Gå til innhold

Ødelagt låsebolt på felg


Olsen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å få løsnet låsebolt som er ødelagt og sitter bom fast?

Låsebolt og nøkkelen til denne er ødelagt.

Et dekk/felg firma ødela flere avtrekkerbolter(den typen som biter seg fast) og et par meisler.

Det satt en ring rundt låsebolten som skal hindre at man kan gjøre dette, men nå løsnet den og muligens er metallet mykere uten denne. Men jeg tror uansett eneste løsning er å sveise på en bolt eller noe.

Noen i Bergen som har sveiseutstyr som kan hjelpe? Eller som har avtrekkbolter de ikke er så redd for? Koster jo flesk på biltema for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

det enkleste er nok å sveise på en mutter.

fordlen med dette er at du kan sveise "inni" mutteren som minsker faren for at det spruter av sveisen og blir stygge merker i felgen.

Har sett dette bli gjort før, jeg er ingen god sveiser så det overlot jeg til andre.

Men det funker gull!

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer litt an på hvilken type låsebolt det er. En kompis hadde sveiseutstyr så skal prøve det i morgen:-)

Satser på å bruke en avtrekkerhylse jeg ikke bruker og sveise den på slik at man sveiser i midten av den og ikke på siden. Da skånes forhåpentligvis felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette noen ganger, kommer du til med en mutter eller lignede og får sveiset inni er det greiest. Husk nok varme på sveisen. Og om du er redd for sprut fra sveisen på felgen kan du jo prøve og dekke den til med noe. Jeg tok en gang og smurte fett på felgen, virket som det beskytter bra nok, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å sveise pipenøkkel innvendig og en gammel bolt utvendig. Ingen av delene ville sitte godt nok.

Blir vel verksted next. Må finne noen som har erfaring med dette og kan sveise skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Å sveise på en bolt eller lignende er den beste metoden så sant du ikke får slått på en annen pipe som nevnt over her.

Den mest skånsomme måten er å bore vekk bolten. Dette tar selvsagt lenger tid, men risikoen for å ødelegge felgen er lav.

Hvis ikke du er veldig knyttet til felgen som sitter på bilen så er skjærebrenner veien å gå. Dette er absolutt raskeste og enkleste metode, men du må skaffe en ny felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå på pipe er prøvd. Dekk1 ødela flere piper av den typen med "tenner" som skal bite seg fast i bolten.

En beskyttelsesring som ligger rundt låsebolten som skal forhindre bruk av denne typen piper har nå falt av så det er mulig det kan prøves igjen.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-191269/

Disse koster litt, så det blir nok inn på verksted. Har kontaktet hjulmakeren om de kan fikse det med sveisemetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ved bruk av elektrodesveis har men bedre kontroll inne i hullet som mutteren/bolten er i og man får også en sterkere sveis da elektrode (pinne) gir en sveis med bedre inn brenning enn mig/mag. Elektrodesveis spruter også mindre og er mindre kravstor mtp. forarbeidet før sveising (sliping).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av elektrodesveis har men bedre kontroll inne i hullet som mutteren/bolten er i og man får også en sterkere sveis da elektrode (pinne) gir en sveis med bedre inn brenning enn mig/mag. Elektrodesveis spruter også mindre og er mindre kravstor mtp. forarbeidet før sveising (sliping).

Bra innspill. Var elektrodesveis jeg og hadde tenkt ville funket best, men hadde bare mig sveis tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bolter sitter såpass at det ikke hjelper å sveise på en mutter, bmw gjør dette mye, og da meisles bolten løs. Relativt fort gjort, og sjeldent noe særlig å utsette på felgen etterpå..

Spesifiserer at dette gjelder tig/mig ikke pinne :-)

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Mange bolter sitter såpass at det ikke hjelper å sveise på en mutter, bmw gjør dette mye, og da meisles bolten løs. Relativt fort gjort, og sjeldent noe særlig å utsette på felgen etterpå..

Spesifiserer at dette gjelder tig/mig ikke pinne :-)

For en som ikke kan sveise så er det ingen løsning å sveise nei. For en som kan sveise så er ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bolter sitter såpass at med mig/ting så er det ikke noe fullgod løsning uansett. Det er min erfaring på flere området i slike sammenhenger. Men å meisle løs bolten tar ofte kortere tid enn å finne frem sveiseapparatet også, om man har gjort det før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolten er ute. Det ble 1000 sure kroner. Glemte å spørre om hvilken metode som gjorde utslaget.

Men de hadde brukt 1,5 timer så regner med de brukte flere metoder.

Litt kjipt at jeg ikke kunne følge med på arbeidet siden jeg måtte på et møte, men håper de er ærlig nok til at de oppgir faktisk brukt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mange gode argumenter for ikke å bruke låsebolter her... selv om problemet sannsynligvis er at noen strammet altfor hardt til da vinterhjulene kom på...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Mange gode argumenter for ikke å bruke låsebolter her... selv om problemet sannsynligvis er at noen strammet altfor hardt til da vinterhjulene kom på...

Det er rett og slett litt skummelt å bruke låsebolter på Tesla, hvor hjulene skal strammes med 175Nm.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argumenter for ikke å bruke låsebolter her... selv om problemet sannsynligvis er at noen strammet altfor hardt til da vinterhjulene kom på...

a.baa-It-Wasnt-Me-I-Swear.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet med min nye Audi TTS, jeg lurer på om jeg skal sveise med elektrode eller om jeg skal bare kappe av den forbannede felgen. Er det noen fare for elektronikken i bilen ved sveising av bolten på felgen? Skal jeg bare koble fra batteri og eventuelt abs sensoren, eller må jeg til med noe annet for å ikke skade noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vsbilpleie

en på jobb som fikk ødelagt låsebolt på en nyere volvo borret av hodet på skruen som var ødelagt. da var det bare ta av felgen og resten av bolten var da løs og kunne lett skrues ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...