Marius Engel

Lagring av høytrykkspyler i kulde?

Har kjøpt meg ny spyler (nilfisk 145 på tilbud hos montèr), og vil gjerne at denne ikke fryser i stykker.

Etter tips på forumet har jeg fått med meg at den kan kjøres gjennom med frostvæske før man setter den inn i garasjen for å unngå at den fryser.

Hvordan gjør man dette? Holder det med å blande i en ti liters bøtte og kjøre den tom, eller trengs det større volum til for å fortrenge vannet i spyleren? Kanskje to bøtter?

Hvilken type frostvæske kan man bruke? Billigste glycol fra Biltema? Den kan gjerne være miljøvennlig også. Har ikke lyst å spyle ut gift i naturen...

Har også lest om tipset med å koble til komressor å blåse den tørr. Men kompressor har jeg ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mulighet for å lagre den på et frostfritt sted?

Men ja, kjølevæske går, holder egentlig med å kjøre gjennom til du ser det kommer farget kjølevæske ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør man dette? Holder det med å blande i en ti liters bøtte og kjøre den tom, eller trengs det større volum til for å fortrenge vannet i spyleren? Kanskje to bøtter?

Hvilken type frostvæske kan man bruke? Billigste glycol fra Biltema? Den kan gjerne være miljøvennlig også. Har ikke lyst å spyle ut gift i naturen...

Frostvæske er gift....tviler på at det er kommet en miljøvennlig utgave, om det spyles ut i naturen så skyll ekstremt godt med vann, det er veldig søtt og både katter og hunder slikker det i seg uten å blunke, og det kan det få fatale følger bare timer etterpå (leversvikt osv.).

Har ikke prøvd dette med frostvæske selv da jeg har varme i garagen jeg bruker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utenfor meg går det både hunder og katter, så takk for tipset!!!

Jeg kan sette den inn ja. Men jeg ville helst unngå det, for det er trangt nok fra før.

Men hvis alternativet er å spyle frostvæske ut i naturen/veien, så blir det nok til at den står i veien inne ja.

Spylevæske til bil. Er det samme sak som frostvæske?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spylervæske er det som du fyller på for å spyle frontruta di, ser ikke noe problem med å bruke den, hvis den tåler nok kuldegrader, eneste må være at den kan avfette pakninger og andre ting inni vannsystemet.

DA er nok glycol bedre, skal ikke mange dl til og en blander det vel 1:1.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke risikere å skade spyleren nei.

Da blir det å sette den inn da på vinterhalvåret, så er jeg helt sikker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare å spyle vannet som kommer ut av HT i en bøtte eller annet egnet beholder og tømme det etterpå på en forsvarlig måte. Kun snakk om noen få liter tross alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bare å spyle vannet som kommer ut av HT i en bøtte eller annet egnet beholder og tømme det etterpå på en forsvarlig måte. Kun snakk om noen få liter tross alt.

Eller bruke det opp igjen, om man klarer å gjøre det på den måten?

145 var mindre enn jeg så for meg, så den passet fint under utslagsvasken på vaskerommet. Så det blir nok å sette den innendørs sålenge det er fare for frost.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive