Gå til innhold

Ny bil. Swissvax eller Meguiars?


Kriller

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en mørk grå BMW 520, som er en uke gammel.

Liker å vaske og stelle med biler, men er redd for å gjøre feil med en så dyr bil.

Kan selvfølgelig sette den bort, til dere eksperter, men har jo litt lyst til å gjøre dette selv.

Det er litt hologrammer fra klargjøringen, men er ikke synlig uten lykt.

Har kjøpt inn alt av vaskeutstyr som er anbefalt her, så dette er i boks.

Kjøpte også en Meguiars NXT Gen tech wax 2, etter anbefaling.

Etter å ha lest mye på sidene her, vurderer jeg i stede å sette den inn med swissvax blauweis eller concorso.

Blauweis er jo til bmw, men concorso har flere erfaringer med her inne.

Spørsmålet er om jeg skal bruke noen tusenlapper på å fjerne hologrammene og legge på en sealer, og evt vokse selv fremover, eller gjøre jobben med SV eller MG og leve med hologrammene en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWDoktorn

Personlig har jeg byttet fra Megs til Swissvax på mine BMWer (begge mørke). Bruker Blau-weiss og Shield.

1. Megs er latterlig overpriset i Norge (Har alltid fått mitt fra USA)

2. Jeg opplever Swiss som lettere å legge/ buffe.

3. Jeg har slitt med skjolder etter NXT på mine mørke biler (kan være dårlig teknikk og for mye produkt)

Hologrammene må bort, ellers kommer du til å irritere deg grønn. Dette er jo ikke en folkevogn (Audi) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

immortell

Gratulerer med flott bil!

Jeg begynte med dette i fjor, så er ingen ekspert, men kan svare på hvordan mine erfaringer med holos er sett fra en nybegynners side.

Jeg tok en bmw 525 i fjor som hadde en del holoer. Jeg gikk på med en ok oscillerende maskin, og pads kjøpt på scandicshine. Jeg valgte også å kjøpe et kit med scholl s03, s17 og s30. Jeg opplevde at lakken på bmw'en var hard, og derfor egentlig lett å jobbe med siden den var tilgivende for meg. Det var rimelig enkelt å få bort holoene med utstyret jeg hadde fått anbefalt, og jeg har nå gjort det en del ganger, og føler jeg har kontroll på egen bil. Det er ikke vanskelig, men krever tid og kroner, samt nok noe interesse.

Jeg hadde samme såpe som deg, men byttet fort til cg glossworkz siden den er mer snill med voks. Pass på å blande den såpen du har mildt, ellers ser du voksen får dårlig holdbarhet.

Har kjørt svisswax shield frem til nå, og er så fornøyd at samme bmw nå står i garasjen med en helt ny concorso boks ved siden.

Jeg ville svart på holoene at det dreier seg om din interesse. Om du ønsker, og vil, vet jeg du klarer å ta dem, og du blir mye mer fornøyd med bilen!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om jeg skal bruke noen tusenlapper på å fjerne hologrammene og legge på en sealer, og evt vokse selv fremover, eller gjøre jobben med SV eller MG og leve med hologrammene en stund?

Det skal jo nødvendigvis ikkje så masse til for å få vekk holo og mindre defekter, å har du tenkt og holde bilen(e) dine selv så kjøp en enkel DA maskin(krauss eller kestrel) med nybegynner pakke, og en god voks så får du det enklere etterpå.

Med DA maskin kan du nesten ikkje gjøre feil, å med litt jobb får du utroligt bra resultat.

Lykke til fra en annen bmw eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Som nevnt over er det ikke hokus pokus med kjørespor, og de går ofte lett bort med en finpolish og DA-maskin..

Ville kjøpt en pakke og ev en voks og begynt selv først som sist. (du kommer sikkert til å ende der uansett:))

Lykke til:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har åpen lommebok er det bare å begynne å kjøpe inn produkter, men jeg vil råde deg til å begynne med den voksen du har kjøpt. Kjøp en DA-maskin med et lite kit som nevnt av IvarB og begynn derfra. Hvis du bare skal din egen og evt. familiens biler holder dette en god stund. Du trenger ikke bruker 10.000-vis av kroner for å få et fint resultat, eller for å kunne skryte av at det ser bra ut. 9 av 10 mennesker ser og vet ikke forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke åpnen lommebok:-) men bruker gjerne litt kroner på å få til noe som er bra.

Tja, blir vel litt skrullete å lese sidene her:-)

Var slikt når jeg begynte med Hjemmekino også.

Masse lesing og kjøp og salg, og sitter nå med et anlegg til flere hundre tusen i stua.

Men nå er jeg mest i garasjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Har ikke åpnen lommebok:-) men bruker gjerne litt kroner på å få til noe som er bra.

Tja, blir vel litt skrullete å lese sidene her:-)

Var slikt når jeg begynte med Hjemmekino også.

Masse lesing og kjøp og salg, og sitter nå med et anlegg til flere hundre tusen i stua.

Men nå er jeg mest i garasjen:-)

Skjønner hva du mener:P Ble sånn her i førsten også. Hjemmekino kom først også nå bilpleie. Heldigvis så har jeg holdt meg innenfor denne hobbyen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke åpnen lommebok:-) men bruker gjerne litt kroner på å få til noe som er bra.

Tja, blir vel litt skrullete å lese sidene her:-)

Var slikt når jeg begynte med Hjemmekino også.

Masse lesing og kjøp og salg, og sitter nå med et anlegg til flere hundre tusen i stua.

Men nå er jeg mest i garasjen:-)

Du har jo vært med i hjemme hos, i hjemmekino, du er jo "kjent" i hjemmekino miljøet:-)

Blir fort bitt av denne basillen også, her går det i bilpleie og anlegg enda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Sånn er det med samme nick:-)

Blir nok en da maskin, og mulig Rupes.

Litt redd for å sette igang med en flunka ny bil, men :-)

Fått tilbud på fjerning av hologram og coating på en av de mest profilerte her inne, til en pris på 7000,-

Om jeg vil fortsette selv med voks etterpå, var opp til meg selv.

Får jo mye godsaker for 7000,- så tenker som det knaker.

Har forøvrig sendt mail til Stenshagen hvor jeg kjøpte bilen med klage på klargjøringen, så vi får se på svaret derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene til BMW kommer veldig ofte ferdig klargjort til forhandlerne, så er ikke sikkert de har gjort annet enn å vaske over den etc..

Rupes bigfoot er kjempegode maskiner og sålenge du bruker hodet skal det godt gjøres å skade noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har lyst til å begynne en ekstra hobby. Etter å ha lest anbefalingene lenger opp ville jeg kjøpt Rupes pakken og begynt på egenhånd. Det er moro og lærerikt og du vil da begynne med utprøvde og gode produkter som du trolig vil få til raskt.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nxt wax stående så er det ikke mange dråpene som skal på paden din per seksjon av bilen.

Denne varer lenge og har endel forsegler komponenter ombord.

Hvis du har den i flytende form og en da maskin trenger du ofte ikke mere voks enn et fullt shot glass fullt for hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke voks dempe hologrammene?

De er så svake at jeg ser de kun med lykt.

De vil dempes litt en kort periode til litt av oljene i voksen har forduftet/blitt vasket bort, men i ordentlig sollys kan det være at de ikke er så svake lenger. Personlig mener jeg at Tech wax ikke har noe å stille opp med mot vokser fra swissvax, swissvax gir til sammenligning mye kulere beading/sheeting, og jeg har aldri fått noe skikkelig holdbarhet av TW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger her.

Ser ut som jeg setter bort bilen for korrigering og coating, så har jeg et godt utgangspunkt for videre voksing utover sommeren.

Kjøper nok en bigfoot, og lærer meg opp på fruens Polo så tar jeg egen bil etterhvert.

Ser at det er litt ulike meninger med voks på coating, men bilen blir jo blankere enn nybil, og voksen vil jo beskytte ytteligere.

Aterke motforestillinger

PS. Stenshagen ville se på bilen min på mandag. De hadde egne folk som kunne fjerne hologrammene og gi en god pris på coating, men er veldig usikker på dem uten at jeg har sett dm eller snakket med dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...