Gå til innhold

Slipt igjennom lakk, hvordan fikse?


atleoyhus

Recommended Posts

atleoyhus

Hei.

Jeg skulle slipe bort noe flekklakk som jeg la på i noen hakk med 2500 våtslipepapir.
Brukte mye vann og tok det med ro men i løpet av få sekunder var jeg igjennom lakken.
Hvordan er det mulig å fikse dette på billigst måte? Bilen er saphir svart mener jeg.
Er det lettest å kjøpe en boks med spraylakk i lik farge, pusse ned og ha på lakk + klarlakk?
Hvordan slipper man da å få stygge overganger mot den originale lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hei:)

Om du ikke har veldig erfaring med lakk, ville jeg vurdert å høre med en fagmann. Tror kanskje det er like greit å ta hele panseret, når man først er i gang?

Om ikke må du vel ev prøve å legge noen tynne lag lakk, men dette er jeg ganske blank på:/

Lykke til da:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atleoyhus

Hei:)

Om du ikke har veldig erfaring med lakk, ville jeg vurdert å høre med en fagmann. Tror kanskje det er like greit å ta hele panseret, når man først er i gang?

Om ikke må du vel ev prøve å legge noen tynne lag lakk, men dette er jeg ganske blank på:/

Lykke til da:)

Takk for svar! :)

Det er ikke på panseret, det er under skiltet på bagasjelokket på en 2008 Astra stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

He-he ok da stiller deg seg litt annerledes:)

Skjønner ikke hvor jeg fikk panseret ifra men dette er jo et mye mindre område. Kanskje du kan lage overgang omtrent på linje med skilt på begge sider, om du skjønner hva jeg mener? (slik at du lakerer ca 50cm)

Maskere bilen godt med masse papir for å unngå "søl" slipe tilsvarende på hele flaten ev slipe litt til, før du går i gang med lakk-klarlakk.

Tynne jevne lag for å unngå lakksig?

Du må ta dette med en liten klype salt, ettersom jeg ikke er veldig dreven i lakkering:)

P.S du kan kanskje klare deg med bare klarlakk, eller er det slipt ned til grunningen?

Endret av bilmagikeren

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atleoyhus

Jeg er ganske sikker på at jeg er igjennom ja.
Er en beige farge som stikker frem.
Bilde kommer etterhvert, er på sjøen nå så har ikke mulighet til å ta selv nå, skal se om jeg får fiksa i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atleoyhus

He-he ok da stiller deg seg litt annerledes:)

Skjønner ikke hvor jeg fikk panseret ifra men dette er jo et mye mindre område. Kanskje du kan lage overgang omtrent på linje med skilt på begge sider, om du skjønner hva jeg mener? (slik at du lakerer ca 50cm)

Maskere bilen godt med masse papir for å unngå "søl" slipe tilsvarende på hele flaten ev slipe litt til, før du går i gang med lakk-klarlakk.

Tynne jevne lag for å unngå lakksig?

Du må ta dette med en liten klype salt, ettersom jeg ikke er veldig dreven i lakkering:)

P.S du kan kanskje klare deg med bare klarlakk, eller er det slipt ned til grunningen?

2500 papir tar jo ikke veldig mye omgangen om en er snill...så du er bombesikker på at du er igjennom?

Jeg føler at vi trenger et bilde her...

UzI1Nkc0.jpeg

Her kommer bilde :)

Edit: Dette er på en liten knekk under skiltet, så hele panelet er kanskje 4x40 cm.

Endret av atleoyhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vagaddiction

Ser ut som du har kommet helt ned til grunningen. Da er det å legge på lakk og klarlakk. Du kan legge på ekstra med klarlakk for så å vannslipe det forsiktig så du får jevnet ut overgangen og polere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kommer det til å bli ett bra resultat med sprayboks om man er nøye?

Det meste blir jo bra hvis man er nøye og vet hva man driver med, har du ingen erfaring med denne type lakkering kan jeg nesten garantere deg at du ikke blir fornøyd på første forsøk. Så er det jo det om det er en bil til 5000.- eller 500.000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei. dette er faktisk en morsom oppgave som er lett å fikse så lenge det ikke er metallic lakk" egentlig ikke noe væra da heller"

nå tar du og maskerer rundt hele omerådet. legger på lakk der du trenger også legger du på klarlakk, men nå må du legge klarlakk en 15-20cm utenfor der du har fargen også. i kantene på denne klarlakken legger du noe som kalles en flekketynner la dette stå å tørke i minimum 24timer vist det ikke er under 0 grader. matt med 3000papir ned hele omerådet rundt klarlakken å oppå klarlakken så polerer du det opp. så enkeltå greit er det. spør mere vist noe her er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei. dette er faktisk en morsom oppgave som er lett å fikse så lenge det ikke er metallic lakk" egentlig ikke noe væra da heller"

nå tar du og maskerer rundt hele omerådet. legger på lakk der du trenger også legger du på klarlakk, men nå må du legge klarlakk en 15-20cm utenfor der du har fargen også. i kantene på denne klarlakken legger du noe som kalles en flekketynner la dette stå å tørke i minimum 24timer vist det ikke er under 0 grader. matt med 3000papir ned hele omerådet rundt klarlakken å oppå klarlakken så polerer du det opp. så enkeltå greit er det. spør mere vist noe her er uklart.

Takk for ett godt svar! Hva mener du med flekketynner? Hvor fåes det kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett godt svar! Hva mener du med flekketynner? Hvor fåes det kjøpt?

litt usikker på hvor du får kjøpt det. Jeg får bare en kompis av meg som er lakkerer til å blande til meg. Det er en type tynner som brukes for å faide inn klarlakKen til den gammle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett godt svar! Hva mener du med flekketynner? Hvor fåes det kjøpt?

Hei det heter fade-out tynner. dette får du kjøpt på (bilextra )kanskje (mekonomen) har dette også.

Men vær forsiktig at du ikke legger for mye med dette produktet på mellom overgang gammel klarlakk og ny, siden det er for gjort og få sig.Mvh. Mortos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei. dette er faktisk en morsom oppgave som er lett å fikse så lenge det ikke er metallic lakk" egentlig ikke noe væra da heller"

nå tar du og maskerer rundt hele omerådet. legger på lakk der du trenger også legger du på klarlakk, men nå må du legge klarlakk en 15-20cm utenfor der du har fargen også. i kantene på denne klarlakken legger du noe som kalles en flekketynner la dette stå å tørke i minimum 24timer vist det ikke er under 0 grader. matt med 3000papir ned hele omerådet rundt klarlakken å oppå klarlakken så polerer du det opp. så enkeltå greit er det. spør mere vist noe her er uklart.

I utgangspunktet er det så enkelt. Men det er en grunn til at lakkerere har det som fulltidsjobb. Ikke regn med 100% fin finish ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det så enkelt. Men det er en grunn til at lakkerere har det som fulltidsjobb. Ikke regn med 100% fin finish ved første forsøk.

det er sant. Bare jeg som er bortskjemt med en lakkerer som har vist meg alle teknikkene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...