Marius Engel

Valg av Høytrykkspyler. Trenger tips.

62 innlegg i emnet

Jeg trenger ny høytrykkspyler.

Jeg vil ha lang stålarmert slange og den må være god til å vaske bilen med. Helst ikke for dyr. Maks 5000 kr, men helst rundt 2-3000. Det viktigste er å kjøpe noe man blir fornøyd med.

Bilxtra: 8 meter stålarmert slange, 1999,-
http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilpleie/hoytrykkvasker/carwise-hoytrykksvasker-160bar/

Jula: 9 meter (stålarmert) slange, nilfisk 140. 2999,-

http://www.jula.no/hoytrykksspyler-e140-3-9-padx-tra-140bar-2-1kw-220134

Jula: 10 meter synflex slange (stålarmert?), nilfisk 145. 3999,-

http://www.jula.no/hoytrykksspyler-e145-3-10h-x-tra-145bar-2-1kw-220135

Jula: 15 meter stålarmert slange, Nilfisk 160. 4999,-
http://www.jula.no/hoytrykkspyler-p160-2-15-x-tra-160bar-3-3kw-220113

Jeg skal bruke den til å vaske bilen med. Er det noen grunn til at jeg børe velge den dyreste eller noen av mellom-modellene og ikke den billigste fra bilxtra? Tips til andre spylere taes gjerne imot også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det har vært nevnt i tidligere tråder om temaet at 9m-slangen til nilfisk er fiberarmert, mens 10m og lenger er stålarmert.

Er du sikker på det? I såfall blir det utaktuelt. Jeg har ikke mye til overs for fiberarmerte slanger...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på det? I såfall blir det utaktuelt. Jeg har ikke mye til overs for fiberarmerte slanger...

http://www.detailersclub.no/forum/topic/18935-kjoep-av-ht-spyler/#entry373422

Christer nevner 140.2-9 i denne posten. Kan selvfølgelig ikke være 100,2% sikker på at det gjelder 140.3-9 også, så det er jo en sjans du kan velge å ta ;)

Jeg ville gått for 145 eller 160 av de alternativene du har listet opp.

Å eventuelt bytte slange i ettertid blir fort en 1000-lapp så da er det like greit å få en litt oppgradert spyler med en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ht skal du forhåpentligvis ha i mange år. Jeg hadde valgt nilfisk 160 uten tvil. Lang slange, stålarmert, bra trykk og mye vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.detailersclub.no/forum/topic/18935-kjoep-av-ht-spyler/#entry373422

Christer nevner 140.2-9 i denne posten. Kan selvfølgelig ikke være 100,2% sikker på at det gjelder 140.3-9 også, så det er jo en sjans du kan velge å ta ;)

Jeg ville gått for 145 eller 160 av de alternativene du har listet opp.

Å eventuelt bytte slange i ettertid blir fort en 1000-lapp så da er det like greit å få en litt oppgradert spyler med en gang.

Slangen til 140.2-9 var veldig stiv og helt åpenbart fiberarmert. Du kjenner det også på vekten av slangen når den er kveilet ut, en stålarmert slange er vesentlig mye tyngre enn fiberarmert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Ja, da blir det 145 eller 160 med en gang. Vil helller bli posetivt overrasket enn skuffet.

Men, for rundt 4-5000 kr., får man andre bedre spylere enn nilfisk sin 145 eller 160?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Ja, da blir det 145 eller 160 med en gang. Vil helller bli posetivt overrasket enn skuffet.

Men, for rundt 4-5000 kr., får man andre bedre spylere enn nilfisk sin 145 eller 160?

Problemet med å betale 6000 for f.eks. en Nilfisk p160 er at den er av samme kvalitet som billigmodellene. Den har f.eks. samme slarkete lanse med plastkoblinger som en billig spyler.

Jeg tenker at det mest fornuftige er enten å være veldig gnien, gå for noe til 2-3 tusen (kanskje mindre??), eller gå all-in med en Kranzle. Området 4-5000 er liksom ingenmansland, spylerne er hverken proffe eller billige.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å betale 6000 for f.eks. en Nilfisk p160 er at den er av samme kvalitet som billigmodellene. Den har f.eks. samme slarkete lanse med plastkoblinger som en billig spyler.

Jeg tenker at det mest fornuftige er enten å være veldig gnien, gå for noe til 2-3 tusen (kanskje mindre??), eller gå all-in med en Kranzle. Området 4-5000 er liksom ingenmansland, spylerne er hverken proffe eller billige.

Hva ligger en brukbar kranzle på da? Jeg er gift. En spyler til over 10000 kan forandre på mer en bare bilrenholdet :P Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger en brukbar kranzle på da? Jeg er gift. En spyler til over 10000 kan forandre på mer en bare bilrenholdet :P

En 1152 TST ligger på 7690 på partsandretards.no. Er også gift, men valg av spyler kan man ikke overlate til kona vettu ;)

Det skal sies at du trenger hurtigkoblinger i tillegg, og de er dyre. Som om ikke det er nok selger de feil type på P&R, så ikke bestill hurtigkoblinger der, eller ring og sjekk og dobbeltsjekk at de har riktig type nå.

Så er det monteringen av hurtigkoblingen på pistolen. Det er en mutter der du må løsne og den sitter som f... Må varmes opp før den løsner, ellers risikerer du å bare ødelegge mutteren.

Kanskje man kan få den levert med hurtigkobling på pistolen og lansene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er to meget gode HT til gode priser, de har ordentlig stålslange, M22 tilkobling til lanse, kan mates med varmtvann opp til 50 -60gr etc:

http://www.homestore.no/produkter/82-hoeytrykkspylere/

Modell/varenr.: 146055

Modell/varenr.: 146065

Endret av cesandberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. P-serien har helt andre dyser, en annen lanse (dog med bajonett-hurtigkoblinger), lavere støy og gir et helt annet kvalitetsinntrykk enn E-serien og andre billigere spylere.

At den ikke levde opp til forventningene du hadde betyr ikke at P-serien ikke er en god serie. :)

Flere har jo svart i tråden din at de ikke syns bajonettkoblingene er spesielt slarkete, og det syns ikke jeg heller. Verken på E-serien eller P-serien.

De er ikke like tighte som skrukoblinger, men det er jo naturlig og forventet.

Ellers er vi enige om at Kranzle lager gode spylere, jeg liker dog ikke at de må ligge på bakken (pga oljen) da jeg godt kunne tenke meg å henge den på veggen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. P-serien har helt andre dyser, en annen lanse (dog med bajonett-hurtigkoblinger), lavere støy og gir et helt annet kvalitetsinntrykk enn E-serien og andre billigere spylere.

At den ikke levde opp til forventningene du hadde betyr ikke at P-serien ikke er en god serie. :)

Flere har jo svart i tråden din at de ikke syns bajonettkoblingene er spesielt slarkete, og det syns ikke jeg heller. Verken på E-serien eller P-serien.

De er ikke like tighte som skrukoblinger, men det er jo naturlig og forventet.

Ellers er vi enige om at Kranzle lager gode spylere, jeg liker dog ikke at de må ligge på bakken (pga oljen) da jeg godt kunne tenke meg å henge den på veggen.

OK, kanskje jeg som er forvirret, men jeg så ingen forskjell på lansen til en P160 og en E et eller annet i butikken... tror det var E 150 muligens. Slarkete var de hvertfall begge to. Men så langt er det som du sier bare jeg som mener dette, så man kan kanskje se bort fra dette hvis alle andre synes det er greit.

Synes også det er litt teit at Kranzle må ligge, hadde også tenkt å henge opp nilfisken i garasjen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er to meget gode HT til gode priser, de har ordentlig stålslange, M22 tilkobling til lanse, kan mates med varmtvann opp til 50 -60gr etc:

http://www.homestore.no/produkter/82-hoeytrykkspylere/

Modell/varenr.: 146055

Modell/varenr.: 146065

Er kvaliteten/levetiden på disse fomaspylerene bedre enn Nilfisk?

Levetid er ganske vesentlig på så dyre saker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ukjent problemstilling for meg da jeg har 0 erfaring med Kranzle, men at den må ligge betyr vel bare at den må brukes i liggende retning? Altså kan man bruke en hylle eller lignende slik at den er omtrent i vater som om den lå på bakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ukjent problemstilling for meg da jeg har 0 erfaring med Kranzle, men at den må ligge betyr vel bare at den må brukes i liggende retning? Altså kan man bruke en hylle eller lignende slik at den er omtrent i vater som om den lå på bakken?

Tror vi kan anta at det ikke spiller noen rolle om den ligger på en hylle eller på bakken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan også ligge på hylle, ja. :)

Men bygger jo greit ut i rommet da, kontra en som henger flatt på veggen.

Og litt mer styr å lage hylle kontra et enkelt veggfeste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da kan den jo ligge inne i et skap, så lenge den får utluftingen den trenger... ser mer ryddig ut? :) Men tar jo klart mer plass ja..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger en brukbar kranzle på da? Jeg er gift. En spyler til over 10000 kan forandre på mer en bare bilrenholdet :P

Du bestiller den fra en konto dragen ikke har tilgang til/innsyn i, får den levert til jobben, og lar kvitteringen ligge på jobben til en av dere dør.

Hvis hun lurer på hva spyleren kostet, så kostet den 4990,- (eller så mye hun tillot deg å bruke på den) uansett hva du betalte for den. Husk tallet du bestemte deg for og si aldri noensinne et annet tall. Hvis hun mot formodning skulle vise nok interesse for spyleren til å undersøke priser på nettet, så fikk du en kjempedeal hos en av samarbeidspartnerne her inne du bare ikke kunne si nei til.

Og aldri, aldri, aldri legg sammen hvor mye du har brukt på bilpleie. "Etpar tusen har det nok blitt" er spesifikt nok til at hun himler oppgitt med øynene men ikke blåser en sikring.

Samtidig er det høyt nok til at hun kan tro på det og ikke undersøke videre, og lavt nok til å bevare husfreden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også, at de skoene til dragen, de koster aldri et par hundre kr... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive