Vagaddiction

Autofinesse Temptation vanskelig å buffe av

Jeg kjøpte Autofinesse Temptation voks og prøvde denne på tirsdag. Står på krukka at man skal legge et tynt lag og la det tørke i 10min. Har gjort akkurat som bruksanvisningen men når jeg skulle buffe voksen av så satt den så sinnsykt fast i lakken. Jeg vasket panseret med CG Maxi Suds,brukte medium clay, Scholl S3,S17,S30. Har stått inne i 21grader. Noen som har tips. Virker som om denne voksen tørker vanvittig fort

Lukta iallefall sinnsykt digg da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fuktig klut til å buffe med hjelper på når voksen er kranglete. Gå så over med tørr klut etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også opplevde den som vanskelig å buffe av, på min mor sin bil ble det noen striper voks som ikke helt forsvant da jeg bare brukte tør MF, heldigvis forsvant de ved neste vask. På min egen gikk jeg først med fuktig MF så med tør MF, ingen voksstriper eller noe ble liggende igjen på min. Voksen oppfører seg absolutt nydelig på begge bilene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av AF så har jeg brukt Desire, Passion og Spirit. Har ikke hatt problem med noen av disse, men Spirit har jeg lest på DW kan være litt utfordrende dersom den blir lagt tykt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at Spirit kan være litt tøff å buffe om den legges tykt og/eller står lenge.

Det med hazetid er litt ullent også føler jeg, bruksanvisningene sier ofte noe slikt som "legg voks på bilen, vent ti minutter og så tørk den av med en klut". Hvis du da jobber deg rundt bilen og fomler litt tar det kanskje 15 minutter å dekke alt, og så starter du klokken, venter 10 minutter og vips så har plutselig voksen sittet 25 minutter der du startet å legge på.

Jeg synes Spirit er herlig å jobbe med, men jeg tar maks 2-3 panel om gangen før jeg begynner å buffe der jeg begynte å legge på. Ser veldig lett at overflaten tørker, for da blir den hvit. Når det skjer er det bare å hive seg rundt og buffe før den tørker helt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg la det haze mindre neste gang og se da. Men ellers så virker Temptation ut som en helt ok førstegangsvoks. Virker som om den er veldig drøy for jeg var bare nedi krukka 1gang og jeg la tyyyynt og det holdt til hele panseret med det lille som var på påføringspaden. Lukter digg av panseret ennå

Endret av Vagaddiction
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også spraye på litt qd så går det lettere. Gjorde det selv her om dagen på en ny felgvoks som satt noe helt for j.

En lett dusj med qd og det gikk som en drøm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også spraye på litt qd så går det lettere. Gjorde det selv her om dagen på en ny felgvoks som satt noe helt for j.

En lett dusj med qd og det gikk som en drøm.

men fjerner ikke noen qd voks også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du sliter med det samme som meg? Ta en titt i denne tråden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke tro det? Mange bruker jo qd etter buffing av voks for å få vekk rester.

Eventuelt hvis voksen svetter, så er det jo et tips å bruke qd for å fjerne oljene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke tro det? Mange bruker jo qd etter buffing av voks for å få vekk rester.

Eventuelt hvis voksen svetter, så er det jo et tips å bruke qd for å fjerne oljene

Ja jeg har selv brukt det på ny vokset bil men mener jeg leste et sted at den kunne løse opp voksen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis qd løser opp voksen kan man jo ikke vaske bilen med såpe engang..Hehe.

Jeg aner ikke hva en qd inneholder av stoffer, men jeg ville tro at de fleste er milde mot voks..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lot desire haze rundt 30 min. Den lugga bra i klutene men fy så rått det ble når den var buffet av. Litt elbow grease er bare god trening :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha noe å si om panseret er blitt kald. Etter jeg var ferdig med å polere så måtte bilen en tur ut av verkstedet 2timer da jeg måtte fikse en annen bil og det var litt kaldt og panseret hadde ikke samme romtemperatur lenger akkurat når jeg begynte å legge på voksen. Burde kanskje latt bilen stå litt før jeg begynte

Endret av Vagaddiction
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis qd løser opp voksen kan man jo ikke vaske bilen med såpe engang..Hehe.

Jeg aner ikke hva en qd inneholder av stoffer, men jeg ville tro at de fleste er milde mot voks..

En QD har mye syntetiske lurerier i seg, og en av oppgavene til en QD er nettopp å rense, i motsetning til en QW. Den fjerner jo enkelt fett, ferske waterspots, fugledritt o.l, så den inneholder en form for rens.

Å bruke QD på voks som ikke har fått herdet kan gå hardt ut over holdbarheten, en qd vil jo også slite på herdet voks ved bruk etter vask. Jeg bruker ikke QD før voksen har begynt å bli sliten, å det er jo egentlig det som er meningen med en QD, den legger jo også igjen litt beskyttelse slik at det blir vanskelig å holde øye med hvor lenge voksen faktisk varer, for de som bryr seg om sånt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke argumentere mot det der :)

Søkte litt rundt, og det er vanskelig å finne noen konklusjon.

Leser man gjennom denne:

http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog/quick-detailing-the-facts.html

Så sier jo de at den tilfører beskyttelse og renser i ett...

Sånn jeg ser det er det "bedre" å miste noen få % med beskyttelse fremfor å voldta lakken med en microfiber for å få fjernet hard/vanskelig voks.

Leser man svaret til den karen her (som sannsynligvis har litt peil), skal man IKKE bruke QD til fjerning :)

http://www.autogeekonline.net/forum/auto-detailing-101/29703-qd-wax-polish-removal.html

Min fremgangsmåte er ofte følgende:

Wax on, Wax off.

Vente noen timer (mtp. svetting/herding), en lett dusj med QD og lett strøk med en særdeles myk microfiber.

Bruker dette sammen med SW Shield og Crystal Rock. QD fra SW.

Konklusjonen er vel at man skal legge så tynt lag som mulig med voks, jobbe på små områder av gangen når man buffer av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mange vokser (ikke prøvd Temptation enda) og lakk så merker du godt hvor du har lagt voks, selv om du legger så tynt at det er vanskelig å se.
Padden lugger der det ikke er voks og du kjenner tydelig at det blir glatt hvor du har lagt.
Jeg bruker legge på i X formasjon (en retning, så 90grader andre veien).
Om man lager seg en strategi for bilen og tar små felt om gangen (feks deler panser i 3-4 deler, dør i 2-3) og holder seg til å fullføre 1 panel om gangen så blir det bra.

Jeg bruker nesten utelukkende å vokse hele bilen, og så går jeg rett på med buffeklut der jeg startet og jobber meg gjennom bilen i samme rekkefølge som jeg la voks, panel for panel, så blir ingenting glemt.
Har så langt ikke hatt noe problemer med dette, og svært sjelden hatt problemer med svetting.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra med svar på problemet mitt så da er det å gjøre et nytt forsøk på resten av bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sier jo de at den tilfører beskyttelse og renser i ett...

Sånn jeg ser det er det "bedre" å miste noen få % med beskyttelse fremfor å voldta lakken med en microfiber for å få fjernet hard/vanskelig voks.

En QD renser og tilfører litt beskyttelse, en QW legger igjen beskyttelse, men kjemikaliene/løsemidlene i selve produktet vil naturlig nok påvirke det som evt. ligger på lakken fra før. Dog bruker man jo gjerne QD/QW når voksen har begynt å bli sliten, så da spiller det jo egentlig ikke noen stor rolle.

Ofte trenger man bare noe som fukter kluten for å få buffet, og da kan man jo like greit bruke noe annet enn QD, f.eks prøve med vann først :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger voks og starter avbuffing, ganske med en gang, der jeg la voks først. Jeg liker rette bevegelser, med fuktet påføringspad, og sikrer god dekning med overlapping 90 grader på utgangspunktet.

Jeg har også god erfaring med å buffe over enda en gang med ny klut etter 2-3 timers herdetid. Det jevner ut svetting og øker ofte glansen ekstra. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive