drøm å buffe..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker ganske stor forskjell fra bil til bil når jeg vokser.
Enkelte ganger glir padden lett over og jeg merker bare litt forskjell der jeg har lagt voks og ikke.
Andre ganger lugger padden som bare det og det blir helt tydelig hvor det er lagt voks og ikke, fordi det blir glatt.

Dette gjelder selvsagt med samme type pad og samme voks (bruker mye SV Endurance).

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lagtAG HD Wax, men mener å erindre at den kan være litt ekkel å legge, og litt ekkel å fjerne?

Ja, stemmer det. Men var en fryd å se vannet renne av når jeg kjøret den ut i regnet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at det er best å la voksen tørke så lenge som mulig uten at den blir hard å buffe før man fjerner den? Eller bør man fjerne innen 5-10 minutt hvis det er det som står på boksen?

Og dersom man vokser bilen på ny før alle den gamle voksen er slitt vekk. Bør man da fjerne de gamle voksrestene før man legger på ny, eller kan man bare rengjøre bilen godt og legge ny voks over hele bilen?

Hvordan fjerner man i så fall all den gamle voksen, i så tilfelle? (Sterk surfex? 1:5?)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedlikeholdsvoksing går greit, vask bilen grundig og voks i vei. Greit som litt fersk beskyttelse mellom poleringene synes jeg, da beskyttelsen og beading/sheeting er bra hele tiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg på denne.

Tenkte å sette bilen inn med Concorso nå, samt en runde til høsten.

Satser på å unngå polering i mellomtiden med skånsom vask.

Er det lurt med sprayvoks i løpet av sommeren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett tatt en økt midt i mellom å vasket og lagt et nytt lag concorso:-)

Tar under halvtimen uansett :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at det er best å la voksen tørke så lenge som mulig uten at den blir hard å buffe før man fjerner den? Eller bør man fjerne innen 5-10 minutt hvis det er det som står på boksen?

Noen kan ligge i timesvis å fortsatt være fin å buffe, andre bør buffes nesten rett etter påføring.

Temperatur og luftfuktighet vil også spille inn, les på boksen å evt. spør på forumet etter erfaringer vedr. voksen du har tenkt å bruke :)

Hiver meg på denne.

Tenkte å sette bilen inn med Concorso nå, samt en runde til høsten.

Satser på å unngå polering i mellomtiden med skånsom vask.

Er det lurt med sprayvoks i løpet av sommeren?

Bruk QD eller QW når du synes voksen begynner å bli slapp, så kan du legge ny voks når du har tid.

Jeg jobber muligens litt tregt, men vask og voks fra start til slutt bruker jeg ihvertfall 2-3 timer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misforstå meg riktig;

Skal jeg bruke spray voks eller QD så må bilen væren like ren som om den skal vokses, dvs når det er klar til QD/voks bruker jeg under 30min på voksing med swissvax/845 etc..

Går vel ikke på med sprayvoks på skitten bil vel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misforstå meg riktig;

Skal jeg bruke spray voks eller QD så må bilen væren like ren som om den skal vokses, dvs når det er klar til QD/voks bruker jeg under 30min på voksing med swissvax/845 etc..

Går vel ikke på med sprayvoks på skitten bil vel?

Jeg prøver å missforstå alle riktig, men det går ikke alltid like bra :)

Mange QD/QW kan jo brukes i.fbm tørkingen, og det går litt kjappere enn å legge et nytt lag med voks hvis man har dårlig tid eller mangler plass å stå/lokaler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive