Gå til innhold

Trenger jeg IronX?


Cossie

Recommended Posts

Driver å lager meg handleliste nå, etter tips fra folk her inne om hva jeg skal kjøpe. Tenkte å kjøpe Surfex HD og prickbort. er det da nødvendig med IronX? for disse 3 har vel noenlunde samme oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Ja jeg vil si du trenger Iron-X - Eller et tilsvarende produkt :)

Iron-X-typen av produkter hjelper deg med å fjerne piggstøv i lakken etter vinteren. Løser opp dette effektivt slik at det ikke ligger og tærer på lakken. Jeg bruker personlig kun prickbort og Iron-X når jeg skal ta en skikkelig vask etter vinteren eksempelvis, men surfex er også veldig kjekt å supplere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiaan

Hverken Surfex eller prickbort fjerner piggdekkrester (metallpartikler som ruster). Og alle tre har hver sin oppgave.

Har Saab Tech2 og Eberspächer diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok. Kan noen fortelle meg rekkefølgen på de, hvor lenge de skal virke osv?

Skal jeg uansett spyle av bilen med reint vann først? skulle hatt en oppskrift på prosedyre: rekkefølge, blandingsforhold, hvor lenge det skal virke osv. Ikke lett å vaske bil blitt :P

Dette gjelder forresten en bil som kun blir brukt om sommeren :)

Endret av Cossie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Sier ikke at dette er eneste riktige måten å gjøre det på, men jeg gjør det slik:

1: Dynker bilen i Prickbort fra vinduene og ned. Lar det virke så lenge jeg kan, opptil 10 min.

2: Skumlegger hele bilen med Bilthamber Autofoam. Lar dette renne godt av.

3: Spyler av alt.

4: Legger Iron-X på samme område som Prickbort. Dersom bilen aldri har vært vasket noe særlig får hele bilen smake det!

5: Spyler av.

6: Vasker bilen på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok. Kan noen fortelle meg rekkefølgen på de, hvor lenge de skal virke osv?

Skal jeg uansett spyle av bilen med reint vann først? skulle hatt en oppskrift på prosedyre: rekkefølge, blandingsforhold, hvor lenge det skal virke osv. Ikke lett å vaske bil blitt :P

Dette gjelder forresten en bil som kun blir brukt om sommeren :)

Her er én "oppskrift", finnes utallige forskjellige kombinasjoner og metoder.

-Prickbort fra vinduer og ned på tørr lakk (begynn nederst, jobb deg oppover til vinduene)

-Legg så på felgrens (f.eks P21S)

-Surfex HD på dekk (1:5), kan skrubbes etter noen minutter med dekkbørste

-Vent noen minutter, sørg for at Prickbort ikke tørker på lakken

-Surfex HD på lakk, også over der du har lagt prickbort (Surfex blandingsforhold: 1:30 på nyvokset bil, 1:20 på gammel voks, 1:5 før ny voks/polering)

-Spyl av alt

-Iron X på lakk hvis du skal vokse/polere bilen, hvis ikke bør det droppes slik jeg har forstått det (ikke LSP-vennlig)

-Spyl av igjen

-Håndvask

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill gutta, det ser ut som dere er ganske enige. Men burde jeg droppe IronX hvis jeg ikke skal polere bilen? jeg har bilen til polering 1 gang på våren som regel, og det holder ut sesongen for min del. da trenger jeg med andre ord ikke IronX da?

Vil også presisere at jeg ikke bruker autofoam/skumkanon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

jeg har bilen til polering 1 gang på våren som regel, og det holder ut sesongen for min del. da trenger jeg med andre ord ikke IronX da?

Jo i aller høyeste grad. Hvis du bruker IronX etter voksing så svekkes voksen litt. Er det like før du skal vokse så skal du absolutt bruke IronX, Har du ikke brukt clay eller IronX før bør du vel vurdere å bruke det selv om du har vokset nylig av den grunn at det fjerner så mye pigg-støv som ellers skader lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du vil få deg en overaskelse ved bruk av iron-x, den plukker alt av bremsestøv og piggdekkstøv/metall. Har aldri svekket lsp mer enn surfex 1:20 på min bil.

Gjorde ett kjapt søk på Google:

Svar fra brukeren CQuartz som representerer CarPro (produsent av Iron-X)

"Since many had questions about this , i decided to check/test it more deeply!

so , conclusion talking with our engineers , i can say that ironX and Soapgel will affect wax layer by 50% !
now subc, about your remark, since the irons are all over the air , they stick on your car surface , on the wax as well, so ironx dissolves these on your car wax layer, what under the wax if its not too oily wax ofcourse it cant penetrate.
another thing we checked! which many wondered,
ironx can be left to dry on surface!! there wont be any problem with that,
only thing is NOT to leave it to dry with sunshine!!!
in shade place there wont be a problem to let it dry on surface.
i hope this info helps to clear things up."
Det siste jeg markerte var jeg ikke faktisk ikke klar over, så valgte å ta det med :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Cossie: tips, har du prøvd søke funksjonen på forumet? :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cossie: tips, har du prøvd søke funksjonen på forumet? :)

Jepp, brukt den mye i det siste :) Men noen ganger er det greit å få svar på akkurat det jeg lurer på, og da er det enkleste å spørre selv. og problemet med en ny tråd når så mange er ivrige på å svare og dele meninger, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...