Gå til innhold

Test av Gardena og Biltema trykksprøyter


mmosberg

Recommended Posts

Har en 5l Gardena, en 8l Biltema og en 1,5l Biltema trykksprøyte som jeg bruker til å legge på (kald) avfettinger. Tenkte jeg skulle dele med DCN mine erfaringer.

5l Gardena sprøyten http://www.gardena.com/no/garden-care-tools/pressure-sprayer/trykksproyte-5-l/ skuffer meg stort. Koblingene på slangen er av plastikk og den ene sprakk da jeg strammet den for hånd fordi det lakk litt. Dysen forstøver elendig uansett justeringer slik at det går mye produkt samtidig som et relativt lite areal blir fuktet med produkt. Den er den dyreste i denne testen med sine NOK 499,-. Dårlig byggekvalitet og dårlig funksjonalitet.

8l Biltema sprøyten http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-45577/ er den jeg liker best og testens klare vinner med sine NOK 199,-. Byggekvaliteten er helt grei og dysen forstøver produktene meget bra slik at store arealer dekkes raskt og forbruket av produkt er lavt. Hvis det er riktig at det er brukt pakninger og o-ringer av viton kvalitet burde denne sprøyta holde i en mannsalder. Røverkjøp spør du meg!

1,5l Biltema sprøyten http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-45578/ er jeg heller ikke helt fornøyd med. Den koster bare NOK 40,- og man kan kanskje ikke forvente så mye, men følgende er under pari: Forstøvingen er ikke bra nok. Den forstøver bedre enn Gardena sprøyten, men dårligere enn storebroren. Det verste er allikevel at avtrekkeren henger seg opp med jevne mellomrom. For å stoppe sprøytingen må man da ta trykket av beholderen.

post-8062-0-14420800-1397214759.jpg

post-8062-0-73789700-1397215115.jpg

post-8062-0-10463200-1397215296.jpg

Endret av mmosberg
  • DCN Poeng 4

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8L så neimen ikke dum ut, kunne jo vært interessant å prøvd den :).

Jeg har brukt jula sin lavtrykksprøyte lenge, den kostet vanvittige 49,- og den er jeg veldig fornøyd med :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du brukt prickbort i 8 literen fra Biltema??????

Nei, ikke ennå. Har kjørt parafin og en alkalisk vannfortynnet miljøavfetting i de alle. Etter neste helg kan du spør meg igjen om erfaring med Prickbort. Jeg vil uansett tro at Prickbort oppfører seg som parafin og andre petroleumsbaserte kaldavfettinger i sprøytene.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ennå. Har kjørt parafin og en alkalisk vannfortynnet miljøavfetting i de alle. Etter neste helg kan du spør meg igjen om erfaring med Prickbort. Jeg vil uansett tro at Prickbort oppfører seg som parafin og andre petroleumsbaserte kaldavfettinger i sprøytene.

Enig i det :)

Men har lest på forumet at noen har hatt problem med tetninger som lekker sugeslanger som blir helt stive osv når prickbort har stått i noen mnd.

Har dog ikke hatt dette problemet selv :)

Bruker bla a mindre kanner fra nerden til Prickbort

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=68_69&products_id=412

Muligens den 8 literen fra Tema kan brukes

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det :)

Men har lest på forumet at noen har hatt problem med tetninger som lekker sugeslanger som blir helt stive osv når prickbort har stått i noen mnd.

Har dog ikke hatt dette problemet selv :)

Bruker bla a mindre kanner fra nerden til Prickbort

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=68_69&products_id=412

Muligens den 8 literen fra Tema kan brukes

Min 8l fra Biltema har stått med parafin siden oktober -13. Tett og fin fremdeles :)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Den 8L så neimen ikke dum ut, kunne jo vært interessant å prøvd den :).

Jeg har brukt jula sin lavtrykksprøyte lenge, den kostet vanvittige 49,- og den er jeg veldig fornøyd med :)

Hva pleier du å ha på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Kanskje litt ot, men Kwazar orion er veldig gode til prickbort. De vanlige kwazar 1liter har jeg hatt litt blandet erfaring med ang prickbort, men det er vel "loddet" i flasken som går føyken..

Har vert igjennom mange av de 1,5-2 literene fra Biltema:/

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5l Biltema sprøyten http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-45578/ er jeg heller ikke helt fornøyd med. Den koster bare NOK 40,- og man kan kanskje ikke forvente så mye, men følgende er under pari: Forstøvingen er ikke bra nok. Den forstøver bedre enn Gardena sprøyten, men dårligere enn storebroren. Det verste er allikevel at avtrekkeren henger seg opp med jevne mellomrom. For å stoppe sprøytingen må man da ta trykket av beholderen.

Jeg har brukt denne med prickbort siden sensommeren i fjor, og den duger fortsatt.

Hvis du skyver avtrekkeren frem etter at du har trykt den ned, låser den seg å fortsetter å sprøyte uten at du trenger å holde den nede. Trekker du den litt tilbake, kommer den opp igjen og den slutter å sprøyte. Er det kanskje denne funksjonen du har tolket som at den henger seg opp av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne med prickbort siden sensommeren i fjor, og den duger fortsatt.

Hvis du skyver avtrekkeren frem etter at du har trykt den ned, låser den seg å fortsetter å sprøyte uten at du trenger å holde den nede. Trekker du den litt tilbake, kommer den opp igjen og den slutter å sprøyte. Er det kanskje denne funksjonen du har tolket som at den henger seg opp av og til?

Nei, det er ikke den funksjonen. Det virker som det er større sjanse for at det skjer jo høyere trykket er i beholderen. Hvis jeg pumper den skikkelig opp skjer det nesten hver gang.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke den funksjonen. Det virker som det er større sjanse for at det skjer jo høyere trykket er i beholderen. Hvis jeg pumper den skikkelig opp skjer det nesten hver gang.

Ok, har ikke opplevd dette selv, den forrige utgaven var skikkelig dårlig, så jeg kjøpte den nye for å teste om de var blitt noe bedre.

Jeg kjører denne hardt, pumper til det knapt går å pumpe mer, ingen oppheng eller lekkasjer, å denne har jo fått ventil til å slippe ut luften noe den forrige utgaven ikke hadde. Så foreløpig anser jeg det som velbrukte 39.- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok, har ikke opplevd dette selv, den forrige utgaven var skikkelig dårlig, så jeg kjøpte den nye for å teste om de var blitt noe bedre.

Jeg kjører denne hardt, pumper til det knapt går å pumpe mer, ingen oppheng eller lekkasjer, å denne har jo fått ventil til å slippe ut luften noe den forrige utgaven ikke hadde. Så foreløpig anser jeg det som velbrukte 39.- :)

Eg og har denne, slengte den bare oppi handlekurva sia den var så billig. Har brukt den i ca 4 mnd'er og fungerer supert! neste gang eg er på biltema blir det nok kjøpt inn litt fleire av den ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...